הלכה ליום ראשון כ"א אב תשפ"ד 25 באוגוסט 2024

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

בנימין סימן טוב ז״ל בן מאיר וחנה בלור

במלאות שבעה לפטירתו
רוחו תַּרְגִּיעַ בְּחֵלֶק הַיּוֹשְבִים בְּגַן עֵדְן וְנִשְמָתוֹ תִּתְעַדֵּן בַּטוּב הַצָּפוּן לַצַּדִּיקִים וְתָשִיב בְּכָבוֹד מְנוּחָתוֹ וּלְקֵץ הַיָּמִין יַעֲמֹד לְגוֹרָלוֹ וְיִלָּוֶה אֵלָיו הַשָלוֹם, וְעַל מִשְׁכָּבוֹ יָבֹא שָלוֹם.

הוקדש על ידי

משפחת בצלאל

לברך בחוף הים

שאלה: האם מותר לברך על מאכלים, כשאני עם בגד ים? והאם יש חילוק בין איש לאשה?

תשובה: אמנם מבואר בדברי רבותינו, שאסור לאדם לברך ולהוציא שם שמים מפיו כשהוא ערום. שנאמר "ולא יראה בך ערות דבר", וכן אסור לאדם לברך כשיש לפניו אדם אחר שאינו לבוש.

"בגד ים"
אולם לגבי בגד ים, מבואר בגמרא במסכת ברכות (כד.), שבמצב כזה שאדם לבוש בבגד כמו "בגד ים", מותר לו לברך. וכמובן שצריך שיהיה לו כיפה או כיסוי אחר על ראשו, כי אסור לאיש להזכיר שם שמים בלי כיסוי ראש כמו שפסק מרן בשלחן ערוך (סימן רו).

ולגבי אשה, גם כן מבואר בגמרא, שמותר לה לברך בלבוש כזה שרגילים בו על חוף הים, (ובלבד שתהיה מכוסה מלפניה, ומאחריה כפי שהיא מכוסה כשהיא יושבת), ואין בדבר איסור.

למדנו אם כן, שבין לאיש ובין לאשה מותר לברך למרות שהם לא לבושים בצניעות.

לברך לפני אדם שלבוש ב"בגד ים"
אולם יש חילוק בענין זה, לגבי אדם שבא לברך, והוא רואה לפניו אדם אחר שלא לבוש בצניעות. שאז הדין הוא, שאם הוא רואה איש אחר, שלבוש בבגד ים בלבד, מותר לברך לפניו, ואין בדבר שום איסור, בין אם המברך הוא איש, ובין אם היא אשה.

וכן אשה שרואה לפניה אשה אחרת שלבושה בבגד ים, מותר לה לברך לפניה. אבל איש, שרואה לפניו אשה שאינה צנועה, ואינה לבושה כהלכה, אסור לו לברך, ולא לומר שום דבר שבקדושה באופן כזה.

ואם אירע לאדם שהוא נקלע למקום שיש שם נשים שלא לבושות בצניעות, כגון בשמחה משפחתית וכדומה, והוא צריך לברך על איזה מאכל, עליו לעצום את עיניו, וכך יוכל לברך.

קדושים תהיו
וכמעט מיותר לציין, שהליכה לחוף הים, בזמן שיש שם נשים שלבושות בבגד ים, הוא איסור חמור ביותר, וכבר אמרו רבותינו (ברכות סא.), כל מי שהולך אחרי אשה שעוברת בנהר, אין לו חלק לעולם הבא. וכנגד זה, מי שעוצם עיניו ואינו הולך למקומות כאלה, יזכה לראות מלך ביופיו, משיח צדקינו שיתגלה עלינו במהרה. (מד"ר פרשת וירא).

לסיכום: בין איש ובין אשה, מותר להם לברך עם "בגד ים" (והכוונה לגבי אשה, שהיא מכוסה כפי שהיא מכוסה כשהיא יושבת). ואיש שרואה אשה שאינה לבושה בצניעות, אסור לו לברך כשהוא רואה אותה, אלא יעצום עיניו ויברך.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

קריאת המגילה

כל אדם מישראל, בין אנשים ובין נשים, חייבים בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹקַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאייל......

לקריאת ההלכה

סעודת פורים –  ביום שישי

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

לקריאת ההלכה