הלכה ליום שני ז' תשרי תשפ"ו 29 בספטמבר 2025

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת האשה היקרה

אסתר לויתם בת רחל ז"ל

נפטרה לבית עולמה ז׳ בתשרי תשפ״ה
ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

בעילום שם

ערב יום הכיפורים

טבילה
מנהג יפה לגברים, לטבול בערב יום הכיפורים במקוה טהרה. ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בערוב ימיו, אף על פי שהיה חלש והדבר היה קשה עליו, היה טורח ונוסע למקוה טהרה (בביתו של הרה"ג אליהו שטרית שליט"א) וטובל שם בערב יום הכיפורים.

ומכל מקום, מי שאין לו אפשרות לטבול במקוה טהרה, ישפוך על עצמו במקלחת הביתית כמות של תשעה קבין מים. ושיעור זה הוא כשתים עשרה וחצי ליטר מים. ובטהרה כזו יש תועלת מסוימת שדומה למקוה טהרה. (חזון עובדיה ימים נוראים עמוד רמו). וכמובן שאין זו טבילה ממש, והיא אינה מועילה במקרה שיש צורך בטבילה מן הדין.

תפילת ערב יום כיפור
בערב יום הכיפורים מתפללים מנחה בשעה מוקדמת, ויש כמה טעמים למנהג זה. (ראה חזון עובדיה עמוד רמט). וכך גם יש לקהל פנאי לאכול סעודה מפסקת עד סמוך לכניסת היום הקדוש. ובבתי כנסיות בארצות הברית, בקהילות הספרדים, הנהיגו, שבערב יום הכיפורים מגיעים כל הקהל לתפילת מנחה, ומתפללים עם תפילין, ועל ידי זה מזכים המון אנשים להניח תפילין בערב היום הקדוש למרות שאינם נוהגים כן לדאבונינו בשאר ימות השנה. והוא מנהג טוב מאד לזכות את הרבים. וכיוצא בזה שמענו מפי מרן זצ"ל.

בסיום תפילת מנחה אומרים וידוי, בנוסח "על חטא" שמודפס במחזורים. ויש לעמוד בשעה שאומרים את הוידוי. וכן בכל פעם ביום הכיפורים כשהחזן אומר וידוי, על הקהל כולו לעמוד בשעת הוידוי ולהתוודות עם החזן. (שם עמוד רנא).

סעודה מפסקת
בסעודה המפסקת, יש נוהגים לטבול את פרוסת הלחם בדבש או סוכר. ומכל מקום הנכון הוא שיניחו גם מלח על השלחן. וצריך להפסיק את הסעודה לכל הפחות כמה דקות (כעשרים דקות) לפני שקיעת החמה, כי יש חיוב מן התורה להוסיף מן הקודש על החול. כלומר, למשוך את קדושת יום הכיפורים על היום שקודם לו. וכן יש לנהוג לגבי כל חמשת העינויים שנוהגים בהם ביום הכיפורים, שיש לפרוש מהם כמה דקות לפני שקיעת החמה, ולא להמתין עד השקיעה.

הדלקת הנרות
מצוה להדליק נרות לכבוד יום הכיפורים. ויש לברך לפני ההדלקה, "אשר קדשנו במצותיו וצונו להדליק נר של יום הכיפורים". ולאחר ההדלקה, לאחר שהאשה תחלוץ נעליים, תברך ברכת "שהחיינו", כי אז היא מקבלת עליה את קדושת יום הכיפורים. אבל לא תברך מיד עם ההדלקה "שהחיינו", כי אז לא תוכל להדליק את הנרות, שהרי כבר קבלה עליה את קדושת יום הכיפורים.

בגדים נאים ומפה על השלחן
מצוה ללבוש בגדים נאים ביום הכיפורים. וגם מי שנמצא בביתו לבדו, ילבש בגדים נאים, כמו שנוהגים בשבת. שכן מבואר בגמרא (שבת קיט.), שצוה ה' יתברך לכבד את יום הכיפורים בבגד נקי ונאה. וכתב מרן הבית יוסף (סימן תרי), בשם המרדכי, שפורשים מפה על השלחן ביום הכיפורים כמו בשבת. והמקובלים שיבחו את המנהג הזה, וכתבו שיש להניח על גבי השלחן ספרי קודש. וכן כתב מרן זצ"ל. (שם עמוד רס).

תזכו לשנים רבות נעימות וטובות.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום!
רציתי לדעת אם אני יכול להסתובב ביום כיפור עם נעליים מבד עם סוליות גומי ט' תשרי תשפ"א / 27 בספטמבר 2020

כן, בהחלט.

שלום!
שמעתי שיש סגולה להגיד באשמורת של כיפור כתר מלכות של ר' שלמה אבן גבירול.. האם יש סגולה להגיד את זה לאורך כל היום? ט' תשרי תשפ"א / 27 בספטמבר 2020

יש בזה מצוה, לא סגולה. ויכול לומר גם במשך היום.

אנו ממליצים לפנות בשאלות דרך האפליקציה "אינטרב".

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת

הבדלה בתשעה באב בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ה), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדי......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה וצחצוח שיניים ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה


ספק אם אמר משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה