הלכה ליום שני י"ג סיון תשפ"א 24 במאי 2021

ההלכה מוקדשת להצלחת

איתן בן מרים הי"ו

שיזכו הוא ורעייתו לשפע ברכה והצלחה
וה' יתברך ישמרם ויצילם מכל צרה וצוקה
ויזכו להגדיל תורה ולהאדירה
עושר וכבוד, בנים ובנות וכל טוב

הוקדש על ידי

בני המשפחה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים.

אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל מקום אין לאכול דגים בחלב מפני הסכנה. וכן כתב הלבוש. וכן כתב החכם הרופא רבי יעקב צהלון, שאין לאכול דגים עם חלב, מפני שגורם חולאים קשים. ומכל מקום רבים מן הפוסקים כתבו להקל לאכול דגים עם חלב. וכן הרמ"א בספרו דרכי משה כתב שלא ראה שנזהרים בזה.

גם יש מן הפוסקים, ומהם מרן החיד"א, שכתבו שגם מרן הבית יוסף לא התכוין לאסור אכילת דגים עם חלב, אלא אכילת דגים עם בשר, ומה שנכתב בבית יוסף דגים בחלב, הוא טעות סופר, (כמו טעות דפוס) ולכן אף על פי שבדרך כלל אנו פוסקים כדברי מרן הבית יוסף, מכל מקום, כאן יש להקל אף לכתחילה.

ועל כן הגאון רבי שלום משאש ז"ל, כתב גם כן להקל בזה מכל וכל, לפי שאין הדבר ברור בכלל שמרן השלחן ערוך אסר אכילת דגים בחלב, ועוד שמנהג כמה מיוצאי ספרד היה להקל באכילת דגים בחלב, וגם הרופאים בזמנינו מסכימים שאין כל חשש של מחלה קשה באכילת דגים בחלב. 

ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, הביא שמנהג הספרדים היה לאסור אכילת דגים עם חלב מפני חשש סכנה, ושכן כתבו כמה פוסקים בפירוש, שמנהג הספרדים להחמיר בזה, וקשה מאד להאמין שהוא טעות סופר בספר בית יוסף, שאם כן לא היה מתפשט מנהג שכזה לאסור בהסכמת גדולי הדורות, אם כל שורש הדין הוא שיבוש גמור הנובע מטעות סופר. ובודאי אילו היה הדבר טעות, היו גדולי הדור שבזמן מרן והסמוכים לזמן זה מודיעים דעתם שיש טעות בספר בית יוסף. ובפרט שמרן עצמו הגיה ספרו ולא העיר בזה כלום. וכן פסקו לאיסור מכח המנהג כמה גדולים, ומהם הגאון רבינו יוסף חיים בספר בן איש חי. ולכן ראוי לנהוג להחמיר לכתחילה שלא לאכול דגים בחלב, אבל אם בדיעבד בושלו דגים עם חלב, יש להקל לאכלם אף לספרדים שנהגו להימנע מכך.

ומכל מקום לעניין אכילת דגים עם חמאה, (שאינה כחלב ממש) כתבו כמה פוסקים להקל אף למנהג הספרדים, וכן כתב הגאון רבי עבדללה סומך זצ"ל מבגדד, שמנהג עירו להתיר לטגן דגים עם חמאה, ולכן הנוהגים לאכול דגים בחמאה רשאים להשאר במנהגם, ויוצאי אשכנז נוהגים להקל בכל זה לגמרי ורשאים להישאר במנהגם.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום,
מדוע מרן השולחן הערוך גילה לא גילה דעתו לעניין דגים בחלב בשולחן ערוך ? (שהרי גילה דעתו בנושא בבית-יוסף)
האם יש כללים כאשר מרן גילה מגלה דעתו בזה ואינו מגלה דעתו בזה ? מתי נאמר טעות סופר ? מתי נאמר חזר בו ? מתי נאמר שהדין לא השתנה ? וכ"ד

תודה! ד' אדר תשפ"א / 16 בפברואר 2021

כבר העיר כן אחד מהקדמונים בשו"ת באר שבע סימן לה, וכתב שכן דרכם של הפוסקים, שסומכים בחיבור אחד על מה שכתבו בחיבור אחר. ובפרט בדבר זה שלא מפורש בגמרא אלא שנהגו בו, ולכן אינו מעיקרי הדינים שיוכרח מרן לכותבו בשלחן ערוך. תבורך,

האם יש איסור רק כשהחלב בהדגים מבושלים או אפילו שהם קרים, כמו שאוכלים פת עם סלמון וגבינת שמנת? י"ג אב תשע"ו / 17 באוגוסט 2016

אין חילוק, שבין אם הדגים מבושלים, ובין אם הם קרים, אין לאכלם עם חלב.

אבל כל מה שמרן כתב לאסור בזה הוא רק משום חשש סכנה, אבל היום שברור שאין בזה כל חשש, גם מרן יורה להתיר, לא? י"ג אב תשע"ו / 17 באוגוסט 2016

זו היתה דעתו של הגר"ש משאש זצ"ל, שמכיון שהדבר לא נאסר בפירוש בגמרא,  וכיום לדברי הרופאים אין בזה סכנה, לכן אין לחשוש. אבל מרן זצ"ל היה סבור, שמאחר וכך נהגו הספרדים, יש למנהגם תוקף רב, ובפרט שכן נמצא בדברי מרן בבית יוסף. ומאחר והרופאים אומרים שגם אין סכנה באכילת בשר ודגים, שזהו דבר מוכחש מפי חכמינו זכרונם לברכה, לכן אין לסמוך על דבריהם גם במה שאומרים שאין סכנה באכילת חלב עם דגים. ולכן מנהגינו על מקומו עומד.

ישנם היום הרבה רופאים בכירים בארץ ובמקומות רבים בעולם, שאומרים שחלב פרות ומוצריו, גורמים ל-70%  מהמחלות.
לאור זאת אולי יש מקום לשקול לאסור אכילת דגים עם חלב ומוצרי חלב או בכלל לאסור אכילת חלב ומוצרי חלב. י"ט טבת תשע"ב / 14 בינואר 2012

באופן כללי, כל דבר שיש אומרים שיש בו סכנה, אבל אין הסכנה ברורה, ואינה ניכרת לעין, ורבים אינם חוששים לדברים אלה, על זה נאמר שומר פתאים ה'. לכן אין מקום על פי ההלכה לאסור באופן גורף אכילת מאכלים, הגם שיכול לצאת מהם נזק.

ראיתי שכתבתם, בהלכה יומית, שמותר לאכול דג עם חמאה. האם מותר גם עם שמנת? י"ט טבת תשע"ב / 14 בינואר 2012

למנהגינו, גם לדעת המיקלים לאכול דג בחמאה, אין לאכול דג בשמנת.

8 ההלכות הפופולריות

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

פרשת תצוה

על פי דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. ערוך על ידי נכדו הרב יעקב ששון שליט"א בפרשת השבוע נקרא, שאמר ה' אל משה: "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי". רבותינו במדרש אמרו, שכאשר שמע משה רבינו מה'......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת תרומה – בין משה לבצלאל

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית" השבת, נקרא בפרשת השבוע, על תרומת בני ישראל לעשיית המשכן, שכללה את הזהב, הכסף והנחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני, שש ועיזים, עורות אלים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, שמן למאור, בשמים לשמן המשחה, אבני שוהם......

לקריאת ההלכה

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַה......

לקריאת ההלכה

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה? תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים". ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, ......

לקריאת ההלכה

כיצד מברכים?

שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגבי......

לקריאת ההלכה