הלכה ליום שלישי ב' אדר ב תשפ"ד 12 במרץ 2024              

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת האשה היקרה

יפה סופיה בת שרה בתיה ז"ל

שנפטרה בערב שבת ויקהל תשפ"ד

הוקדש על ידי

בעילום שם

תאריך ההלכה: ב' אדר ב תשפ"ד 12 במרץ 2024

קטגוריה: פורים


ימי הפורים – משלוח מנות

ימי הפורים
מצוות הפורים בעיקרן, ארבעה הן: מקרא מגילה, משלוח מנות, מתנות לאביונים, ושמחת פורים.

מצות משלוח מנות
נאמר במגילת אסתר (ט, כב): לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּ"מִשְׁלוֹחַ מָנוֹת" אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּ"מַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים".

ובגמרא במסכת מגילה (דף ז). אמרו, משלוח "מנות" שתי מנות לאיש אחד. "ומתנות לאביונים", שתי מתנות לשני בני אדם. (כי מיעוט "מנות", שתים, מנה אחת ועוד מנה. ומיעוט "מתנות", שתים, מתנה ועוד מתנה אחת. וכן מיעוט "אביונים" שתים. שכן לא נאמר "משלוח מנה איש לרעהו ומתנה לאביון).

טעם המצוה
וטעם מצות משלוח מנות הוא, שכאשר אדם שולח לחברו תשורה ומנחה, הרי הוא מביע לו בזה את רגשי אהבתו אליו, ועל ידי כן נוטע גם בליבו אהבה אליו. ועוד, כי ישנם אנשים חסרי כל, אשר יבושו לפשוט ידם לקבל צדקה כדי לקיים סעודת פורים, וכאשר שולח להם דרך כבוד "משלוח מנות" לא יבושו ולא יכלמו, ויקיימו מצות סעודת פורים בשמחה ובחדוה.

ומכיון שטעם מצוה זו הוא כדי להרבות אהבה בין אדם לחבירו, ובין אשה לרעותה, לכן, השולח משלוח מנות ואין המקבל יודע ממי קבלם, אין הנותן מקיים בזה מצות משלוח מנות, שהרי מכיון שאינו יודע ממי קבלם, אין כאן חיבה וריעות.

ודבר זה הוא שונה ממצות צדקה שאנו רגילים בה בכל ימות השנה. שהרי במצות צדקה, מצוה מן המובחר שלא יהיה המקבל יודע ממי קיבל, וגם שלא יהיה הנותן יודע למי הוא נותן, מה שאין כן לגבי מצות משלוח מנות, שחובה היא שידע המקבל ממי קבל, בכדי שתכנס בלבו אהבה לחבירו.

הגדרת "שתי מנות"
ופירוש הדבר "שתי מנות" הוא שני מאכלים שונים, או מאכל ומשקה, כגון עוגה ובקבוק יין. והמנהג כיום לשלוח מיני מתיקה למשלוח מנות. ויוצאים בזה ידי חובה. וכמבואר גם הנשים חייבות לשלוח לחברותיהן משלוח מנות.

ומכיון שעיקר טעמה של מצות משלוח מנות, הוא כדי שיהיה לכל אדם מה לאכול בסעודת הפורים, לכן השולח לחבירו מתנות שונות בתורת משלוח מנות, וכגון ששולח לו בגדים או סדינים וכיוצא בזה, אינו יוצא ידי חובת משלוח מנות. ואפילו אם שולח לחבירו מעות (כסף) בכדי שיוכל חבירו לקנות מנות של מאכלים, אינו יוצא ידי חובתו, שצריך לשלוח דוקא מנות של מאכל ומשקה. ולכן גם השולח לחבירו טבק להרחה וכדומה, אינו יוצא ידי חובת משלוח מנות.

< <ההלכה הקודמת ההלכה הבאה > >

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום כבוד הרב.
האם ניתן לתת משלוח מנות בלילה בין י"ד לט"ו באדר (השנה בלילה בין שלישי לרביעי) בערים שאינן מוקפות (רמת גן/ ת"א)?

א' אדר תשפ"ג / 22 בפברואר 2023

לא. מצות משלוח מנות נוהגת ביום ולא בלילה. תבורכו,

שלום, רציתי לשאול האם מתאפשר לתת משלוח מנות גם ביום שאחרי יום פורים?

י"ד אדר ב תשפ"ב / 17 במרץ 2022

לא. המצווה היא דוקא ביום פורים.

מחילה כבוד הרב לא שואל הלכה למעשה אלא מסקרנות:
יש כיום מארזי יוגורט שבצד השני של הקופסה יש דגנים או פירות שנועדו להתערבב ביוגורט, וכן יש ממתק ילדים שיש בצד אחד ביסקוויטים ובצד השני שוקולד לטבילה, האם יוצא בדברים האלה י"ח 2 מנות?

ד' אדר ב תשפ"ב / 7 במרץ 2022

ברצוני להוסיף שאם הם מונחים ממש בשני מקומות נפרדים, יוצאים בזה ידי חובה. ומכל מקום כתבו כמה אחרונים שצריך שיהיה שיעור חשוב בכל מנה, ולכל הפחות שיעור כזית.

מחילה כבוד הרב לא שואל הלכה למעשה אלא מסקרנות:
יש כיום מארזי יוגורט שבצד השני של הקופסה יש דגנים או פירות שנועדו להתערבב ביוגורט, וכן יש ממתק ילדים שיש בצד אחד ביסקוויטים ובצד השני שוקולד לטבילה, האם יוצא בדברים האלה י"ח 2 מנות?

ד' אדר ב תשפ"ב / 7 במרץ 2022

יש בזה ספק, ולכן יוסיף עמו מנה נוספת. (ראה חזון עובדיה פורים עמוד קכו).

האם יש הידור מצוות משלוח מנות לשלוח 2 מנות עם ברכה שונה.
וגם שיהיו מוצרים פקטור שאפשר לאוכלם בתוך הסעודה?
תודה רבה !

י"ג אדר תשפ"א / 25 בפברואר 2021

אין הידור מיוחד בכך שיהיו משתי ברכות שונות. אבל יש הידור מצוה בכך שיהיו מאכלים שישתמשו בהם בסעודה ממש. ובזמנינו הדבר הזה קשה מאד, כי אנשים לא מחבבים בדרך כלל משלוח של תבשילים כפי שנהגו בדורות הקודמים, ולכן שולחים מוצרים אחרים. פורים שמח,

אם נתן לחברו משלוח מנות המורכב ממספר מיני מתיקה שמצטרפים יחד לשתי כזיתות האם יצא? כגון חטיף במבה ועוד מספר עוגיות

י"א אדר תשפ"א / 23 בפברואר 2021

יוצא ידי חובה אפילו בפחות מכזית. אבל נכון להחמיר שלפחות במשלוח אחד ששולח יהיה שיעור שלוש ביצים.

האם מקיימים מצוות משלוח מנות במאכלים שלא נתנו לאכול באותו רגע בלי הכנה מיוחדת, כגון בשר נא או קמח? ומה הדין בשולח מאכל כדין אבל אין המקבל יכול לאוכלו מחמת שמחמיר יותר בדיני כשרות או מפני איזה חולי שיש לו כמו סוכרת. ועוד, האם מאכל גדול ביותר נחשב לשתי מנות, וכמו בקבוק גדולה של מיץ? ואם הן שתי מנות של אותו מאכל כמו שני תפוחים?

י"ב אדר ב תשע"ט / 19 במרץ 2019

לגבי מאכל שלא התבשל. יש אומרים שלא יוצאים בו ידי חובה. ומרן זצ"ל בחזון עובדיה פורים עמוד קיז הוכיח שיוצאים ידי חובה גם בבשר חי (חוץ מעוף חי לגמרי, שעדיין לא נשחט).

אם המקבל אינו יכול לאוכלו מצד שיש בזה סוכר וכדומה, לכתחילה נכון להמנע מלשלוח לו מנות כאלה כדי שלא לצערו. אבל מצד מצוות משלוח מנות יוצא ידי חובה. (שם עמוד קנ).

מנה אחת גדולה, אינה נחשבת כשתי מנות.

אם שולח דבר שחבירו לא אוכל ממנו מפני בעיית כשרות אמיתית, כמו למשל, אם שולח לספרדי בשר שאינו חלק, לא יוצא ידי חובתו. (שם עמוד קנב).

איך פיתאום השתנתה ההלכה במשלוח מנות, שלכאורה יוצאים במיני מתיקה? ה' אדר ב תשע"ט / 12 במרץ 2019

ההלכה לא השתנתה. מן הדין יש לתת דברי מאכל. ולכן מן הדין יוצאים ידי חובה במיני מתיקה. ובפרט כאשר ידוע שלרוב החברים יש מה לאכול בסעודת פורים, ואין להם רצון וצורך בתבשילים, לכן יש מקום לומר שאפילו עדיף לתת להם מיני מתיקה.

האם יש עניין במתן מעות זכר למחצית השקל לפדיון נפש מנוח (אב שהלך לעולמו)? ד' אדר ב תשע"ט / 11 במרץ 2019

אין ענין בזה. יש ענין כללי לתת צדקה לעלוי נשמת נפטר, אבל זה לא נוגע כלל לענין זכר למחצית השקל ששייך רק באנשים חיים.

האם בקבוק קולה גדול, חטיפים ושוקלד, יוצאים ידי חובת שני מנות, לגבי משלוח מנות? ט' אדר תשע"ז / 7 במרץ 2017

יוצאים בזה ידי חובה.

במידה ושולח לחברו מארז המכיל דגני בוקר וקרטון חלב .( יש מוצר כזה המשווק לילדים ע"י תנובה)
1. האם נחשב  2 מאכלים , שהרי ניתן לאוכלם כמות שהם וגם (וכך מנהג העולם) לערבם ולאוכלם כמאכל אחד ?
2 . האם חשוב  שהברכות יהיו שונות ? כגון מאכל מזונות ומאכל שהכל .שהרי בדוגמא הנ"ל יתכן ויש רק ברכה אחת ולא 2 
(תלוי בהרכב דגני הבוקר).
3. במידה ומותר שיהיו מאכלים בני ברכה אחת , האם יוצא ידי חובה ב2 מיני פירות ,או 2 מיני ירקות או 2 מיני עוגות וכו'.

ד' אדר תשע"ב / 27 בפברואר 2012

דגני בוקר ובקבוק חלב, נחשבים כשני מינים, אפילו אם הם ארוזים לאכלם יחדיו. ואין צורך שיהיו הברכות חלוקות, לכן השולח תפוח ורימון, יוצא ידי חובתו, וכן השולח דג ופת, אף שרגילים לאכלם יחד, יוצא ידי חובתו.