Halacha pour jeudi 20 Nissan 5782 21 avril 2022

Pour la guérison totale de:
Jean-Luc Chélomo Ben Zéhira (Azoulay)
Yossef Avraham ‘Haïm Ben Frédérique Léa (Arfi)
Charles Chalom ben Sultana (Nakache)
Noa’am Avraham Chimchon ben Dalia (Ouaknin)
Ariella Téhila Bat Aviva Myriam
Parmis tous les malades d’Israël  

Pour l’élévation de l’âme de:
Mordé’haï (Ma’ha) Ben Avraham (SELLAM) z’’l
Gilbert Sassi Ben Yéhouda (Hadjadj) z’’l

Le 7ème jour de Péssah’ qui tombe un vendredi  – Cuisiner des Kitniyot (légumineuses)

Cette année (5782), le 7ème jour de Péssah’ tombe un vendredi.

‘Erouv Tavchilin
Par conséquent, il faut penser à placer le « ‘Erouv Tavchilin » depuis la veille de Yom Tov, comme nous l’avons déjà expliqué dans la précédente Halacha.

Cuisiner des Kitniyot (légumineuses) le 7ème jour de Péssah’

Cette Halacha concerne exclusivement les habitants d’Israël

Les Achkénazim et certains Séfaradim (les marocains particulièrement) s’interdisent la consommation de Kitniyot pendant Péssah’.
Cette année, le problème suivant se pose pour les habitants d’Israël :

Question: M’est-il permis de cuisiner du riz le 7ème jour de Péssah’, qui sera consommé pendant le lendemain jour de Chabbat ?Réponse : Même si certains ont l’usage de ne pas consommer de Kitniyot pendant Péssa’h, malgré tout, ils ne se l’interdisent pas au même titre que le ‘Hamets véritable. C’est pourquoi, même selon l’usage des Achkénazim, il est permis de garder pendant Péssa’h des Kitnyiot chez soi, ainsi que de la poudre de lait pour les besoins des bébés, qui contiendrait des Kitnyot, même les Achkénazim ont l’usage de s’en servir pendant Péssa’h, dans des ustensiles spécifiques pour la cuisson de Kitnyot.

Par conséquent, selon la Halacha, il est permis à un Achkenazi de cuisiner des Kitniyot le 7ème jour de Péssah’ pour le lendemain Chabbat, car la plupart des Séfaradim consomment les Kitniyot et sont assez nombreux dans les communautés. Or, il est très probable que pendant le Yom Tov, un Séfaradi rende visite à l’Achkenazi qui pourra lui servir les plats contenant des Kitniyot.
Ainsi, les Kiniyot auront été cuisinées pour le Yom Tov lui-même. 
Il est vrai que le Gaon Rabbi Yossef H’AÏM z.ts.l se montre rigoureux sur cette question du point de vue de cuire pendant Yom Tov, et tel est également l’avis du Gaon auteur du Chou’t Ha-Leket pour une raison différente, malgré tout, on peut se montrer souple sur ce point en Erets Israël, comme tranche le Gaon Rabbi Chélomo Zalman OYERBACH z.ts.l dans son livre Chou’t Minh’at Chélomo seconde édition fin du chap.17. Il est préférable qu’ils le fassent dans des ustensiles réservés exclusivement à la cuisson de Kitniyot, puisqu’ils ont l’usage de ne pas cuisiner de Kitniyot dans la vaisselle de Péssah’.

En conclusion: En Israël, un Achkénazi peut cuisiner des Kitniyot le 7ème jour de Péssah’ qui tombe un vendredi dans des ustensiles réservés à cet effet, en prévision des repas du Chabbat qui suit immédiatement Péssa’h.

Questionner Le Rav


8 Halachot Les plus populaires

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Lire la Halacha

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"ב

ביום שישי הבא עלינו לטובה, יחול ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום שבת, יחול יום תשעה באב, ומאחר ואין להתענות בשבת (מלבד ביום הכיפורים), לכן התענית נדחית ליום ראשון (ממוצאי שבת הבאה), עשירי באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנה......

Lire la Halacha

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ב), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

Lire la Halacha

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". שבעה עשר בתמוז חל אתמול, בשבת, ומחמת קדושת השבת התענית נדחית להיום. תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהו......

Lire la Halacha


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Lire la Halacha

דין סעודה מפסקת בשבת

בכל שנה, בערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכלים לפני תחילת הצום, אחרי חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשפ"ב) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא ש"ערב תשעה באב" חל ביום השבת,......

Lire la Halacha

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

Lire la Halacha

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תשפ"ב

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, וכן פסקו הרמב&q......

Lire la Halacha