בגמרא במסכת תענית (דף ז:) אמרו:
"אין הגשמים נעצרים אלא בשביל ביטול תרומות ומעשרות, ואין הגשמים נעצרים אלא בעוון הגזל". כלומר, כמה סיבות יש לעצירת גשמים, אבל יש כמה גורמים עיקריים לעונש גדול זה, שהגשמים נעצרים, שהיא פורענות גדולה גם בזמנינו, אף על פי שקיימות אפשרויות חדשניות לשימוש במי ים וכדומה, מכל מקום, עדיין רוב עצי הפרי זקוקים למי הגשמים, וכבר אנו שומעים שעצים אלה הקדימו כמה שנים את הפריחה מחמת מזג האויר הקייצי, ואחר כך הדבר הוביל לעליות מחירים. סוף דבר, אף בזמנינו העדר הגשמים היא פורענות גדולה.
והנה בענין מה שאמרו שאין הגשמים נעצרים אלא בעון הגזל, אמרו עוד בגמרא, מה תקנתו של הגזלן? ומשיבה הגמרא, ירבה בתפילה. כלומר, יתפלל לה' שירדו גשמים. וכתב הגאון בעל גבורות ארי, שהכוונה היא שאחרי שיחזיר את הגזלה אשר גזל, יתפלל לה'. שאם לא כן אין התשובה והתפלה מועילים כלל, שהרי זה כטובל ושרץ בידו, כל זמן שהגזלה נמצאת ברשותו. וכן אמרו בתלמוד ירושלמי: דרש רבי אבא, כתבו בפסוק "נשא לבבינו אל כפיים, אל אל בשמים", וכי אפשר לעשות כן? לשים את הלב בכפות הידיים? אלא כוונת הפסוק היא, נשים את לבינו, להסתכל בכפות ידינו, אם יש בהן גזל, שאז נחזיר את הגזל, ורק אחר כך נתפלל אל אל בשמים, כי עון הגזל הוא המעכב הגדול של התפלות.
ומכל מקום כתב בספר שפת אמת, שכוונת הגמרא להרבות בתפלה, אינה על הגזלן בעצמו, כי באמת תפלתו לא תועיל עד שיחזור בתשובה, אלא כוונת הגמרא היא על צדיקי הדור, שאם הם מתפללים, הם יכולים לבטל את הקיטרוג שבא מחמת הגזלנים.
וכתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שבאמת אפילו אם הגזלן עדיין לא החזיר את הגזילה, וכגון, שאין באפשרותו עדיין להחזיר את הגזילה, מכל מקום, כיון שקיבל על עצמו להחזיר את הגזילה, וחזר בתשובה שלימה, תפלתו מתקבלת. וכמו שאמרו במסכת קדושין, שהמקדש אשה "על מנת שאני צדיק גמור" הרי זו ספק מקודשת, אף על פי שהוא ידוע כאדם רשע, וזאת משום שיש לחוש שמא קיבל על עצמו לחזור בתשובה. ומכאן מוכח שאפילו בלי להחזיר בפועל את הגזילה, כל שקיבל עליו להחזיר את הגזילה, והוא מתעכב מחמת חוסר אפשרות טכנית וכדומה, הרי זה בעל תשובה גמור.
ולכל הדיברות למדנו, שעוון הגזל עון חמור הוא שמעכב את התפלות וגורם לעצירת גשמים. ולכן כל אדם יבחן את עצמו אם הוא חף מעון חמור זה. וכגון, אם הוא גורם נזק למכונית של אחר, והוא נמנע מלהודיעו על כך, הרי זה גזלן. וכן מי שמוכר מוצר פגום, ואחר כך מתחמק מהלקוח, הרי זה גזלן. והעושה מלאכה בבית חבירו, ואינו עושה מלאכתו באמונה, אלא בצורה לא רצינית, הרי זה גזלן. ועליו לחזור בתשובה, להודיע לרעהו את שחטא כנגדו, ולשלם שכרו בחזרה.
מעשה שנשאלנו פעם, אודות שופט צבאי שהיה יושב ודן לבדו בצבא, ומטיל קנסות כאוות נשפו על חיילים שנשפטו על חטאיהם כלפי הצבא. ולב יודע מרת נפשו, שלא היה תמיד פוסק בצורה נכונה, ולעתים היה מטיל קנס גבוה יותר, משום שאותו חייל לא מצא חן בעיניו וכדומה. וכעת אחרי כמה שנים, הוא שב בתשובה, ושואל מה יוכל לעשות בכדי לתקן את חטאו. ושאלנו על כך את מרן רבינו הגדול זצ"ל, והוא השיב, שאותו שופט יצטרך לאתר את החיילים שהטיל עליהם קנס בצורה מוגזמת, ויצטרך לפצותם. ואם אינו יכול למוצאם, יתרום את הכספים שעליו להשיב למוסדות ציבוריים, ישיבות ובתי כנסת, כדין מי שצריך להשיב גזל, ואינו יודע למי להשיב.