הלכה ליום רביעי א' אלול תשפ"ד 4 בספטמבר 2024

ההלכה מוקדשת להצלחה עבור

ברק בן איילת הי"ו

שיפרח ויעלה מעלה מעלה במעלות התורה הקדושה ויצליח בלימודו, ויעשה חיל בישיבה החדשה ויתמיד בה, ויזכה לאריכות ימים ושנים בטוב ובנעימים.

הוקדש על ידי

בעילום שם

הלכות תשובה

חודש אלול הוא חודש הרחמים והסליחות, ועל כן חובה קדושה על כל אדם מישראל, איש ואשה, לפשפש במעשיו כפי כוחו בימים אלו, ולשוב בתשובה לפני ה'. וכאשר נבוא לדין לפני ה' יתברך ביום ראש השנה, יתמלא עלינו ברחמיו, ויחדש עלינו שנה טובה. ולא ראוי לאדם בן דעת, לאחר את התשובה ולדחותה, וכמו שכתב בספר מסילת ישרים, כי לא ימצא איחור התשובה אלא בעמי הארץ. וכתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בשם רבינו האר"י ז"ל, שראוי לכוין היטב בימים אלו בברכת השיבינו שבתפילת שמונה עשרה, ולהתפלל על אלה שנטו מתורת ה', וביחוד אם הם קרוביו, כי ימים אלו הם עת רצון ומסוגלים לכך, כי ימינו של ה' יתברך פשוטה לקבל שבים.

מצות הוידוי
כתב הרמב"ם (בתחילת הלכות תשובה), כל מצות שבתורה, אם עבר אדם על אחת מהן, בין בזדון בין בשגגה, כשיעשה תשובה וישוב מחטאו, חייב להתודות (כלומר להתודות בפיו ולומר חטאתי לפניך ה' וכיוצא בזה) לפני ה' ברוך הוא. שנאמר (במדבר פרק ה'), איש או אשה כי יעשו מכל חטאות האדם וכו', "והתודו את חטאתם אשר עשו", זה וידוי דברים. כלומר וידוי בדיבור בפיו ממש. ומכאן שוידוי זה הוא מצות עשה מן התורה. כיצד מתודין?, אומר, אנא ה', חטאתי עויתי פשעתי לפניך, ועשיתי כך וכך, והרי נחמתי (התחרטתי) ובושתי במעשי, ולעולם איני חוזר לדבר זה. (כלומר שמקבל על עצמו שלא לחזור שוב על חטאו). וזהו עיקרו של וידוי. וכל המרבה להתודות ומאריך בענין זה הרי זה משובח.

וכן היו נוהגים בזמן שבית המקדש היה קיים, והיו החוטאים מביאים קרבן חטאת או אשם לכפר על חטאתם, היו מתודין על חטאתם. שכל מי שאינו עושה תשובה, לא מתכפרין לו עוונותיו אפילו יקריב אלף קרבנות לשם ה'. והוידוי הוא מעיקרי (מתנאי) התשובה, נמצא  מי שלא התודה על עוונו, לא קיים מצוות התשובה.

ובזמנינו שחרב בית המקדש, ואין לנו מזבח להקריב עליו קרבנות, אין לנו אלא תשובה בלבד, וכל מי שעשה תשובה שלימה, אין מזכירין לו (ביום שיתן דין וחשבון על מעשיו) שום דבר מעוונותיו.

קבלה לעתיד
עוד תנאי יש במצות התשובה, שיקבל על עצמו השב בתשובה שלא יחזור עוד לחטאו, שאם עבר על מצות לא תעשה, כגון אדם שהיה מחלל שבת, או שהיה אוכל ממאכלים הצריכים בדיקה מן התולעים, או אשה שלא היתה נזהרת בלבושה שיהיה צנוע וכיוצא באלו, צריך שיקבלו על עצמם בכל לב שלא יחזרו עוד על מעשיהם הרעים. וכן אם ביטל מצות עשה, כגון אדם שלא היה עושה קידוש ביום השבת, או שלא היה מכבד את אביו ואת אמו וכיוצא באלו, צריך שיקבל על עצמו להזהר מכאן ולהבא במצוות אלו שלא לבטלן. אבל האומר אחטא ואשוב אחטא ואשוב, אין מספיקין בידו לעשות תשובה.

החרטה
גם צריך שיתחרט האדם על חטאיו, בידעו כמה הגדיל לעשות רעה בחטאו, והכעיס את בוראו המטיב לו. אבל אם לא התחרט על מעשיו, אפילו אם עזב את החטא ואינו שב לרשעו, ואפילו התודה על עוונו, לא קיים מצות התשובה, ולא נסלח עוונו.

נמצינו למדים שיש שלשה עיקרים במצות התשובה, שיתודה השב על חטאו בפיו. ושיקבל על עצמו שלא לחזור על חטאיו עוד. ושיתחרט על חטאו בלבו. וכל העושה כן, קיים מצות התשובה, והרי הוא אהוב לפני בוראו, ועליו אמר רבי עקיבא (ביומא פה:), אשריכם ישראל, לפני מי אתם מטהרין ומי מטהר אתכם?, אביכם שבשמים, שנאמר "מקוה ישראל ה'", מה מקוה מטהר את הטמאים, אף הקדוש ברוך הוא מטהר את ישראל.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום הרב!
רציתי לשאול לגבי עשיית תשובה.
יכול להיות אדם שהתחרט על מעשיו והוא רוצה לחזור בתשובה אבל הוא יודע שהוא לא יצליח לגמור לעולם עם החטא.
לדוגמא: כיבוד הורים.
אם אדם לא מכבד את הוריו והוא רוצה לחזור על זה בתשובה אבל הוא מרגיש שקרן להגיד "לא אחזור על זה החטא בלי נדר", כי הוא מתאר לעצמו שזה ימשיך לקרות ולא תמיד הוא יעמוד בזה.
האם אין תשובה שלימה עד שמגיעים למצב של ניסיון ועומדים בו ? ו' אלול תש"פ / 26 באוגוסט 2020

עיקר התשובה היא כמו שכתבת, שיבוא לידי אותו נסיון ולא יחטא. אולם מאחר ואין אנו יכולים לשוב בתשובה שלימה בכל הענינים, כתבו האחרונים שיקבל עליו איזה דברים שיוכל לחזור בהם בתשובה בודאי. לדוגמא, אם אינו מכבד את הוריו, יקבל עליו באיזה פרטים משמעותיים שישוב בהם בתשובה ויהי מה, ואז זו תחילת התשובה, ומן השמים יראו פעולתו ויסייעו לו.

צירוף לזימון לאדם ששתה קולה- האם אפשרי ד' אלול תש"פ / 24 באוגוסט 2020

אינו מצטרף עמהם לזימון משום שעיקר המשקה מים. (ראה שלחן ערוך סימן קצז סעיף ב ובאחרונים שם).  

שלום האם מה שדיבר הרב בחזון עובדיה ימים נוראים לעניין סליחות דרך הרדיו או הלויין שיכולים לענות אמן..הוא רק לעניין עניית אמן וכו..אבל לא לעניין שנחשב לו כאילו התפלל סליחות במניין? או שיש בזה מעלה אחרת טובה? ג' אלול תש"פ / 23 באוגוסט 2020

זה נחשב כאילו מתפלל עם הציבור, אבל בודאי שאם נמצא עם הציבור ממש מעלתו גדולה יותר. תבורך,  

שלום כבוד הרב יש לי שאלה הרי לאדם קשה מאוד לעשות תשובה שלימה אף אחד לא מושלם
והוא כל יום ויום נכשל או עשוי להכשל חלילה
וידוע לו שהוא עדיין לא מושלם ויש לו הרבה מה לתקן
אז מה יעשה אדם כזה יש לו רצון לקיים בשלימות אבל בפועל לא יוצא עדיין
  ג' אלול תש"פ / 23 באוגוסט 2020

באופן כללי, יש להתחזק בכל הענינים. אבל עיקר התשובה, שתבחון את מעשיך, ותראה איזה דבר שתוכל באמת לקבל אותו עלי בקבלה גמורה. לדוגמא, מי שיודע שצפייה באינטרנט גורמת לו לנזק גדול, יראה איך לפרוש או להמעיט בזה. או מי שיודע שבעייתו העיקרית היא שאינו שומע שיעור תורה, יקבע לעצמו שיעור תורה. וכן על זה הדרך, שתקבל על עצמך דבר אחד או שניים, אפילו שאינם גדולים, שמהם תראה שתוכל בעזרת ה' להתקדם ולהתעלות עוד ועוד.  ונדבר בזה בלי נדר בימים הקרובים. תעלה ותצליח,

שלום וברכה, רציתי לשאול מה המקור לכך שמי שעשה חטאים וביצע את כל שלבי התשובה - שלא יזכירו לו מאומה מעוונותיו? ג' אלול תש"פ / 23 באוגוסט 2020

המקור הוא ביחקאל פרק לג כמו שמובא במדרשים.   

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה