שאלה: האם הבעל יכול להדליק נרות שבת במקום אשתו?
תשובה: מצוות הדלקת נרות שבת, היא תקנת חכמים, ותכליתה, שיהיה אור בבית לכבוד שבת.
על מי מוטלת המצוה?
והנה לכאורה מצוה זו היתה צריכה להיות מוטלת על בעל הבית, לא פחות ממה שהיא מוטלת על האשה.
אולם כתבו הבית חדש והמגן אברהם, שהבעל אינו יכול לומר שהוא רוצה להדליק נרות בעצמו, מפני שמצוה זו מוטלת על הנשים יותר.
והטעם שמצוה זו מוטלת על האשה באופן מיוחד, הוא מפני שהאשה מצויה בבית יותר מהבעל בדרך כלל, והיא יותר אחראית על עניני הבית, ועוד שיש בזה תיקון מיוחד לאשה, הן על פי הפשט והן על פי הסוד, ולכן האשה קודמת בהדלקת הנרות.
וכמובן שאם האשה אינה נמצאת בביתה, כמו למשל יולדת בבית החולים, על בעלה מוטל להדליק נרות בביתם.
מי שהקדים והדליק
הגאון היעב"ץ כתב בסידורו, שאם הבעל הקדים את האשה והדליק נרות שבת, הרי שהוא חייב לשלם לאשתו סכום כסף של עשרה זהובים, כדין מי שגרם לחברו להפסיד מצוה. אולם מרן החיד"א בספר מחזיק ברכה דחה את דבריו, וכתב, שלמרות שבודאי שהאשה קודמת לאיש במצוה זו, בכל זאת, מאחר והבעל הדליק, והנר והשמן שלו, והוא לא גזל אותם, לכן, למרות שיש לאשה דין קדימה לפניו במצוה זו, בכל זאת, אין זה נחשב שחטף מאשתו את המצוה לגמרי. ולכן, למרות שעשה שלא כהוגן, אי אפשר לחייבו אותו בעשרה זהובים.
הכנת הנרות
שנינו במשנה במסכת שבת, על שלוש עבירות נשים מתות בשעת לידתן, על שאינן זהירות, בנדה, בחלה, ובהדלקת הנר. וכתב הגאון רבי עקיבא איגר (בתוספותיו), שלכאורה יש לדקדק, מדוע לא נאמר "ובנר", ולמה הזכירו "ובהדלקת הנר"? והרי לא אמרו "ובהפרשת חלה", אלא "בחלה" בלבד.
והסביר את הדברים, כי התנא בא לרמוז לנו, שעל האשה מוטלת "הדלקת" הנר, אבל על הבעל מוטל לסדר ולתקן את הפתילות של שבת, שיהיו מוכנים לקראת ההדלקה של אשתו. ולכן שנינו "בהדלקת", כי ההדלקה מוטלת על האשה, אבל ההכנה מוטלת על האיש. והדברים מבוארים בתיקוני הזוהר, שיש חשיבות שהבעל יכין את הנרות היטב עבור אשתו. וכן כתב רבינו האר"י (בשער הכוונות דף סא ע"ד), "ותזהר בתיקון נרות השבת, אבל ההדלקה היא מצוה על בעלת הבית כנודע". (חזון עובדיה שבת ח"א עמוד קסג והלאה).
צדקה לפני ההדלקה
טוב לאשה לתת לפני הדלקת נרות שבת, שלושה מטבעות לצדקה, ולאחר ההדלקה להתפלל לה' שיהיו לה בנים מאירים בתורה.