Halajá paraיום חמישי כ"ב שבט תשפ"א 4 בfebrero 2021

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

ERROR EN LA BENDICIÓN HASHKIVENU

PREGUNTA: CÓMO DEBE PROCEDER LA PERSONA QUE POR ERROR PRONUNCIA EN SHABBAT LA BENDICIÓN CORRESPONDIENTE A LOS DÍAS SEMANALES O VICEVERSA?

RESPUESTA: COMO VIMOS ANTERIORMENTE, EN LA BENDICIÓN DE ASHKIVENU, POSTERIOR A LA LECTURA DE SHEMA EN LA PLEGARIA DE ARVIT, EL TEXTO QUE CONCLUYE ESTA BENDICIÓN DIFIERE DEL DE SHABBAT.

AHORA, DEBEMOS ANALIZAR CÓMO DEBE PROCEDER LA PERSONA QUE POR ERROR PRONUNCIA EL TEXTO CORRESPONDIENTE A LOS DÍAS DE SEMANA EN LA NOCHE DE SHABBAT. O SEA QUE PRONUNCIA EL TEXTO “SHOMER ET AMO ISRAEL” –QUIEN GUARDA AL PUEBLO DE ISRAEL- EN LUGAR DEL TEXTO “HAPORES SUCAT SHALOM ALENU” –QUIEN EXTIENDE LA CABAÑA DE PAZ SOBRE EL PUEBLO DE ISRAEL-. ESTA SITUACION YA FUE CONTEMPLADA POR LA AUTORIDADES DE LA HALAJÁ, Y LO CITA EXTENSAMENTE NUESTRO MAESTRO, EL GRAN RABINO DE ISRAEL RABÍ ITZJAK YOSEF SHELIT”A.

A CONTINAUCÓN VEREMOS EN FORMA SINTÉTICA LAS OPINIONES AL RESPECTO.

EL TALMUD YERUSHALMI (BERAJOT CAP. 4) CITA LA COSTUMBRE QUE IMPERABA EN CIERTAS COMUNIDADES QUE RECITABAN EL TEXTO DE LA BENDICIÓN QUE HOY RECITAMOS EN SHABBAT, DURANTE LOS DÍAS DE SEMANA. YASÍ TAMBIÉN LO CITA EL MEIR”I EN SU COMENTARIO SOBRE EL TRATADO DE ABOT, DONDE EXPLICA QUE CIERTAS COMUNIDADES INCLUSO DURANTE LOS DÍAS DE SEMANA REZAN ESTA BENDICIÓN CON EL TEXTO CORRESPONDIENTE A SHABBAT, O SEA QUE TAMBIÉN DURANTE LOS DÍAS DE SEMANA CONCLUYEN ESTA BENDICIÓN DICIENDO “HAPORES SHCAT SHALOM ALENU”, PERO AGREGA QUE ESTA COSTUMBRE NO PROSPERÓ Y HOY UTILIZAMOS ESTE EXTO SÓLO PARA EL VIERNES POR LA NOCHE O LAS NOCHES FESTIVAS..

TAMBIÉN, COMO VIMOS EN LA ENTREGA ANTERIOR, EN CIERTAS COMUNIDADES RECITABAN EL TEXTO SEMANAL, O SEA “HASHOMER ET AMÓ ISRAEL” EN LA PLEGARIA DE ARVIT DE SHABBAT.

DE TODAS MANERAS, OVSERVAMOS QUE LAS DIFERENCIAS EN LOS TEXTOS DE ESTA BENDICIÓN NO SON TAXATIVOS Y POR LO TANTO EL INTERCAMBIO DE LOS MISMOS POR ERROR NO INVALIDA LA BENDICIÓN.

SIN EMBARGO, SI AL COMETER EL ERROR SE PERCATA EN FORMA INMEDIATA, O SEA DENTRO DEL LAPSO EN QUE PUEDE PRONUNCIAR LA FRASE “SHALOM ALEJA RABI” DEBE CORREGIR SU ERROR Y PRONUNCIAR EL TEXTO CORRESPONDIENTE.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Para la lectura de la Halajá

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

Para la lectura de la Halajá

מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

Para la lectura de la Halajá

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

Para la lectura de la Halajá


כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Para la lectura de la Halajá

שבת זכור - קורונה

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"א, נקרא בפרשת תרומה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

Para la lectura de la Halajá

חג הפסח התשפ"א

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבשבועות הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. אולם השנ......

Para la lectura de la Halajá

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלי......

Para la lectura de la Halajá