הלכה ליום חמישי כ"ג סיון תשפ"א 3 ביוני 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

יוסף הילסיא ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

משפחתו

אמירת "חזק וברוך" לכהנים – הכרת טובה

שאלה: ראיתי שיש אנשים שמקפידים לומר אחרי ברכת כהנים "חזק וברוך" לכהנים. האם זה מנהג נכון על פי ההלכה?

תשובה: נכון הדבר שיש שנוהגים בזה, הן אצל הספרדים, והן אצל האשכנזים, כדי להחזיק טובה לכהנים שמברכים אותנו באהבה, ועל ידם נמשכת ברכת ה' אלינו. ובספר מטה אפרים (סימן תקצב) כתב שיש בזה גם תועלת לחזק את ידיהם של עושי מצוה, כמו שאומרים "ישר כח" לחזן ולתוקע בראש השנה. (ואצל הספרדים נהגו בברכת "חזק וברוך").

ומהר"ם מינץ (סוף סימן פה) כתב, שטעם הדבר שאומרים יישר כחך לחזן, כדי לחזקו שיזכה לסיים גם את שאר המצוות.

אמנם לגבי הכהנים, יש שמזלזלים באותם האומרים להם "ישר כח", מפני שהכהנים, הרי מחוייבים לברך את ישראל, ואם הם נמנעים מברכת כהנים, הם עוברים על שלוש מצוות עשה, ואם כן, מדוע שיהיה מקום בכלל לברך את הכהנים?

אולם באמת שאין זה נכון. כי גם אדם שעושה דבר שהוא מחוייב בו, כאשר הוא מטיב לזולתו, מן הראוי להודות לו. ואפילו בענינים שאינם בקדושה, כמו לדוגמא, נהג מונית, או קופאית שעובדת בחנות, מצוה לגמול עמהם חסד, ולהוקיר להם טובה, להודות להם על מעשיהם הטובים ועל חסדם.

והגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א (ילקוט יוסף סימן קכח) כתב, שעצם הטענה שהכהנים מחוייבים לברך את ישראל, היא אינה נכונה, שהרי אם הכהן ירצה, הוא יכול לצאת מבית הכנסת, ואז לא יתחייב בכלל בברכת כהנים. נמצא אם כן, שאף על פי שבסופו של דבר הכהן מחוייב לברך, אבל באמת שהדבר תלוי במעשיו וברצונו הטוב מתחילה, שהגיע ונשאר בבית הכנסת.

ולכן מנהג זה, שיש שנהגו, לומר לכהן ישר כח, או חזק וברוך, לאחר ברכת כהנים, הוא דבר יפה, ולעולם נכון לאדם להרגיל את עצמו להרגיש בטובה שעשה לו חבירו, ולהודות לו.

וזכורני, אצל מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שהיתה עובדת שם אשה פשוטה (שלא היתה יהודיה), ומנקה את הבית ומגהצת וכדומה, ובכל בוקר, כשהיה מרן זצ"ל נכנס למטבח כדי לאכול פת שחרית, והיתה הגויה עוברת שם, היה אומר לה "בוקר טוב". וכן בזמנים שהיו למרן זצ"ל "מאבטחים", היה מרן ז"ל דורש בשלומם, ומתייחס אליהם בכבוד ובתודה, שהרי הם שמרו עליו. ישמע חכם ויוסף לקח.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום הרב. שמעתי שיש הבדל בברכה על שניצלים אם פירורי לחם, בין פעם להיום. אז לגבי היום, מה צריך לברך על שניצלים אם פירורי לחם? מזונות או שהכל? תודה רבה. כ"ג סיון תשפ"א / 3 ביוני 2021

יש בזה מחלוקת. ומרן זצ"ל אמר לי שברכתו שהכל נהיה בדברו.   

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה

מנהגי ימי בין המצרים

הימים שבין שבעה עשר בתמוז לתשעה באב, נקראים ימי "בין המצרים", וכפי שהסברנו אתמול. ברכת שהחיינו טוב להזהר ולא לברך ברכת "שהחיינו" בימי בין המצרים, מליל שבעה עשר בתמוז ועד אחרי תשעה באב, על פרי חדש, או על בגד חדש. ויניח את הפרי או הבגד עד לאחר תשעה באב, ולא יאכלנו בלא לברך שהחי......

לקריאת ההלכה