הלכה ליום ראשון כ"א אב תשפ"ד 25 באוגוסט 2024

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

בנימין סימן טוב ז״ל בן מאיר וחנה בלור

במלאות שבעה לפטירתו
רוחו תַּרְגִּיעַ בְּחֵלֶק הַיּוֹשְבִים בְּגַן עֵדְן וְנִשְמָתוֹ תִּתְעַדֵּן בַּטוּב הַצָּפוּן לַצַּדִּיקִים וְתָשִיב בְּכָבוֹד מְנוּחָתוֹ וּלְקֵץ הַיָּמִין יַעֲמֹד לְגוֹרָלוֹ וְיִלָּוֶה אֵלָיו הַשָלוֹם, וְעַל מִשְׁכָּבוֹ יָבֹא שָלוֹם.

הוקדש על ידי

משפחת בצלאל

לברך בחוף הים

שאלה: האם מותר לברך על מאכלים, כשאני עם בגד ים? והאם יש חילוק בין איש לאשה?

תשובה: אמנם מבואר בדברי רבותינו, שאסור לאדם לברך ולהוציא שם שמים מפיו כשהוא ערום. שנאמר "ולא יראה בך ערות דבר", וכן אסור לאדם לברך כשיש לפניו אדם אחר שאינו לבוש.

"בגד ים"
אולם לגבי בגד ים, מבואר בגמרא במסכת ברכות (כד.), שבמצב כזה שאדם לבוש בבגד כמו "בגד ים", מותר לו לברך. וכמובן שצריך שיהיה לו כיפה או כיסוי אחר על ראשו, כי אסור לאיש להזכיר שם שמים בלי כיסוי ראש כמו שפסק מרן בשלחן ערוך (סימן רו).

ולגבי אשה, גם כן מבואר בגמרא, שמותר לה לברך בלבוש כזה שרגילים בו על חוף הים, (ובלבד שתהיה מכוסה מלפניה, ומאחריה כפי שהיא מכוסה כשהיא יושבת), ואין בדבר איסור.

למדנו אם כן, שבין לאיש ובין לאשה מותר לברך למרות שהם לא לבושים בצניעות.

לברך לפני אדם שלבוש ב"בגד ים"
אולם יש חילוק בענין זה, לגבי אדם שבא לברך, והוא רואה לפניו אדם אחר שלא לבוש בצניעות. שאז הדין הוא, שאם הוא רואה איש אחר, שלבוש בבגד ים בלבד, מותר לברך לפניו, ואין בדבר שום איסור, בין אם המברך הוא איש, ובין אם היא אשה.

וכן אשה שרואה לפניה אשה אחרת שלבושה בבגד ים, מותר לה לברך לפניה. אבל איש, שרואה לפניו אשה שאינה צנועה, ואינה לבושה כהלכה, אסור לו לברך, ולא לומר שום דבר שבקדושה באופן כזה.

ואם אירע לאדם שהוא נקלע למקום שיש שם נשים שלא לבושות בצניעות, כגון בשמחה משפחתית וכדומה, והוא צריך לברך על איזה מאכל, עליו לעצום את עיניו, וכך יוכל לברך.

קדושים תהיו
וכמעט מיותר לציין, שהליכה לחוף הים, בזמן שיש שם נשים שלבושות בבגד ים, הוא איסור חמור ביותר, וכבר אמרו רבותינו (ברכות סא.), כל מי שהולך אחרי אשה שעוברת בנהר, אין לו חלק לעולם הבא. וכנגד זה, מי שעוצם עיניו ואינו הולך למקומות כאלה, יזכה לראות מלך ביופיו, משיח צדקינו שיתגלה עלינו במהרה. (מד"ר פרשת וירא).

לסיכום: בין איש ובין אשה, מותר להם לברך עם "בגד ים" (והכוונה לגבי אשה, שהיא מכוסה כפי שהיא מכוסה כשהיא יושבת). ואיש שרואה אשה שאינה לבושה בצניעות, אסור לו לברך כשהוא רואה אותה, אלא יעצום עיניו ויברך.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה