דברים המבוססים על דברי מרן רבינו זצ"ל ביום העצמאות שנת התשל"ג
נאמר בספר ישעיה: "שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ בַּה', תָּגֵל נַפְשִׁי בֵּאלֹקַי, כִּי הִלְבִּישַׁנִי בִּגְדֵי יֶשַׁע, מְעִיל צְדָקָה יְעָטָנִי, כֶּחָתָן יְכַהֵן פְּאֵר וְכַכַּלָּה תַּעְדֶּה כֵלֶיהָ". עלינו להתבונן בהבנת הפסוק, שאומר הנביא, שעם ישראל עתידים לשמוח בה', וממשיל את הדברים לחתן שלובש בגדי פאר, ולכלה שעונדת את תכשיטיה. מה כוונת הנביא בהשוואה הזו?
הסבר הדברים הוא, כי על פי נוהג שבעולם, אדם שמקבל לדוגמא מחבירו שעון זהב עם שרשרת, הוא שמח על החפץ שקיבל כמוצא שלל רב, הרי זהו חפץ בעל ערך רב! אולם אדם שעשה לדוגמא פעולה חשובה למען המדינה שהוא גר בה, עד שהמלך של אותה מדינה חפץ ביקרו, ובטקס רב רושם בהשתתפות קהל עצום, העניק לאותו אזרח שעון זהב עם שרשרת, כאות הוקרה על מעשיו הנפלאים, הרי השמחה של אותו אדם גדלה שבעתיים, מחמת גודל הכבוד וההערכה לה זכה מצד המלך ושריו, וכל הקהל, עד כדי כך ששמחתו על החפץ שקיבל, על השעון, בטלה בשישים לעומת שמחתו על הכבוד לו זכה!
כן רבותי! אמנם זכינו, נתן לנו הקדוש ברוך הוא תשועה גדולה מאויבינו זה שלוש פעמים, במלחמת הקוממיות (תש"ח), במבצע קדש ובמלחמת ששת הימים, אולם עיקר שמחתינו היא לא רק על עצם הנצחון שזכינו לו בחסדי ה' יתברך, השם נפשינו בחיים ולא נתן למוט רגלינו, אלא על קדושת שמו יתברך, והכבוד שנחל עם ישראל לפני אומות העולם, כי גם גנרלים ופרשנים צבאיים הודו שניצחון צה"ל במלחמת ששת הימים, "מאת ה' היתה זאת", כי הרי אויבינו היו מוכנים וערוכים לקרב, ומוכנים לכל הפתעה, ובכל זאת סיכל ה' עצתם, ובמשך שלוש השעות הראשונות של הקרב נמחץ כליל והושמד חיל האויר של האויבים אשר כתרונו וביקשו את רעתינו.
כך יהיה בעזרת ה' לעתיד לבוא בגאולה השלימה, כאשר תגיע ישועה שלימה לעם ישראל, אז ישלחו כל מלכי אומות העולם מתנות לעם ישראל, כמו שנאמר: "מַלְכֵי תַרְשִׁישׁ וְאִיִּים מִנְחָה יָשִׁיבוּ", ותהיה אז ישועה גשמית מעל ומעבר, אולם עיקר שמחתינו תהיה על שהקדוש ברוך הוא חפץ בנו, וחזר לשכון כבוד בתוכנו בבית המקדש, והשרה שכינתו בינינו, כמו שכתוב, "מְשׂוֹשׂ חָתָן עַל כַּלָּה יָשִׂישׂ עָלַיִךְ אֱלֹקָיִךְ".
וזהו מה שנאמר "שוש אשיש בה'", שעיקר השמחה שלנו תהיה בה' יתברך עצמו, עיקר השמחה לא תהיה מצד העושר והישועות שיהיו לישראל, אלא נשמח שמחה רוחנית בה', ולכן דימה זאת הנביא ישעיה לשמחת חתן וכלה, "כֶּחָתָן יְכַהֵן פְּאֵר וְכַכַּלָּה תַּעְדֶּה כֵלֶיהָ", שכשם שהחתן והכלה לובשים בגדים נאים והכלה עונדת תכשיטים נאים ויקרים מאד, ובכל זאת עיקר השמחה שלהם היא לא על הבגדים היפים שהם לובשים, אלא על אושרם שזכו ליום כלולותיהם, שהוא יום יחידי בכל ימי חייהם לשמחה ולאושר מאין כמוהו, ופסגת אושרם ושיא הצלחתם, עד שהשמחה על לבושיהם ותכשיטיהם, שהיא בדרך כלל שמחה תמידית, תתבטל לעומת אושרם ליום כלולותיהם.
יזכינו ה' יתברך, אחר שזכינו כבר לישועות גדולות, כי מזה עשרות בשנים עם ישראל יושב שקט באופן יחסי, והישיבות הקדושות מתרבות, עד כי יש לנו רבבות בחורי חמד העוסקים בתורה, ובזכותם יקויים בנו, "יִפֹּל מִצִּדְּךָ אֶלֶף וּרְבָבָה מִימִינֶךָ אֵלֶיךָ לֹא יִגָּשׁ", נזכה לראות בגאולה השלימה, בשוב ה' שבות עמו יגל יעקב ישמח ישראל במהרה בימינו אמן.