הלכה ליום שני י"ד אייר תשפ"א 26 באפריל 2021

הוצאת חוט מבגד ופתיחת סתימה בשבת

שאלה: בשבת לבשתי בגד חדש, וראיתי חוט מיותר שיוצא מהבגד, האם מותר היה להוציא את החוט בשבת?

תשובה: מפורש במסכת שבת (דף עה:), שמי שנוטל את ראשי החוטים שנותרו בבגד חדש בשבת, חייב משום מלאכת "מכה בפטיש", שהיא אחת המלאכות האסורות מן התורה בשבת. ומשמעות המלאכה הזו, שכל דבר שהוא סיום יצירת הכלי או הבגד, יש בו איסור משום "מכה בפטיש". ולכן, מאחר ודרכם של החייטים וייצרני הבגדים, להסיר את החוטים שנותרו בבגד לאחר התפירה, אלא שהם שכחו לעשות כן, ממילא אסור לכל אדם ליטול את החוטים הללו בשבת.

ולכן התשובה לשאלה שלפנינו היא, שאסור היה להסיר את החוט מן הבגד בשבת, ורק אם עשו כן בלא כוונה, בדרך ההתעסקות בבגד, אין בזה איסור מן התורה.

שאלה נוספת: האם מותר לפתוח סתימה שנוצרה בכיור בשבת?

תשובה: רבותינו האחרונים דנו בענין זה באריכות, האם מותר לפתוח בשבת סתימה שנוצרה בכיור או בחדר השירותים, באמצעות משאבת גומי ("פומפה"), או שיש בזה איסור. והגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל דן להקל בדבר, אולם לעומתו מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל דן בזה בספרו, (וחזר על הדברים בספר חזון עובדיה שבת, ח"ה עמוד שלא), ולדעתו יש בדבר איסור מן התורה ממש, משום "מתקן מנא", כלומר, אסור לעשות כן מפני "תיקון כלי" בשבת, שהיא מלאכה האסורה בשבת, ובמקרה זה היא אסורה מן התורה. והביא ראיות רבות לדבריו.

והגאון רבי מנשה קליין זצ"ל, בעל שו"ת משנה הלכות, כתב, שבביקורו בארץ ישראל בביתו של הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך, שאל על זה את הגאון רבי שלמה זלמן, והגאון הורה להקל בדבר, אולם לאחר מכן הוסיף, שהוא מוכרח לציין שידידו הרב עובדיה יוסף, סבור שיש בזה איסור מן התורה. ולכן גם הגאון זצ"ל חשש לאיסור בענין זה.

אולם כתב מרן זצ"ל, שאם המים זורמים בכיור, אלא שהם זורמים לאט לאט, במקרה כזה מותר לפתוח את הסתימה באמצעים פשוטים (לא על ידי מומחה) בשבת.

ולסיכום: אסור להסיר חוט מיותר שנותר בבגד חדש בשבת. ואסור לפתוח סתימה בשבת. (ומותר לומר לגוי לפתוח סתימה כזו במקום צורך גדול).

שאלות ותשובות על ההלכה

לכבוד הרב שליט"א שלום, האם מותר לכתחילה לחדש לבנים בעומר (ביום חול)? תודה רבה. י"ד אייר תשפ"א / 26 באפריל 2021

אפשר להקל בזה בפשיטות. 

שלום,
אם הבגד אינו חדש האם אז אפשר לתלוש חוט בולט?
אם לא פותח סתימה באמצעות כלי אלה פותח הברגה של צינור ומשחרר האם אז מותר?
תודה רבה י"ד אייר תשפ"א / 26 באפריל 2021

בבגד ישן, וכמובן באופן שאין קריעה, אלא שיש חוט מיותר, נראה שאפשר להוציאו. 

אם פותח צינוק בהברגה, עובר משום סותר, מלבד איסור מתקן כלי. לכן אסור בהחלט.

ספר אביר הרועים - בית מידות
ספר אביר הרועים
לפרטים לחץ כאן

הלכה יומית מפי הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א

דין ברכת שפטרנו מעונשו של זה
לחץ כאן לצפייה בשיעורים נוספים

הלכות אחרונות

"תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

נדה ע"ג א'

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה