הלכה ליום שישי י"ד אדר תשפ"א 26 בפברואר 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אליהו בן סורי ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

הילדים

שבת פורים משולש תשפ"א

מאמרו של הגאון רבי זבדיה הכהן שליט"א, ראש אבות בתי הדין בתל אביב

השנה, שנת התשפ"א, חוגגים בירושלים ובכל עיר שהייתה מוקפת חומה, "פורים משולש", שבעוד וברוב ערי הארץ חוגגים את כל מצוות הפורים ביום שישי י"ד באדר, הרי שבירושלים מחלקים את המצוות לשלושה ימים, ביום שישי י"ד באייר, קוראים את "מגילת אסתר" ומקיימים מצוות "מתנות לאביונים", ביום שבת ט"ו באדר אומרים, "על הניסים", וקוראים בתורה בפרשת, "ויבוא עמלק", וביום ראשון מקיימים מצוות "סעודת פורים ו"משלוח מנות איש לרעהו".

כולנו חוגגים את חג הפורים ומודים להקדוש ברוך הוא על נס ההצלה מגזירת המן בן המדתא, שרצה להשמיד ולהרוג את כל היהודים מנער ועד זקן טף ונשים ביום אחד, והקדוש ברוך הוא, הפר את עצתו וקלקל את מחשבתו, ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם.

בתלמוד בבלי מסכת מגילה (דף יב.), שאלו תלמידיו של רבי שמעון בר יוחאי, מפני מה התחייבו עם ישראל באותו הדור כזו גזירה של כליה? אמר להם רבי שמעון בר יוחאי, אמרו אתם! אמרו לו, מפני שנהנו מסעודתו של אחשוורוש, דהיינו אכלו ושתו אוכל לא כשר בסעודה שעשה אחשוורוש לכל העם, והשתתפו בסעודה זו גם היהודים אשר בשושן הבירה.

ופה נשאלת השאלה, הרי בתורה יש כללים של עונש לכל עברה, וככל שחטאם היה באכילת אוכל לא כשר, הרי זה גובל באיסור "לא תעשה", שעונשו מלקות בלבד, ואם כן, מדוע נענשו בעונשה חמור של מוות והריגה?

כדי ליישב זאת, נביא מעשה במנהל בנק, שחיפש עובד לבנק למחלקת עובר ושב, פקיד שיקבל קהל. במסגרת ראיון העבודה, הגיע בחור צעיר שעמד בקריטריונים של הבנק. מנהל הבנק הודיע לו, שהוא התקבל לעבודה, ועליו להגיע למחרת בבוקר בשעה 8:00. והנה למחרת, הגיע העובד החדש בשעה 9:00, באיחור של שעה. קרא לו מנהל הבנק והתרה בו, כי עליו להגיע בזמן. למחרת שוב איחר, והגיע בשעה 8:30. קרא לו מנהל הבנק, ואמר לו, זו התראה אחרונה! אם תאחר מחר אתה מפוטר! ואכן למחרת הגיע בזמן. לימים בקש מנהל הבנק פקיד אחראי על מחלקת פתיחת חשבונות בבנק, הגיע בחור שנראה מתאים והתקבל מיד לעבודה, אלא שכבר ביום הראשון לעבודתו ראה מנהל הבנק כי כל לקוח חדש שהגיע לפתוח חשבון חדש בבנק, יושב כמה דקות מול הפקיד החדש ומיד עוזב והולך ללא פתיחת חשבון. בהגיע לקוח נוסף, שעמד לעזוב, קרא מנהל ההבנק ללקוח, ושאל אותו, מדוע אתה לא פותח פה חשבון כפי שרצית? ענה לו הלקוח, הפקיד שלך יעץ לי לפתוח בבנק המתחרה ממול, שם יש מבצעים, העמלות זולות יותר, יש יחס טוב יותר, והמליץ לי לפתוח שם חשבון ולא כאן אצלך! מיד חרה אפו של המנהל, הלך לפקיד החדש ובקש ממנו לעזוב מיד את הבנק, והודיע לו שהוא מפוטר באופן מיידי. תמה הפקיד החדש ושאל, מדוע הפקיד בעובר ושב, שאיחר להגיע לעבודה כמה פעמים, נתת לו התראה בטרם פוטר, ומדוע אני מפוטר מיד ללא התראה? ענה לו מנהל הבנק, לא ראי זה כראי זה, אין זה דומה כלל ועיקר, הפקיד הראשון היה חלק מעובדי הבנק, רק התעצל והיה מאחר, שם אפשר להתרות ולהמתין שישתפר, אבל אתה שולח לקוחות שלנו לבנק אחר, הפקעת את עצמך מהבנק שלנו, אינך שייך לנו כלל ועיקר, אתה מפוטר מיד ללא שום התראה!

הנמשל ,יהודי מישראל שיצרו מתגבר עליו וחוטא הוא חלק מעם ישראל, שהרי מצטער הוא על חטאו. פה יש את הכללים של חטא ועונשו. אבל יהודי שעושה עברה ונהנה בעבירה, טוב לו להיות שם, הרי הוציא עצמו מהכלל, שם כבר אין התראות וכללים, תלמידי רבי שמעון בר יוחאי, אמרו על יהודי שושן "שנהנו" בסעודה של אחשוורוש, לא נאמר "אכלו" מחוסר ברירה, אלא "נהנו"! טוב היה להם במחיצת הגויים ועם אחר! הנאה הייתה להם שם! בזה הם הוציאו עצמם מכלל ישראל , הם כבר שייכים לבנק אחר, ולכן אין שם כללים רגילים, אלא פיטורין מעם ישראל.

ואכן התיקון היה: "קיימו וקבלו היהודים עליהם ועל זרעם", שקבלו לקיים את מצוות התורה מרצון, באהבה ושמחה, וזכו לריווח והצלה ניסים ונפלאות, נשתדל כולנו לקיים את מצות התורה מתוך שמחה ואהבה כמו שאנו אומרים בכל יום בתפילה: "וקרבתנו מלכנו לשמך הגדול באהבה להודות לך וליחדך ליראה ולאהבה את שמך", ונזכה כולנו לניסים ונפלאות בשורות טובות ישועות ונחמות אמן.

שבת שלום!

שאלות ותשובות על ההלכה

שיש פורים משולש, האם אומרים תחנון ביום ראשון? או כיון שבירושלים לא אומרים אז בכל העולם לא אומרים? י"ח אדר תשפ"א / 2 במרץ 2021

יש בזה מחלוקת הפוסקים, ולדעת מרן זצ"ל ביום ט"ז באדר שחל פורים המשולש, בכל המקומות שאינם חוגגים באותו יום, יאמרו תחנון.

שלום מי כתב את הדבר תורה היפה...אני רוצה להגיד דבר בשם אומרו ט"ו אדר תשפ"א / 27 בפברואר 2021

המאמר הוא מהגאון רבי זבדיה כהן שליט"א, ראב"ד תל אביב. שכותב עבורינו מאמרים רבים שמתפרסמים בהלכה יומית.

8 ההלכות הפופולריות

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

פרשת תצוה

על פי דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. ערוך על ידי נכדו הרב יעקב ששון שליט"א בפרשת השבוע נקרא, שאמר ה' אל משה: "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי". רבותינו במדרש אמרו, שכאשר שמע משה רבינו מה'......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת תרומה – בין משה לבצלאל

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית" השבת, נקרא בפרשת השבוע, על תרומת בני ישראל לעשיית המשכן, שכללה את הזהב, הכסף והנחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני, שש ועיזים, עורות אלים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, שמן למאור, בשמים לשמן המשחה, אבני שוהם......

לקריאת ההלכה

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַה......

לקריאת ההלכה

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה? תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים". ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, ......

לקריאת ההלכה

כיצד מברכים?

שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגבי......

לקריאת ההלכה