הלכה ליום שני ט' ניסן תשפ"א 22 במרץ 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

פלור בת מרים ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

המשפחה

ערב פסח שחל להיות בשבת

הזכרנו, שהשנה (תשפ"א), יחול ערב פסח בשבת. וכעת נסביר מה נוכל לאכול בסעודות השבת הקרובה.

סעודת ליל שבת
בסעודת ליל שבת של ערב פסח, מותר עדיין לאכול חמץ, שהרי לא הגיע זמן איסור אכילת חמץ. וכן מותר לאכול מצה, שכל מה שאמרו חז"ל שאדם לא יאכל מצה בערב פסח, אין האיסור נוהג אלא מהבוקר של יום ארבעה עשר (כלומר, שבת בבוקר), אבל בליל י"ד בניסן מותר לאכול מצה.

סעודת שחרית של שבת
אולם בסעודת הבוקר של שבת, כבר חל איסור אכילת חמץ, (בירושלים בשעה עשר וארבע עשרה דקות), ולכן אין לאכול חמץ בסעודה זו, אלא אם כן קמים להתפלל השכם בבוקר, שאז ניתן להספיק להגיע הביתה ולעשות סעודה עם פת לפני זמן איסור אכילת חמץ. ובזמנינו רבים נוהגים להתפלל השכם בבוקר בשבת שכזו, כדי שיוכלו לאכול חמץ בסעודת הבוקר של שבת. (אבל לאכול מצה, אי אפשר בשום אופן בסעודת הבוקר, כי מזמן זריחת השמש אסור לאכול מצה בערב פסח).

לאחר הסעודה, יזהרו להצניע מיד את כל כלי החמץ במקום מיוחד, וינערו את המפה מפרורי החמץ אל פח האשפה שמחוץ לבית. וכן ינקו היטב מיד בכל מקום שיש בו פרורי חמץ. ואם נשארו פרוסות שלימות מן הלחם, יפוררם עד שלא ישאר בכל אחד מהם אלא פחות מכזית. וינהג בהם כשאר הפירורים, שישליכם מביתו לאשפה שמחוץ לבית.

וצריך לטאטא את רצפת הבית,  כדי שלא ישאר אפילו משהו של חמץ, ויזרוק את כל החמץ לפח האשפה, וירחץ ידיו היטב, וכן ירחץ פיו היטב במים, שלא ישאר שום פרור חמץ.

לאחר הסעודה יבטל החמץ ויאמר: "כל חמירא דאיכא ברשותי דחזיתיה ודלא חזיתיה, דביערתיה ודלא ביערתיה ליבטיל ולהוי כעפרא דארעא" (כל החמץ ושאור שיש ברשותי בין שראיתיו  ובין שלא ראיתיו בין שביערתיו ובין שלא ביערתיו  יתבטל ויהיה כעפר הארץ).

ומחר נביא בעזרת ה' פתרונות טובים לאכילת הסעודות בשבת זו.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום רב!
השנה שערב פסח חל בשבת,האם מצה שמורה רכה לליל הסדר היא מוקצה מחמת חסרון כיס ואי אפשר לטלטל מהמקפיא לבחוץ או שנאמר ,כמו ששמעתי היום ברדיו חרדי מרב מפורסם מסוים, שמכיוון שזה לא אוכל כרגע בשבת עצמה וגם לא כלי -זה נחשב מוקצה מחמת גופו ויהיה אפשר להוציא בשבת מהמקפיא ע"י הנחת דבר היתר עליה כגון :חסה וכדומה? אודה באם הרב ירחיב ומהי דעת מרן זצ"ל?
מצה שמורה איזה מוקצה ט' ניסן תשפ"א / 22 במרץ 2021

אסור לטלטל בשבת הקרובה את המצה המיוחדת לליל הסדר, אבל אם מניח עליה חסה וכדומה, רשאי לטלטלה.   

האם מותר לקחת מצת מכונה שלימה לטבול אותה בביצה מקושקשת ואז לשים בתנור לאפייה נוספת -להוציא אותה שלימה כמובן -ולברך על זה המוציא לחם מן הארץ בכל סעודות שבת כולל סעודה שלישית ? ט' ניסן תשפ"א / 22 במרץ 2021

לא, אין לעשות כן. רק בישול או טיגון מוציא את המצה מן האיסור לאכלה בערב פסח. אבל אפיה, אפילו עם ביצים וכדומה, אינם מתירים אותה באכילה. כן כתב במשנה ברורה ואור לציון ח"ג ועוד.   

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"ב

ביום שישי הבא עלינו לטובה, יחול ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום שבת, יחול יום תשעה באב, ומאחר ואין להתענות בשבת (מלבד ביום הכיפורים), לכן התענית נדחית ליום ראשון (ממוצאי שבת הבאה), עשירי באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנה......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ב), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". שבעה עשר בתמוז חל אתמול, בשבת, ומחמת קדושת השבת התענית נדחית להיום. תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהו......

לקריאת ההלכה


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין סעודה מפסקת בשבת

בכל שנה, בערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכלים לפני תחילת הצום, אחרי חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשפ"ב) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא ש"ערב תשעה באב" חל ביום השבת,......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תשפ"ב

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, וכן פסקו הרמב&q......

לקריאת ההלכה