הלכה ליום חמישי ד' אייר תשפ"ב 5 במאי 2022

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

שרה בת מטילדה , ואברהם בן מטילדה בתוך שאר חולי ישראל

שהשם יתברך רופא כל חולים ירפאם רפואה שלימה רפואת הנפש ורפואת הגוף, יסיר מהם כל רע ,נגע ופגע צרה וצוקה .
אורך ימים ושנות חיים ושלום. אמן

הוקדש על ידי

המשפחה

יום העצמאות

דברים המבוססים על דברי מרן רבינו זצ"ל ביום העצמאות שנת התשל"ג

נאמר בספר ישעיה: "שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ בַּה', תָּגֵל נַפְשִׁי בֵּאלֹקַי, כִּי הִלְבִּישַׁנִי בִּגְדֵי יֶשַׁע, מְעִיל צְדָקָה יְעָטָנִי, כֶּחָתָן יְכַהֵן פְּאֵר וְכַכַּלָּה תַּעְדֶּה כֵלֶיהָ". עלינו להתבונן בהבנת הפסוק, שאומר הנביא, שעם ישראל עתידים לשמוח בה', וממשיל את הדברים לחתן שלובש בגדי פאר, ולכלה שעונדת את תכשיטיה. מה כוונת הנביא בהשוואה הזו?

הסבר הדברים הוא, כי על פי נוהג שבעולם, אדם שמקבל לדוגמא מחבירו שעון זהב עם שרשרת, הוא שמח על החפץ שקיבל כמוצא שלל רב, הרי זהו חפץ בעל ערך רב! אולם אדם שעשה לדוגמא פעולה חשובה למען המדינה שהוא גר בה, עד שהמלך של אותה מדינה חפץ ביקרו, ובטקס רב רושם בהשתתפות קהל עצום, העניק לאותו אזרח שעון זהב עם שרשרת, כאות הוקרה על מעשיו הנפלאים, הרי השמחה של אותו אדם גדלה שבעתיים, מחמת גודל הכבוד וההערכה לה זכה מצד המלך ושריו, וכל הקהל, עד כדי כך ששמחתו על החפץ שקיבל, על השעון, בטלה בשישים לעומת שמחתו על הכבוד לו זכה!

כן רבותי! אמנם זכינו, נתן לנו הקדוש ברוך הוא תשועה גדולה מאויבינו זה שלוש פעמים, במלחמת הקוממיות (תש"ח), במבצע קדש ובמלחמת ששת הימים, אולם עיקר שמחתינו היא לא רק על עצם הנצחון שזכינו לו בחסדי ה' יתברך, השם נפשינו בחיים ולא נתן למוט רגלינו, אלא על קדושת שמו יתברך, והכבוד שנחל עם ישראל לפני אומות העולם, כי גם גנרלים ופרשנים צבאיים הודו שניצחון צה"ל במלחמת ששת הימים, "מאת ה' היתה זאת", כי הרי אויבינו היו מוכנים וערוכים לקרב, ומוכנים לכל הפתעה, ובכל זאת סיכל ה' עצתם, ובמשך שלוש השעות הראשונות של הקרב נמחץ כליל והושמד חיל האויר של האויבים אשר כתרונו וביקשו את רעתינו.

כך יהיה בעזרת ה' לעתיד לבוא בגאולה השלימה, כאשר תגיע ישועה שלימה לעם ישראל, אז ישלחו כל מלכי אומות העולם מתנות לעם ישראל, כמו שנאמר: "מַלְכֵי תַרְשִׁישׁ וְאִיִּים מִנְחָה יָשִׁיבוּ", ותהיה אז ישועה גשמית מעל ומעבר, אולם עיקר שמחתינו תהיה על שהקדוש ברוך הוא חפץ בנו, וחזר לשכון כבוד בתוכנו בבית המקדש, והשרה שכינתו בינינו, כמו שכתוב, "מְשׂוֹשׂ חָתָן עַל כַּלָּה יָשִׂישׂ עָלַיִךְ אֱלֹקָיִךְ".

וזהו מה שנאמר "שוש אשיש בה'", שעיקר השמחה שלנו תהיה בה' יתברך עצמו, עיקר השמחה לא תהיה מצד העושר והישועות שיהיו לישראל, אלא נשמח שמחה רוחנית בה', ולכן דימה זאת הנביא ישעיה לשמחת חתן וכלה, "כֶּחָתָן יְכַהֵן פְּאֵר וְכַכַּלָּה תַּעְדֶּה כֵלֶיהָ", שכשם שהחתן והכלה לובשים בגדים נאים והכלה עונדת תכשיטים נאים ויקרים מאד, ובכל זאת עיקר השמחה שלהם היא לא על הבגדים היפים שהם לובשים, אלא על אושרם שזכו ליום כלולותיהם, שהוא יום יחידי בכל ימי חייהם לשמחה ולאושר מאין כמוהו, ופסגת אושרם ושיא הצלחתם, עד שהשמחה על לבושיהם ותכשיטיהם, שהיא בדרך כלל שמחה תמידית, תתבטל לעומת אושרם ליום כלולותיהם.  

יזכינו ה' יתברך, אחר שזכינו כבר לישועות גדולות, כי מזה עשרות בשנים עם ישראל יושב שקט באופן יחסי, והישיבות הקדושות מתרבות, עד כי יש לנו רבבות בחורי חמד העוסקים בתורה, ובזכותם יקויים בנו, "יִפֹּל מִצִּדְּךָ אֶלֶף וּרְבָבָה מִימִינֶךָ אֵלֶיךָ לֹא יִגָּשׁ", נזכה לראות בגאולה השלימה, בשוב ה' שבות עמו יגל יעקב ישמח ישראל במהרה בימינו אמן.

שאלות ותשובות על ההלכה

על איזה נביא מדובר? ח' אייר תשפ"ב / 9 במאי 2022

הנביא ישעיה

האם מותר ללעשות כביסה ביום העצמאות? או שזה לא באמת נחשב כחג? ד' אייר תשפ"ב / 5 במאי 2022

מותר בהחלט. 

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"ב

ביום שישי הבא עלינו לטובה, יחול ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום שבת, יחול יום תשעה באב, ומאחר ואין להתענות בשבת (מלבד ביום הכיפורים), לכן התענית נדחית ליום ראשון (ממוצאי שבת הבאה), עשירי באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנה......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ב), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". שבעה עשר בתמוז חל אתמול, בשבת, ומחמת קדושת השבת התענית נדחית להיום. תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהו......

לקריאת ההלכה


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין סעודה מפסקת בשבת

בכל שנה, בערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכלים לפני תחילת הצום, אחרי חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשפ"ב) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא ש"ערב תשעה באב" חל ביום השבת,......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תשפ"ב

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, וכן פסקו הרמב&q......

לקריאת ההלכה