Halacha for Tuesday 29 Kislev 5781 December 15 2020

The Proper Time for Reciting Keri’at Shema

Question: Until what time may one recite the morning Keri’at Shema?

Answer: Rabbi Yehoshua tells us in Masechet Berachot (9b) that the correct time for reciting the morning Keri’at Shema is until the end of the third hour of the day. This means that from the beginning of the day, one must begin counting three hours and once these three hours have elapsed, the time for reciting Keri’at Shema has passed. This is because the Torah writes regarding the Mitzvah of Keri’at Shema, “And when you lay down and when you arise,” meaning that it must be read at the time people lay down to sleep at night and at the time that people arise from their beds in the morning. This time (in the morning) spans until the end of the third hour of the day. According to most Poskim, this time period is likewise a Torah law, similar to any other Torah amounts.

How These Three Hours Are Calculated
The three hours that we have mentioned are halachic, seasonal hours, meaning that the day, beginning from dawn and ending with nightfall and the emergence of the stars (some say to calculate from sunrise to sunset), must be split into twelve equal parts and every part will be considered a seasonal hour. Thus, during the summer months when the days are longer, the seasonal hours will be longer as well; in the winter months when the days are shorter, the seasonal hours will subsequently be shorter as well. These times are usually printed in calendars distributed in many Jewish communities around the world.

When Do These Three Hours Begin?
The Poskim disagree as to when to begin calculating these three hours. Some say that they begin at a very early time in the morning, i.e. from dawn, which is approximately one hour before sunrise. From that point, we begin to count the three hours, which constitute the timespan for Keri’at Shema. This opinion is known as the opinion of the “Magen Avraham” who rules accordingly, alongside many other Poskim.

Others say that these three hours should be calculated beginning from sunrise. This is the opinion of the Rambam as quoted in one of his responses. This opinion is commonly known as the opinion of the “Gra” (Hagaon Rabbeinu Eliyahu of Vilna), as he also rules accordingly.

Halachically speaking, it is preferable to be stringent and follow the opinion of the Magen Avraham and begin calculating these three hours from dawn. Nevertheless, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l writes that in pressing circumstances, one may act leniently and calculate these three hours from sunrise, in accordance with the opinion of the Gra.

During this time of year in Israel, the latest time for reciting Keri’at Shema is at approximately 8:30 AM according to the Magen Avraham. According to the Gra, however, the latest time for reciting Keri’at Shema is at 9:00 AM. In New York during this time of year, the Magen Avraham’s time is at approximately 8:45 AM and the Gra’s time is at approximately 9:30 AM. A G-d-fearing individual should be very careful to read Keri’at Shema before the latest time, since this is a Torah obligation.  Even if one is praying at a later time than the latest time for Keri’at Shema, one should recite Keri’at Shema properly before praying and then recite it once again during the order of prayers although the time for reciting it has already passed.

In the next Halacha we shall discuss the latest time for praying the Shacharit prayer.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Read Halacha

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

Read Halacha

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Read Halacha

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום הראשון של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר ......

Read Halacha


משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

Read Halacha

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Read Halacha

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

Read Halacha

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

Read Halacha