הלכה ליום שלישי ו' שבט תשפ"א 19 בינואר 2021

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אסתר בת נעומי ויחיא משה ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

הילדים והמשפחה

להשתמש בפת לחם

שאלה: בשבת האחרונה, בתי הגישה לשלחן מגש רותח עם עוגיות (סופלה), ואמרו לה להניח את המגש על הפיתות שהיו על השלחן, (כדי שלא לקלקל את השלחן), האם מותר לעשות כך?

תשובה: מבואר בגמרא במסכת ברכות (דף נ:) ובבית יוסף (סימן קעא), שאסור לאדם לעשות שימוש בפת לחם, אם היא עלולה להתקלקל מחמת אותו השימוש. אבל מותר להשתמש בפת בדבר שלא מקלקל אותה. וכמו שפסק מרן בשלחן ערוך, "עושה אדם צרכיו בפת, אך זהו דוקא בדבר שלא ממאיס את הפת, אבל בדבר שממאיס את הפת, לא".

ולכן, הוסיף מרן השלחן ערוך, "אין מניחים על הפת בשר חי (שאינו מבושל), ואין מעבירים על הפת כוס מלאה על גדותיה, ואין סומכים (לא משעינים) בפת את הקערה אם היא מלאה בדבר שאם יפול על הפת, הפת תמאס".

לפיכך, כאשר אנו באים להשיב לשאלה שלפנינו, התשובה היא, שאם מדובר במגש נקי, שלא יקלקל את הפת כאשר המגש יונח עליו, הרי שמותר להניח על הפת את המגש. אבל אם מדובר במגש מלוכלך, שכאשר יניחו אותו על הפת, הפת תמאס ולא יאכלו ממנה, הרי שאסור לעשות זאת.

וכל זה במגש של עוגות כמו שנזכר בשאלה, שגם אם יפול משהו מהעוגות על גבי הפת, הרי היא לא תמאס ולא תושחת בכך. ולכן יש להקל בזה כאשר המגש נקי. אבל אם מדובר במגש שהוא מלא בתבשיל, ואם ישפך מהתבשיל על הפת, הרי שהיא תמאס לאכילה, ואף אחד כבר לא יאכל אותה, הרי שאז אין להניח על הפת את המגש אפילו אם הוא נקי. מכיון שחובה עלינו להזהר שלא להפסיד את האוכל שה' נתן לנו.

ולסיכום: יש להזהר שלא להפסיד את הפת. אבל אם רוצים לעשות בה איזה שימוש שלא מקלקל אותה, כמו להניח עליה מגש נקי עם עוגה, יש להקל.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם התפילת שחרית יחיד יש לומר יג' מידות ו' שבט תשפ"א / 19 בינואר 2021

לא אומרים י"ג מידות ביחיד, אלא אם כן הוא יודע לאמרם בטעמי המקרא.

8 ההלכות הפופולריות

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

פרשת תצוה

על פי דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. ערוך על ידי נכדו הרב יעקב ששון שליט"א בפרשת השבוע נקרא, שאמר ה' אל משה: "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי". רבותינו במדרש אמרו, שכאשר שמע משה רבינו מה'......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת תרומה – בין משה לבצלאל

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית" השבת, נקרא בפרשת השבוע, על תרומת בני ישראל לעשיית המשכן, שכללה את הזהב, הכסף והנחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני, שש ועיזים, עורות אלים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, שמן למאור, בשמים לשמן המשחה, אבני שוהם......

לקריאת ההלכה

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַה......

לקריאת ההלכה

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה? תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים". ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, ......

לקריאת ההלכה

כיצד מברכים?

שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגבי......

לקריאת ההלכה