הלכה ליום רביעי י"ד תמוז תשפ"ב 13 ביולי 2022

אמירה לגוי בשבת

שאלה: האם מותר לנו לומר לגוי, שידליק ויכבה עבורינו את האורות בבית בשבת?

תשובה: חכמינו זכרונם לברכה, אסרו לומר לגוי לעשות מלאכה עבור היהודי בשבת, וזאת למרות שהגויים לא מצווים לשמור שבת. והביאו לכך רבותינו ראיה ממה שנאמר בתורה לגבי שמירת השבת וחגים: "כָּל מְלָאכָה לֹא יֵעָשֶׂה בָהֶם", שלא נאמר "יַעֲשֶׂה", אלא "יֵעָשֶׂה", לא תעשה אתה ולא יעשה חברך הגוי את מלאכתך.

איסור מן התורה?
ונחלקו רבותינו הראשונים אם האיסור הזה הוא מן התורה, או מגזירת חז"ל, שיש אומרים שהדרשה שהוזכרה "כל מלאכה לא יעשה", היא דרשה גמורה, ויש אומרים שאין זה אלא אסמכתא (סֶמֶךְ) לאיסור שגזרו עליו רבותינו, (אסמכתא, הכוונה בזה, שהתורה לא אסרה משהו, אך רמזה לחכמים שהם יגזרו עליו). ולהלכה אנו נוקטים כדעת האומרים שאיסור זה אינו מן התורה, אלא מדרבנן, מגזירת חז"ל.

מדוע נאסרה אמירה לגוי?
בדברי רבותינו הראשונים מצאנו כמה טעמים לאיסור אמירה לגוי בשבת:

לדעת הרמב"ם, הטעם הוא כדי שהשבת לא תהיה קלה בעיני הישראל (היהודי), ויבוא לעשות מלאכה בעצמו בשבת. כלומר, אילו היינו אומרים במשך השבת לגוי, "הדלק את האור", "קח אותי ברכבת", וכיוצא בזה, כל שמירת השבת היתה מתרופפת, והיהודים היו נכשלים בעצמם בשמירת השבת.

אך לדעת רש"י, הטעם הוא אחר. כי רש"י הסביר, שהאיסור בזה הוא מפני שכאשר אנו מבקשים מהגוי לעשות מלאכה, הרי הגוי הוא שליח שלנו, והרי כלל הוא ש"שלוחו של אדם כמותו", ולכן כאשר הגוי עושה מלאכה בשליחותינו, הרי זה כאילו אנו עושים בעצמינו מלאכה בשבת. (אך גם לדעת רש"י אין זה איסור מן התורה, אלא מדרבנן).

ויש עוד טעמים באיסור זה, שהובאו בדברי הפוסקים.

לומר לגוי לטלטל מוקצה
איסור האמירה לגוי בשבת, כולל גם איסור לומר לגוי לעשות מלאכה שאיסורה הוא מדרבנן. לדוגמא, אסור לומר לגוי לטלטל מוקצה בשבת, אף על פי שאיסור מוקצה אינו מן התורה.

ובדינים הללו יש פרטים ופרטי פרטים רבים, שיש מקרים שמותר לומר לגוי לעשות מלאכה בשבת. ולכן אדם שיש לו גוי במחיצתו, כמו אנשי חוץ לארץ, וכן אנשים מבוגרים שיש להם מטפל שאינו יהודי בבתיהם, צריכים לבדוק מבחינה הלכתית את הדינים השייכים אליהם, כדי שלא יבואו לידי תקלה.

בדורינו יצאו לאור כמה ספרים העוסקים בהלכות הללו בלשון קלה, כמו ספר חזון עובדיה של מרן זצ"ל, ספר ילקוט יוסף של הגאון הראש"ל שליט"א, וכן ישנו ספר "הליכות שבת", המסדר את כל ההלכות בלשון קלה ובסדר מיוחד, ומי שנצרך להלכות הללו יראה להביא ברכה אל ביתו וללמוד לכל הפחות באחד מן הספרים הללו.

ולסיכום: באופן כללי, הדין הוא שאסור לומר לגוי לעשות מלאכה, כמו להדליק את האורות, בשבת.

ספר אביר הרועים - בית מידות
ספר אביר הרועים
לפרטים לחץ כאן

הלכה יומית מפי הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א

דין ברכת שפטרנו מעונשו של זה
לחץ כאן לצפייה בשיעורים נוספים

הלכות אחרונות

"תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

נדה ע"ג א'

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה