הלכה ליום ראשון כ' תשרי תשפ"ו 12 באוקטובר 2025

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אנג'לה עדינה בת גולצ'רה ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

המשפחה

אושפיזין קדישין

בכל יום מימי חג הסוכות, הוד קדושתם של שבעה האושפיזין עילאין (אושפיזין, הם האורחים הרוחניים שמגיעים לסוכה, אברהם יצחק ויעקב, משה ואהרן, יוסף ודוד), נמצא בסוכה. וענין זה הוא טמיר ונעלם, ואינו רק כמו שחושבים המון העם, שפשוט באות אותן נשמות לסוכה ונהנות לשמוע את דברי הסועדים, אלא יש עומק נורא בענין האושפיזין, ומשמעות רבה לדברים על פי הקבלה, שכן יסוד הדברים הוא על פי הקבלה, בספר הזהר הקדוש, ולא על פי הפשט.

דרך ארץ
וכתבו רבותינו הפוסקים, הרב בעל ראשית חכמה, והשל"ה הקדוש ועוד, שמאחר והוד קדושת האושפיזין נמצא בסוכה, לפיכך היושב בסוכה צריך לשבת שם בדרך ארץ, בכבוד והדר, ובפרט שבלאו הכי, קדושת הסוכה היא רבה מאד, וכמו שאמרו במסכת סוכה (דף ט.), ששם שמים חל על עצי הסוכה. ולכן לא נכון לדבר בסוכה דברים בטלים, אלא עיקר הדיבור שם יהיה בדברי תורה.

וכתבו הפוסקים שאין לשחק בקוביה בסוכה, כגון משחק שח מט, או שש בש וכדומה, ובמיוחד יש להזהר מאד להתרחק ממידת הכעס וההקפדה בתוך הסוכה, ולא ירים קולו על בני ביתו, וכל זה לכבוד האורחים רמי המעלה.

וסיים על כך מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל (חזון עובדיה עמוד קמז), שכל המשתדל שלא לדבר בסוכה כי אם דברי תורה, השם יתברך ישפיע עליו שפע קדושה וטהרה משבעה אושפיזין עילאין קדישין, ולהצליח בכל דרכיו.

אך כמובן שהחכם עיניו בראשו, כי בחג יושבים עם כל בני הבית בסוכה, ולא תמיד מתאים שלא לדבר עמהם שום דיבור בסוכה, שדבר זה יעכיר בעיניהם את שמחת החג, וצריך לתפוס דרך נכונה בשביל הזהב, והעיקר שלא לדבר דברים בטלים ממש, כמו עניני פוליטיקה וכיוצא בזה.

חלק האושפיזין
ומבואר בזהר הקדוש, שיש לתת לצדקה כמה שניתן, את "חלק האכילה" של האושפיזין שבסוכה, שהרי האושפיזין אינם אוכלים, ולכן נכון לתת ולהרבות בצדקה בערב סוכות את האוכל שאורחים כאלה היו אוכלים, ואפשר לעשות כן גם בחג הסוכות עצמו, כדי לשמח עניים ולתת להם את חלק האכילה שהיה ראוי לאושפיזין.

ובדורות הקודמים היו אנשי מעשה מקפידים לארח אורחים עניים בסוכה, ובזמנינו על פי רוב די בכך שיתנו להם מעות שיוכלו לקנות את כל צרכי החג בריוח.

ובספרים, (והמקור הוא בחמדת ימים סוכות ח"ג אות טז), הובא מעשה שהיה, בחסיד אחד, שהיה יושב על שלחנו במסיבת אנשים חכמים וידועים, והנה הגיע עני אחד פשוט מאד, מאותם שמחזרים על הפתחים. ראה אותו החסיד, ומיד קם ממקומו, ונתן לו את ידו, והושיבו במקומו, ואמר לו, אני שמח מאד שזיכה אותי ה' לארח אותך בסוכתי!  

בלילה ההוא, חלם החסיד חלום, שהוא טובע בלב ים, והנה הוא רואה את אותו עני שהתארח בסוכתו, נותן לו את ידו ומצילו מטביעה. מיד עמד אותו חסיד, וחיבקו ונישקו והודה לו בכל לב, ושאל אותו, מי אתה שהצלת נפשי מטביעה?

השיב לו העני, אנכי אברהם אביך, כי באתי היום בסוכתך בדמות האיש העני ההוא, אשריך מה טוב חלקך עם כל הצדיקים, ומובטח אתה כי לא תחול גזרה רעה בביתך, ותמיד תהיה שמח ורגוע, והוסיף עוד ברכות. התעורר החסיד משנתו, ופרץ לרוב בתורה ובחסידות, ולא חסרו מזונותיו בריוח עד זקנה ושיבה.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת

הבדלה בתשעה באב בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ה), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדי......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה וצחצוח שיניים ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה


ספק אם אמר משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה