הלכה ליום שני י"ד אייר תשפ"א 26 באפריל 2021

הוצאת חוט מבגד ופתיחת סתימה בשבת

שאלה: בשבת לבשתי בגד חדש, וראיתי חוט מיותר שיוצא מהבגד, האם מותר היה להוציא את החוט בשבת?

תשובה: מפורש במסכת שבת (דף עה:), שמי שנוטל את ראשי החוטים שנותרו בבגד חדש בשבת, חייב משום מלאכת "מכה בפטיש", שהיא אחת המלאכות האסורות מן התורה בשבת. ומשמעות המלאכה הזו, שכל דבר שהוא סיום יצירת הכלי או הבגד, יש בו איסור משום "מכה בפטיש". ולכן, מאחר ודרכם של החייטים וייצרני הבגדים, להסיר את החוטים שנותרו בבגד לאחר התפירה, אלא שהם שכחו לעשות כן, ממילא אסור לכל אדם ליטול את החוטים הללו בשבת.

ולכן התשובה לשאלה שלפנינו היא, שאסור היה להסיר את החוט מן הבגד בשבת, ורק אם עשו כן בלא כוונה, בדרך ההתעסקות בבגד, אין בזה איסור מן התורה.

שאלה נוספת: האם מותר לפתוח סתימה שנוצרה בכיור בשבת?

תשובה: רבותינו האחרונים דנו בענין זה באריכות, האם מותר לפתוח בשבת סתימה שנוצרה בכיור או בחדר השירותים, באמצעות משאבת גומי ("פומפה"), או שיש בזה איסור. והגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל דן להקל בדבר, אולם לעומתו מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל דן בזה בספרו, (וחזר על הדברים בספר חזון עובדיה שבת, ח"ה עמוד שלא), ולדעתו יש בדבר איסור מן התורה ממש, משום "מתקן מנא", כלומר, אסור לעשות כן מפני "תיקון כלי" בשבת, שהיא מלאכה האסורה בשבת, ובמקרה זה היא אסורה מן התורה. והביא ראיות רבות לדבריו.

והגאון רבי מנשה קליין זצ"ל, בעל שו"ת משנה הלכות, כתב, שבביקורו בארץ ישראל בביתו של הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך, שאל על זה את הגאון רבי שלמה זלמן, והגאון הורה להקל בדבר, אולם לאחר מכן הוסיף, שהוא מוכרח לציין שידידו הרב עובדיה יוסף, סבור שיש בזה איסור מן התורה. ולכן גם הגאון זצ"ל חשש לאיסור בענין זה.

אולם כתב מרן זצ"ל, שאם המים זורמים בכיור, אלא שהם זורמים לאט לאט, במקרה כזה מותר לפתוח את הסתימה באמצעים פשוטים (לא על ידי מומחה) בשבת.

ולסיכום: אסור להסיר חוט מיותר שנותר בבגד חדש בשבת. ואסור לפתוח סתימה בשבת. (ומותר לומר לגוי לפתוח סתימה כזו במקום צורך גדול).

שאלות ותשובות על ההלכה

לכבוד הרב שליט"א שלום, האם מותר לכתחילה לחדש לבנים בעומר (ביום חול)? תודה רבה. י"ד אייר תשפ"א / 26 באפריל 2021

אפשר להקל בזה בפשיטות. 

שלום,
אם הבגד אינו חדש האם אז אפשר לתלוש חוט בולט?
אם לא פותח סתימה באמצעות כלי אלה פותח הברגה של צינור ומשחרר האם אז מותר?
תודה רבה י"ד אייר תשפ"א / 26 באפריל 2021

בבגד ישן, וכמובן באופן שאין קריעה, אלא שיש חוט מיותר, נראה שאפשר להוציאו. 

אם פותח צינוק בהברגה, עובר משום סותר, מלבד איסור מתקן כלי. לכן אסור בהחלט.

שאל את הרב


הלכה יומית מפי הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א

דין ברכת שפטרנו מעונשו של זה
לחץ כאן לצפייה בשיעורים נוספים

הלכות אחרונות

"תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

נדה ע"ג א'

8 ההלכות הפופולריות

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה

ברכת אשר יצר וברכת המזון

שאלה: בהלכה הקודמת כתבנו, שמי שנתחייב ברכה אחרונה, ולפני שבירך, נכנס לבית הכסא לעשות צרכיו ונתחייב בברכת אשר יצר, עליו לברך ברכת אשר יצר תחילה, ואחר כך יברך ברכה אחרונה על מה שאכל. והשאלה היא, האם דין זה נכון אף לגבי ברכת המזון וברכת על המחיה, או שאינו אלא בברכת בורא נפשות? תשובה: ביארנו, שמי ש......

לקריאת ההלכה