הלכה ליום שישי כ"ט כסלו תשפ"ב 3 בדצמבר 2021

שבת  חנוכה

מאמרו של הגאון רבי זבדיה כהן שליט"א, ראש אבות בתי הדין תל אביב יפו

מפורסמת שאלתו של מרן רבי יוסף קארו זצ"ל בספרו בית יוסף (או"ח סימן עתר), מדוע קבעו את חג החנוכה לשמונה ימים? הרי השמן שמצאו הספיק ליום אחד, ובזה אין נס, נמצא שכל הנס היה רק שבעה ימים!

הבית יוסף תירץ שלושה תירוצים:

  • מראש חילקו את השמן לשמונה חלקים קטנים בכל לילה שמו במנורה חלק אחד מהשמן ודלק עד הבוקר נמצא שגם בלילה הראשון היה נס.
  • בלילה הראשון שפכו את השמן מהפך למנורה, ומיד באותו הרגע המתמלא הפך מחדש.
  • בלילה הראשון שפכו את השמן מהפך למנורה, ודלקו כל הלילה ובבוקר מצאו את נרות המנורה מלאים בשמן .

רבינו חזקיה די סילוה זצ"ל (1659-1698), בספרו "פרי חדש", כתב גם הוא לתרץ את הקושיה, כי אמנם לגבי השמן והמנורה, הנס היה רק שבעה ימים, אבל ביום הראשון, אנו חוגגים את נס הניצחון, כמו שאנו אומרים בעל הניסים: "מסרת גיבורים ביד חלשים, ורבים ביד מעטים, רשעים ביד צדיקים, וזדים ביד עוסקי תורתך, ועשית שם גדול וקדוש בעולמך".

הגאון רבי אריה ליב צינץ מפלוצק זצ"ל (1768-1833), מתרץ את הדברים על פי מעשה שהיה:

סוחר עשיר נסע ליריד בעיר לייפציג, ולקח אתו שמונה שקיות מלאות במטבעות זהב. בדרכו ליריד, בתוך מעבה היער, התנפלו עליו שודדים ושדדו את שקיות הזהב, אך בדרך נס, נשמטה מעיניהם שקית אחת, כך שהצליחו לשדוד רק שבעה שקיות זהב. כאשר הגיע הסוחר ליישוב סמוך, שכר מיד כמה גברתנים גויים, שירדפו אחרי השודדים וישיבו לו את כספו וזהבו. יצאו הגברתנים לדרכם, והסוחר היהודי נדר נדר, שאם יהיה ה' בעזרו, להציל את ממונו, והגברתנים ששכר יצליחו להשיב לו את כספו וזהבו, הרי שהוא, יפריש עשרה אחוז לצדקה! תפילתו אכן התקבלה, הגברתנים הצליחו לתפוס את השודדים, והשיבו את כל שבעת שקיות הזהב שנשדדו ממנו.

מיד רץ הסוחר לקיים את נדרו ולתת עשרה אחוז לצדקה, אך כאן התעוררה שאלה, בעוד שהסוחר טען כי הוא חייב להפריש צדקה רק משבעת השקיות, שהרי שקית אחת נשארה אצלו, טענו גבאי הצדקה כי עליו לתת עשרה אחוז מכל שמונת השקיות, שהרי שקית זו היא שגרמה לנס! הרי ממנה שילם לגברתנים! ואילמלא שקית זו, לא היה לו ממה לשכור גברתנים שיתפסו את השודדים! נמצא ששקית זו שותפה לנס, ועליו להפריש גם ממנה את הצדקה!

הגישו את השאלה בפני דייני העיר, והללו פסקו כי אכן כי טענת הגבאים היא הצודקת, ועל הסוחר להפריש מעשר מכל שמונת השקיות!

על פי זה, נוכל לתרץ את שאלת הבית יוסף, שהרי אלמלא הנס הזה, שהיוונים פשפשו בכל בית המקדש ואף על פי כן לא מצאו את פך השמן הטהור, הרי שלא היה כלל שמן שיחול עליו הנס להאיר שמונה ימים, ולכן אנו חוגגים שמונה ימים, כאשר היום הראשון הוא זכר לנס של מציאת פך השמן הטהור, ממנו המשיכו עוד שבעה ניסים לשבעה ימים נוספים!

שבת שלום!

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה