Halajá para lunes 5 Cheshvan 5782 11 octubre 2021

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

SANTIDAD DE LOS FRUTOS DEL AÑO SÉPTIMO –CONTINUACIÓN-

Como vimos anteriormente, los frutos del año séptimo de la tierra de Israel poseen santidad y deben ser tratados en forma especial. Continuaremos ahora viendo al respecto.

Los frutos que habitualmente se pelan pueden pelarse durante el año séptimo y no es preciso cuidarse de no rebanar una parte del fruto al pelarlo. Los frutos que generalmente no se pelan está prohibido pelarlos, como los tomates, pepinos, etc.

Asimismo se puede quitar los trozos de fruto que están descompuestos aún si involuntariamente rebana parte sana del fruto.

Como vimos, los frutos que se descomponen hasta el punto de no se aptos para un perro pierden la santidad del Sheviit y pueden desecharse. Esto mismo aplica a las cáscaras de frutos como el kiwi o las cebollas que no pueden consumirse y por lo tanto pueden desecharse arrojándolos al sesto de residuos.

Sin embargo la mayoría de las cáscaras de frutos u hortalizas son consumidas por los perros y por lo tanto no se las puede desechar al sesto de basura, como las cáscaras de pepinos, papas, peras, etc. En estos casos debido a su santidad no se los puede desechar directamente por lo que se los debe conservar en una bolsa de nylon hasta que se descompongan y entonces se los podrá desechar. De esta manera no los elimina directamente, sino provoca su eliminación en forma indirecta, lo cual está permitido.

También se los podrá arrojar a la basura dentro de una bolsa de nylon que los proteja. Todo esto aplica a los frutos o cáscaras de frutos del año Sheviit que son aptos para un perro, pero aquellas cáscaras que no son aptas ni siquiera para el consumo de un perro, como las cáscaras de las semillas de girasol, etc. podrán ser desechadas sin problema ya que no revisten santidad de Sheviit.

Asi como las cáscaras de los frutos que pueden ser consumidas por un perro poseen santidad de Sheviit, también las semillas de los frutos aptas para el consumo de  un animal posee santidad y no pueden desecharse directamente sino dentro de una bolsa de nylon, como vimos más arriba.

Las sopas en cuyo caldo se cocinó un fruto u hortaliza de Sheviit posee santidad y así debe ser tratado como el caso de fruto mismo. Sin embargo el agua en la que se cocinaron papas, etc. cuya utilidad es nula debido a su sabor, etc. y porque no se utiliza como alimento habitualmente, puede ser desechada.

Las flores no poseen santidad de Sheviit, sin embargo no se puede trabajar en el cultivo de las mismas sino en las formas permitidas.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Para la lectura de la Halajá

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

Para la lectura de la Halajá

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

Para la lectura de la Halajá

אילו כלים טעונים טבילה

בהלכה הקודמת נתבאר שכלים הנקחים מן הגוי, כגון כלים שהיצרן שלהם אינו יהודי, חייבים טבילה במקוה טהרה לפני השימוש בהם. אולם יש לדעת שאין חיוב טבילה, אלא בכלים שהם "צרכי הסעודה", כגון כוסות וצלחות, קערות וקומקומים, וכיוצא בהם, שמשתמשים בהם לצורך אכילה ושתיה, אבל שאר כלים, כגון מספריים וכיוצא ב......

Para la lectura de la Halajá


כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Para la lectura de la Halajá

החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

Para la lectura de la Halajá

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

Para la lectura de la Halajá

חג הפסח התשפ"ב

ההכנות לפסח מעכשיו נהגו כל ישראל, לנקות את בתיהם היטב היטב זמן רב לפני חג הפסח, כדי שלא יגיעו לידי איסור חמץ, וכדי לכבד את החג בבית נקי, שישבו בליל הסדר כבני מלכים. וכל הנקיונות שעושים לכבוד הפסח, בתוך שלושים יום לחג הפסח, הרי הם בכלל מצות "ביעור חמץ". וכתב מרן החיד"א בספר עבודת הקוד......

Para la lectura de la Halajá