הלכה ליום שלישי ד' אדר תשפ"ה 4 במרץ 2025

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

איתן חיים אברהם בן זוהרה הי"ו

הוקדש על ידי

חבריו

משלוח מנות ומתנות לאביונים יחד

שאלה: אם ביום פורים, אני אתן לאדם שהוא דחוק מאד מבחינה כספית, והוא אביון, משלוח מנות. האם אצא בזה ידי חובת שתי המצוות, גם משלוח מנות וגם מתנות לאביונים?

תשובה: ראשית כל, עלינו להבהיר שיש חובה לתת מתנות לשני אביונים, וממילא, בשאלה שלפנינו, יהיה בודאי חיוב לתת עוד מתנה לאביון אחר.

וכעת נבוא לדון בשאלה, אם כשנותנים משלוח מנות לאדם אביון, יוצאים בזה ידי חובת משלוח מנות, וגם ידי חובת מתנה לאביון אחד.

בגמרא במסכת מגילה (ז.) מובא, שרבי יהודה נשיאה (בנו של רבן גמליאל ונכדו של רבי יהודה הנשיא), שלח בשר ויין לרבי אושעיא. שלח אליו רבי אושעיא: "קיימת בנו רבינו, "ומשלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים". כלומר, מאחר והיה רבי אושעיא עני, אמר לרבי יהודה, שבכך שהוא שלח אליו משלוח מנות, הוא קיים גם כן מצוות מתנות לאביונים.

אולם רבותינו הפוסקים דנו בענין זה, והגאון "טורי אבן" כתב, שאין כוונת הגמרא, שקיימת גם מצות משלוח מנות וגם מצות מתנות לאביונים, אלא, או מצוה זו, או מצוה זו. כי אי אפשר לקיים במשלוח אחד את שתי המצוות.

ויש מרבותינו האחרונים שכתבו, שיש איסור לשלוח משלוח אחד, בכוונה לצאת ידי חובת שתי המצוות, מפני שיש כלל בידינו, ש"אין עושין מצוות חבילות חבילות", שנראה הדבר כזלזול במצוות, וכאן שמתקיימות שתי מצוות בבת אחת, יש בזה איסור משום "אין עושין מצוות חבילות חבילות". וכן כתב בשו"ת "כתב סופר" (סימן קלט).

ויש שכתבו מטעמים אחרים, שאין לקיים את שתי המצוות יחד, מפני שיש חובה מיוחדת, לקיים גם משלוח מנות, וגם מתנות לאביונים, כל אחת בנפרד.

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, דן בכמה מקומות בספריו, בענין "אין עושין מצוות חבילות חבילות", וכתב שלדעתו, כאשר שתי מצוות מתקיימות במעשה אחד, אין איסור של "אין עושין מצוות חבילות חבילות", והביא ראיה לזה מדברי המשנה במסכת פסחים (דף לה.), שהכהנים יכולים להכין לעצמם מצה לליל פסח, מקמח של תרומה. ואף על פי שיש מצוה על הכהנים באכילת התרומה, וכמו כן יש עליהם מצוה לאכול מצה בליל פסח כמו כל ישראל, בכל זאת, מפורש במשנה שאין בדבר בעיה הלכתית, ומותר לעשות כן. ומוכח, שכאשר במעשה אחד מתקיימות שתי מצוות, אין בזה איסור, וכל האיסור בזה הוא כאשר מקיימים שתי מצוות נפרדות יחד. לדוגמא, כאשר באים לטהר את המצורע, אין לטהר שני מצורעים יחד, אבל כאשר במעשה אחד, מתקיימות שתי מצוות, אין איסור כלל.

וכיוצא בזה הביא מרן זצ"ל (בחזון עובדיה פורים, עמוד קנט), שהגאון רבי אברהם פלאג'י, כתב בספרו שו"ת ויען אברהם, שחבריו הסתפקו אם אפשר לעשות סעודה אחת לרגל סיום שתי מסכתות, או שיש בדבר איסור משום "אין עושין מצוות חבילות חבילות". וכתב הגאון, שאיסור זה שייך דוקא כאשר עושים שתי מצוות הניכרות בעיני הכל ונעשות בשתי פעולות, אבל כאשר נעשה מעשה אחד כדי לקיים שתי מצוות, אין בזה איסור כלל.

לכן למעשה, כתב מרן זצ"ל שמעיקר הדין, הנותן משלוח מנות לאביון, יוצא בזה ידי חובת משלוח מנות, וכן ידי חובת מתנה לאביון, ועליו להשלים עוד מתנה אחת לאביון אחר, ובזה יוצא ידי חובתו. אולם מהיות טוב, כיון שיש בזה מחלוקת הפוסקים, נכון יותר להקפיד לתת משלוח מנות לאדם אחר, וכך יוצאים ידי חובה לכל הדעות.

שאלות ותשובות על ההלכה

הרי במתנות לאביונים יש עניין של מתן בסתר, אמנם זה לכתחילה וכשנותן משלוח הכולל בתוכו גם מתנות לאביונים זה נראה בדיעבד? י"ז אדר תשפ"ג / 10 במרץ 2023

הנתינה בסתר היא מעלה, אבל מי שלא נותן בסתר, אין זה נחשב בדיעבד, אלא שהמצוה לא במעלה הגבוהה ביותר שלה.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה