הלכה ליום ראשון ג' תמוז תשפ"ה 29 ביוני 2025

גילוח בתער

נאמר בתורה (ויקרא יט), "ולא תשחית את פאת זקנך". ובגמרא במסכת מכות (כ.) אמרו, שאינו חייב אלא אם גילח זקנו בתער (היינו סכין), ושהיה זה גילוח שיש בו השחתה, אבל גילוח במספריים, אף על פי שנראה הגילוח כעין תער, אין בזה איסור מן הדין. ומכל מקום כתב הריטב"א, וזו לשונו, ופאת זקנם לא יגלחו, ומשורת הדין כל שהוא מגלח במספריים אפילו כעין תער מותר, אבל מדת חסידים שלא לעשות כן מפני חשד הרואים. וכן ראוי לעשות. וכן דעת רוב רבותינו הראשונים, שלענין הלכה מותר לגלח את הזקן במספריים, אף על פי שהוא מגלח סמוך לעור הפנים, וכן פסק מרן השלחן ערוך (יורה דעה סימן קפא), שלגלח במספריים כעין תער מותר. אבל לגלח שיער הזקן בסכין ממש, יש בזה איסור חמור מאד מן התורה, ומי שעושה כן אין להעלותו כשליח ציבור להוציא את הרבים ידי חובתם, מפני שהוא עובר בשאט נפש על אחד הדינים החמורים בתורה, וענשו מפורש בזהר הקדוש ובספרי המקובלים שהוא עון גדול ונורא מן החמורות ממש.

והנה בדורות האחרונים נכנס חידוש בתחום זה של גילוח הזקן, על ידי "מכונת גילוח", והגם שהיו מגדולי ישראל שאסרו בתכלית את השימוש במכונה זו, ובהם הגאון הכהן הגדול רבינו ישראל מאיר מראדין, המחבר ספר חפץ חיים. מכל מקום רבים אחרים נהגו להקל בזה ולהשתמש במכונות גילוח. ויש בזה הרבה משא ומתן בדברי האחרונים. ועיקר הטעם להקל בגילוח במכונת גילוח, הוא מן הסיבה שכתבנו, שאף שאסור לגלח הזקן בסכין, מכל מקום לגלח במספריים, אף שהוא נראה אחר כך כמו שגילח בסכין, מותר מעיקר הדין.

ומאחר ודרך הפעולה של רוב מכונות הגילוח, היא באמצעות שני חלקים, סכין וכנגדו מתכת אחרת, וכאשר נפגשת הסכין המסתובבת בשערה, אין היא חותכת אותה אלא, בהפגשה במתכת שכנגדה, והשערה נלחצת ביניהם ונחתכת, ואם כן נראה שזה ממש כעין פעולת המספריים שכתבנו שמותר לגלח הזקן באופן כזה אף שהוא נראה כעין תער. ובפרט שמכונת הגילוח אינה מגיעה כלל לעור הפנים, אלא יש רשת החוצצת בין הסכינים לעור הפנים, בכדי שלא יפצע זה המתגלח, ואם כן אין כאן חשש גילוח, ודומה הדבר לכל סידור זקן על ידי מספרים, שאין בזה חשש איסור כלל מכיון שאינו מגלח את הזקן לגמרי. וכן היה מורה הגאון רבינו צבי פסח פראנק זצ"ל, שיש להקל להשתמש במכונת גילוח, שיזהר שלא להדק את המכונה אל עור הפנים, שאז אין חשש שהסכינים יגעו ממש בעור הפנים, ובזה יש להקל.

אולם במכונות הגילוח הקיימות בשנים האחרונות, נוצרה בעיה חדשה, והיא, שהואיל ויצרני המכונות חפצים שהגילוח במכונה יהיה למשעי, הם חפצים שסכיני הגילוח יהיו צמודים עד כמה שניתן לעור הפנים, ולפיכך החלו לייצר רשת גמישה, דקה מן הדקה, שהיא החוצצת בין הסכין לעור הפנים. ומכיון שעור הפנים הוא גמיש מעט, קורה שעל ידי לחיצת המכונה על פני האדם, מגיע מן העור שלו עד לסכין המכונה ממש, ואז יכול להווצר מצב שהסכין תחתוך את השערה מיד, בדיוק כפעולת התער האסור מן התורה. ולכן יש מגדולי הפוסקים שהעירו שראוי לא להשתמש בכלל במכונות אלו,  ויש אחרים שהיקלו בזה מסברות אחרות.

ולענין הלכה, כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שהמיקל להשתמש במכונת גילוח במקום צורך גדול, כגון מסיבות של פרנסה, או מחמת שעלול הדבר לעורר מחלוקת בבית, יש לו על מה שיסמוך, אך זאת בתנאי, שיזהר שלא להדק את המכונה אל עור הפנים, בכדי שלא תחתך שערה מן הסכין עצמה על עור הפנים ממש. וכמו שביארנו. ומכל מקום, מפני שהדברים נוגעים באיסור תורה, נכון מאד למי שיש לו את האפשרות, שיגלח זקנו במכונה שאין בה חשש כזה, כגון שידוע בלי ספק שאין היא מגלחת את השיער עד השורש, אלא משאירה מעט ממנו. או ינהג באופן הטוב ביותר, שישאיר אפילו מעט משיער הזקן בצורה נאה ומסודרת, ובזה ידי חובת כל הדיעות. אבל מי שהוא מגלח זקנו בתער ממש, עליו להרחיק עצמו מאיסור גדול זה, ויעבור להשתמש במכונת גילוח, שכפי המצב היום, הן מגלחות את הזקן בצורה יפה ומניחה את הדעת גם למי שהיה רגיל לגלח זקנו בתער ממש. ויעשה כמו שכתבנו. והמזהיר והנזהר ירבה שלומם כמי נהר.

שאלות ותשובות על ההלכה

שבוע טוב
ילד בן 12 שיש לו רק שפם כיצד אפשר להוריד לו בדרך ההלכה
למשל מכשירים שנשים מורידות שיער מהפנים מותר להוריד לילד איתם?
תודה רבה כ"ב תשרי תשפ"א / 10 באוקטובר 2020

לא. יש לקנות עבורו מכונת תספורת וכך יוכל להסיר את השפם ללא חשש. תבורכו,

האם מותר לאישה לפי ההלכה לגזור את שיער ראשה .וליקצוץ את ציפורניה לאחר חצות הלילה? כ"ו אלול תשע"ז / 17 בספטמבר 2017

על פי שורת ההלכה יש להקל בזה.

ילמדנו רבנו את ההלכה לגבי תספורת כשרה. מה אורך הפאות שאמורים להשאיר? 5 מ"מ? שמעתי שיש פוסק שמחיר 3 ומרן הראשל"צ הרב יצחק יוסף מסכים לו. כ"ט שבט תשע"ז / 25 בפברואר 2017

במשנה במסכת נדה (דף נב:) מפורש מהו שיעור שערה שבתורה, "כדי לכוף ראשן לעיקרן", דברי רבי ישמעאל, רבי אלעזר אומר, "כדי לקרוץ בציפורן", רבי עקיבא אומר, "כדי שיהו ניטלות בזוג". כלומר, לדעת רבי ישמעאל שהלכה כמותו, שיעור השערה שיש להשאיר הוא באורך "כדי לכוף ראשן לעיקרן", כלומר, שיוכלו לכופף את ראש השערה לצד עיקרה, כלומר לצד השורש. ושם במשנה מפורש שיש שתי שיעורים קצרים יותר מהשיעור של רבי ישמעאל, והוא שיעור "לקרוץ בציפורן", והנמוך ממנו "כדי שיהיו נטלות בזוג". ופירש הרמב"ם (בפי' המשניות ובפ"ב מהל' אישות) ששיעור כדי שיוכל לכוף ראשה לעיקרה הוא הארוך שבכולן. כלומר, אם נאמר ששיעור לכוף ראשה לעיקרה הוא שיעור של 3 מ"מ, אם כן שיעור לקרוץ בצפורן הוא שיעור 2 מ"מ, ושיעור ניטלות בזוג של מספריים הוא 1 מ"מ. וידוע שאי אפשר לגזור במספריים שערה קצרה כל כך. ואף על פי שרש"י פירש בענין אחר, מכל מקום עיין בשו"ת חתם סופר (או"ח סימן קנג) שמבואר גם כן שלכל הדעות אי אפשר לומר ששיעור כדי לכוף ראשה לעיקרה הוא שיעור קצר כל כך של 3 מ"מ. לכן נכון להשאיר לכל הפחות שיעור של 5 מ"מ. (ועיין בשו"ת תורה לשמה סימן שפט).

בנידון האיסור מן התורה לגלח בתער, מה הדין אם משאיר זיפים? ח' שבט תשע"ב / 1 בפברואר 2012

אין אפשרות מעשית לגלח בתער ולהשאיר זיפים.

האם מותר לגבר לגלח בסכין את שאר המקומות בגוף שיש בהם ריבוי שיער המפריע?
וכמו כן האם מותר לגבר לתלוש בפינצטה את השיערות המפריעות בין הגבות? י"ט טבת תשע"ב / 14 בינואר 2012

מותר להסיר שיעור שמפריע שלא במקום הזקן או הפאות, על ידי תער.
ומותר למרוט שיער מהגבות בפינצטה, באופן שמקובל שגם גברים עושים כן.

האם נשים יכולות לגלח בתער?? י"ב טבת תשע"ב / 7 בינואר 2012

נשים אינן בכלל איסור זה.

איך אפשר לדעת אילו מכונות לא בעיתיות ואילו כן? ט' טבת תשע"ב / 4 בינואר 2012

כל מכונה שיש חשש שתקצוץ שתי שערות לגמרי, כלומר, מבלי להשאיר שום זיפים, אין להשתמש בה. ומכונה שמשאירה זיפים, מותר להשתמש בה. וניתן לבדוק זאת על היד. לכתחילה הטוב ביותר הוא, להשתמש במכונת תספורת (או במישר של הפאות של מכונת הגילוח), שבאופן כזה יוצאים מכל חשש, כי בודאי נשארים זיפים, ובדרך כלל הגילוח מניח את הדעת מבחינת המראה שלו.

האם יש מכונות גילוח שמאושרות על ידי הרבנים שלא מגיעות עד השורש של השיער ? 
האם בחור ישיבה, יכול להתגלח, הרי זה לא צורך גדול? אך מצד שני לא הבחור עדיין לא מוכן לגדל זקן. ט' טבת תשע"ב / 4 בינואר 2012

לא ידוע לנו על כשרות למכונות. הטוב ביותר הוא, להשתמש במכונת תספורת, או במישר של הפאות שבמכונת הגילוח, שאז בודאי נשארים זיפים.
ובחור ישיבה רשאי להתגלח.

קראתי בעיון את ההלכה "גילוח בתער" להלן הקישור להלכה, ברצוני לרכוש מכונת גילוח תוצרת פיליפס דגם HQ6990.
שאלתי היא: האם אני יכול לסמוך על הכשרות הניתנת על ידי מכון "צומת" של הרב ישראל רוזן? שאלתי היא האם ניתן להתבסס במאמר הנ"ל (המופיע בקישור) על דעתם? ואני מצטט 3 סעיפים:
מאידך, היתר המכונה בנוי על הגדרת 'מספרים כעין תער' לפי טכניקת הפעולה ולא לפי התוצאה; אם בתהליך הגזיזה משתתפים 2 אלמנטים או יותר - אלו מספרים ולא תער. 
התהליך מתבסס על תנועת הסכין ועל אחיזת ה'ראש' (ה'רשת'). לכן, מנקודת מבט זו של טכניקת הפעולה - אלו מספריים. ולכך דעתנו נוטה. 
יתר על כן, הנוהג שפשט להוריד רכיב הקרוי 'ליפט אנד קט' תמוה בעינינו. אדרבה, הימצאותו משייכת יותר את מכונת הגילוח למספרים שכן בתהליך הגזיזה משתתפים 3 אלמנטים: הסכין, הרשת ורכיב זה. 

אודה לכם מאוד אם תסייעו לי ותשלחו לי תשובה מפורטת במייל על מנת לפתור בעייה הלכתית זו ולהגיד לי מה דעתו של מרן בכך, כיוון שכעת אני נמצא בדילמה גדולה, הרב ישראל רוזן טוען שאין צורך לפרק את הסכין הכפול - הרכיב Lift&Cut, ושמעתי מהרבה אנשים שכן צריך להוריד רכיב זה. ב' אדר תשע"א / 6 בפברואר 2011

שלום וברכה!
אין לנו היכרות קרובה עם מכון צומת בראשות הרב ישראל רוזן, ובפרט אין לנו ידיעה לגבי ההכשר שלהם לגבי מכונות גילוח.
הכלל הוא, שאם אחר השימוש במכונה, נשארים זיפים, ואין חשש ששערות יתלשו לגמרי עד גובה העור, הרי שמותר להשתמש בה בנחת.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה