הלכה ליום שלישי כ"ג אדר ב תשפ"ד 2 באפריל 2024              

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת אבינו וסבינו היקר

אליהו בן לבנה ז"ל

שהיום יום פטירתו. נפטר בכ״ג אדר ב״ תשפ״ב. ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

משפחתו

תאריך ההלכה: כ"ג אדר ב תשפ"ד 2 באפריל 2024

קטגוריה: פסח


כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח.

והנה דיני הכשר כלים לפסח הם קשים גם מבחינה הלכתית וגם מבחינה מעשית, ומרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל סידר לנו בחבוריו ובשעוריו את דיני הכשרת הכלים לחג הפסח.

בזמנינו, שאנו חיים בדורות של שפע שמשפיע ה' יתברך בעולמו, יש לרוב האנשים כלים מיוחדים לפסח. ולכן רוב האנשים לא נזקקים בכלל "להכשיר" כלים במיוחד עבור חג הפסח. מלבד השיש שבמטבח והכיריים וכדומה, שיש להכשירם. ואנו נקדים מעט להסביר את מהות ההכשרה. ולאחר מכן נסביר כמה דינים שמצויים ונצרכים יותר.

כבולעו כך פולטו
כל כלי שעשוי ממתכת או מפלסטיק, דרך ההכשר שלו היא כפי דרך השימוש בו, משום שכלל יש בידינו "כבולעו כך פולטו". כלומר, כפי שהכלי בלע טעם מהמאכלים, כך הוא יכול גם לפלוט אותו. ולפיכך כלי שדרך השימוש בו היא על ידי בישול, כגון סיר בישול, דרך ההכשר שלו היא כתשמישו, כלומר ל"הגעילו", ופירוש הדברים שיש להכניס את הכלי לתוך כלי גדול יותר עם מים רותחים. וצריך שיהיו המים רותחים ב"כלי ראשון". כלומר, יש להגעיל את הכלי במים רותחים שנמצאים בכלי הראשון שבו הם רתחו, שהוא הכלי שמונח על האש או הקומקום החשמלי. אבל אין להגעיל את הכלי בתוך מים רותחים ששפכו אותם מהכלי שבו הם רתחו לכלי אחר, כי כלי זה כבר אינו כלי ראשון, אלא "כלי שני", ואין המים שבכלי שני יכולים לגרום להפלטת מה שבלוע בתוך הכלי שמגעילים בתוכו.

הכשרת סכו"ם
ולכן, סכינים וכפות וכיוצא בזה, אפשר להגעילם ולהכשירם בתוך מים רותחים שבקומקום החשמלי. ואין צורך להכניס את כל הסכין בבת אחת לקומקום, אלא די בכך שיכניס תחילה צד אחד של הסכין ולאחר מכן את צידו השני. (ואם הידית של הסכין עשויה עץ אי אפשר להכשירה בהגעלה).

וכמובן שלפני ההגעלה יש לנקות את הכלים היטב לבל ישאר בהם שום שמץ לכלוך או חלודה. ויש להשתדל מאד שלא להשתמש בכלי למאכלי חמץ (או בשר או חלב בשאר ימות השנה) במשך עשרים וארבע שעות לפני שמגעילים אותו.

כלי עץ
כלים שעשויים מעץ, דינם ככלי מתכות, ואופן ההכשרה שלהם הוא כדין כלי מתכות, שאם השתמשו בהם בתוך סיר רותח על גבי האש, יש להגעילם ברותחים בכלי ראשון כפי שהסברנו. וכן על זה הדרך. וכן הדין לגבי כלים העשויים מעצמות. ובזמנינו כלים העשויים מעצמות אינם מצויים בכלל.

כלים שצריכים ליבון באש
שפודים ואסכלאות שמשתמשים בהם באש בלא אמצעות נוזלים, צריכים ליבון באש ממש עד שיהיו ניצוצות ניתזין מהם. כלומר, עד שיאדים הברזל. וכן הדין ב"סיר פלא" שאופים בו עוגה חמץ על גבי הכיריים במשך כל ימות השנה, ההכשר שלו הוא רק על ידי "ליבון חמור" דהיינו ליבון על גבי אש עד שיאדים הברזל. ובסירים בדרך כלל הדבר אינו אפשרי מבחינה מעשית ולכן בהכרח יש לקנות סיר חדש. אבל סיר שהשתמשו בו רק לבישול, יש לו הכשר כאמור על ידי הגעלה במים רותחים.

ובהלכה הבאה נבאר עוד פרטי דינים בזה.

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר להכשיר כלים בפסח עצמו ??

י"ט ניסן תשפ"ג / 10 באפריל 2023

להגעיל, אסור, ללבן, מותר. תבורכו,

במחילה, אם אפשר להסביר מדוע מצד אחד -"כלים שעשויים מעץ, דינם ככלי מתכות, ואופן ההכשרה שלהם הוא כדין כלי מתכות, שאם השתמשו בהם בתוך סיר רותח על גבי האש, יש להגעילם ברותחים בכלי ראשון כפי שהסברנו"
ומצד שני "ואם הידית של הסכין עשויה עץ אי אפשר להכשירה בהגעלה"

כ"ב אדר ב תשפ"ב / 25 במרץ 2022

מפני שבין הידית לסכין נדחקות שאריות של מאכל. ולכן הגעלה לא מועילה לסכין כזו.

בשבת,הנוהגים אצלנו לשים את המגבות הרטובות על המיחם שיתייבשו.
1] האם יש בזה איסור מבשל?
2] אם זה נמצא על המיחם כבר, האם מותר לי להוריד משם את המגבת ולנגב בה את ידיי?
א] האם יש בזה איסור הטמנה, או הורדת הטמנה, והאם יש הבדל אם שמו את המגבת לפני השבת או רק במהלך השבת, כלומר האם הדין זהה או שונה לגבי מתי הונחה המגבת.
ג] אם מותר לנגב, האם יש בזה איסור לפני עיוור, כשאני יודע שיקחו את המגבת הרטובה ויניחו אותה על המחים, כי לא תועיל תוכחה.
3] האם מותר לי בשבת לשים חלב רגיל בכלי, באופן שהחלב מועט בכלי, ולערות עליו ישירות מהמיחם הרבה מים ע"מ שאקבל חלב מהול במים רותחים?

כ' אדר ב תשפ"ב / 23 במרץ 2022

1. יש בזה איסור בישול בשבת. הדבר אסור בהחלט.

2. מותר להוריד מהמיחם. אבל אם נהנה מחום המגבת הדבר אסור.

3. גם איסור הטמנה יש כאן.

4. צריך להזהיר את כולם שלא יחזירו למיחם. 

5. יערה מים מכלי שני על החלב. או את החלב על המים כשהם בכלי שני. 

האם הגעלת סכין בשרית בקומקום רותח, לא הופכת את הקומקום לבשרי?

כ' אדר ב תשפ"ב / 23 במרץ 2022

אם היא רק בשרית, ולא בלעה גם חלב, אפשר להגעילה בקומקום פרווה, והקומקום ישאר פרווה. אם בלע גם בשר וגם חלב, הנכון הוא להמתין עד שיעברו 24 שעות, ואז להגעיל, וגם אז הקומקום נותר פרווה. 

שלום כבוד הרב,רציתי לשאול איך אפשר להכשיר סלייסר מפלסטיק אני משתמשת בימות השנה רק לפטרזיליה וכוסברה ואני רוצה להשתמש בו בפסח.תודה מחכה לתשובה

ח' ניסן תשפ"א / 21 במרץ 2021

צריך לשטוף אותו היטב ודי בזה. תבורכו,

האם יש הבדל בכלי דורלקס ופיירקס בין שימוש בנוזל לבין שימוש באפיה, לעניין הכשרה לפסח? כ' אדר ב תשע"ט / 27 במרץ 2019

אין חילוק למנהג הספרדים, שכלי זכוכית אינם בולעים. וכמובן שיש לנקותם היטב.

כלים שעשויים מעץ, דינם ככלי מתכות' מדוע אם כן (ואם הידית של הסכין עשויה עץ אי אפשר להכשירה בהגעלה) שתוכשר ככול כלי עץ? י"ט אדר ב תשע"ט / 26 במרץ 2019

משום שיש לנקות את הקתא היטב היטב, ובזבחי צדק (סימן קכא) כתב שיש להחמיר בזה משום שהמון העם אינם מקפידים כראוי לנקות את הקתא. וכן פסק מרן זצ"ל בחזון עובדיה.

נאמר כי כלי חרס לא ניתן להכשירם לפסח בגלל שהם בולעים ואינם פולטים. אם הם אינם פולטים, אם כן מדוע לא ניתן להשתמש בהם הרי אינם פולטים. י"ט אדר ב תשע"ט / 26 במרץ 2019

מפני שהם פולטים כל פעם מעט ממה שיש בהם, ואינם פולטים הכל.

מיחם מים חשמלי שלא נעשה בו שום שימוש בחמץ. רק מילאו ממנו מים בשבת לטרמוס או לספלים. האם יש צורך להכשירו? ג' ניסן תשע"ח / 19 במרץ 2018

אין חובה להכשירו. ויש לשוטפו שלא יהיו בו פירורי חמץ.

האם הרתחת מים בסיר גדול, כשלעצמה, מכשירה אותו? אם נשפוך מי ההרתחה הראשונה ונרתיח מים חדשים. האם ניתן להגעיל בו יתר הכלים הקטנים? כ"ה אדר תשע"ח / 12 במרץ 2018

לא די בכך. כי יש להטביל את הכלי גם מצדו החיצוני במים רותחים.

מה דין הכלים הבאים מבחינת הכשרם לפסח, המבערים של הגז והרשתות של התנור ? ט' ניסן תשע"ז / 5 באפריל 2017

המבערים, יש לנקות היטב. את הרשתות, יש לערות עליהן מים רותחים מכלי ראשון לאחר ניקוי יסודי.

מדוע אם הידית של הסכין עשויה עץ אי אפשר להגעילה בתוך הקומקום חשמלי כמו שאמרת? כ"ב אדר תשע"ז / 20 במרץ 2017

יש בזה מחלוקת הפוסקים. והמשנה ברורה בסימן תנא כתב גם כן להחמיר. ועל כל פנים גם להמיקלים יש להקפיד לנקות היטב היטב בין הקתא ללהב הסכין, או לשייף את הקתא. ולכן כתבנו שלא די בהגעלה. ואף מרן זצ"ל בספרו (עמוד עה). סיים שמי שאפשר לו יקנה סכין מיוחדת לפסח.

בהגעלת כלים האם ניתן לשפוך המים הרותחים (מכלי ראשון) ישירות על הכלי​ או דווקא באופן טבילה? כ"ב אדר תשע"ז / 20 במרץ 2017

כלי שצריך הגעלה, אין להסתפק רק בעירוי מים רותחים על גביו, אלא יש להטבילו ממש בכלי גדול של רותחים.

איך להכשיר כיריים גז לפסח ? כ' אדר תשע"ז / 18 במרץ 2017

יש לנקותם היטב, ולערות מים רותחים מכלי ראשון (כלומר, מקומקום מבעבע) על גבי החצובות שעליהם מונחים הסירים.

בהמשך להלכה שנשלחה לגבי החצובות, יש לי קומקום נשלף, האם אפשר להשתמש בו להגעיל את החצובות?
כאשר המים סיימו לרתוח, באותו רגע אני לוקח את הקומקום ושופך על החצובות...

כ"ז אדר ב תשע"ו / 6 באפריל 2016

ניתן להשתמש בקומקום, בתנאי שהמים רותחים מאד ועדיין מבעבעים בו. ולשם כך יש להשתמש בדרך כלל בכמה פעמים בקומקום, משום שהמים בקומקום הולכים ומצטננים מהר, ולכן יש לשפכם במהירות כשהם מבעבעים, ולהרתיח שוב ושוב.