הלכה ליום רביעי י"ח תמוז תשפ"ד 24 ביולי 2024

ההלכה מוקדשת לזכות ולשמירה והצלחה עבור

אסף בן מרים הי"ו

הוקדש על ידי

משפחתו

מנהגי ימי בין המצרים בקצרה

פרי חדש בימי בין המצרים
אף על פי שביארנו שבימי בין המצרים אין לברך שהחיינו על פרי חדש, מכל מקום, אשה שהיא בהריון, והיא מתאווה לאיזה פרי חדש שנמצא עתה בשוק, כמו פרי הדובדבן ומנגו וכיוצא באלו, יש להביא לה מיד מאותו הפרי שתאכל ממנו.

שמיעת כלי זמר בימי בין המצרים
אסור לעשות ריקודים ומחולות בימים שבין שבעה עשר בתמוז לתשעה באב, ואפילו בלא כלי נגינה.

כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שבימי בין המצרים יש להמנע משמיעת מוזיקה מוקלטת. ומכל מקום, בשמחת מצוה, כגון שמחת חתן וכלה, או בשמחת ברית מילה, או בסעודת פדיון הבן, או בר מצוה, או סיום מסכת, מותר לשמוע שירי קודש המלווים בכלי נגינה, שכל שהיא שמחה של מצוה, יש להקל בדבר.

שירה בפה בימי בין המצרים
ושירה שהיא בפה, בלא כלי זמר, מותר לשורר בימים אלה. וכל שכן שיש להקל בזה בשבתות של ימי בין המצרים, ואפילו בתשעה באב שחל להיות בשבת, מותר לשורר שירי קודש לכבוד שבת.

מי שפרנסתו מנגינה על כלי זמר
מי שפרנסתו לנגן בכלי זמר אצל גויים, מותר לו להמשיך לנגן בכלי זמר עד שבוע שחל בו תשעה באב. וכמו כן מורה לנגינה, שמלמד תלמידים לנגן על כינור וכדומה, ויש לו הפסד ממון, אם לא ילמד בימים אלה, מותר לו להמשיך ללמד נגינה עד שבוע שחל בו תשעה באב. ונכון להחמיר בזה מיום ראש חודש אב. וכמו שיש להקל בזה למורה שמלמד נגינה, כמו כן מותר הדבר לתלמיד הלומד נגינה בימים אלו.

קייטנות שמשמיעים בהם מוזיקה
קייטנות של ילדים, או גני ילדים הפועלים בימי בין המצרים, ובמסגרת פעולתם משמיעים בהם שירים המלויים בכלי נגינה, יש להקל להם להשמיע שירים אלה בימי בין המצרים. כן פסק מרן רבינו זצ"ל, וכן פסק הגאון רבי יעקב קמינצקי זצ"ל.

כיבוס ולבישת בגדים מכובסים
דיני כיבוס ולבישת בגדים מכובסים, יבואר אם ירצה ה' בסמוך לראש חודש אב.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה הדין לגבי תיספורת לספרדים בימי בין המיצרים. יותר מדויק האם אפשר ליסתפר וליתגלח השנה ביום שיש הסמוך לשבת שחל במוצאי השבת תישעה באב.. שנת 2021. ד' אב תשפ"א / 13 ביולי 2021

למנהג הספרדים אין השנה איסור תספורת אלא ביום תשעה באב עצמו. 

שלום עליכם.
ברצוני לדעת האם ניתו לחתום חוזה לרכישת נכס בימי בין המיצרים כ"א תמוז תש"פ / 13 ביולי 2020

עד ראש חודש אב, מותר בהחלט,

בגלל מצב המגפה הבעל קורא עולה את השבע עליות בשבת והוא מברך על התורה תחילה וסוף שבע פעמים. השאלה היא אם כך היא ההלכה והאם אין כאן ברכות לבטלה? כ' תמוז תש"פ / 12 ביולי 2020

שלום,

אם אין אפשרות אחרת, כך עושים, ואין זה ברכה לבטלה. 

הכנת קפה שחור בשבת: 1)האם מותר להכין בשבת קפה שחור לשתיה? אם כן, באיזה אופן? כ' תמוז תש"פ / 12 ביולי 2020

אם מדובר בקפה שחור רגיל, הרי הוא כבר קלוי, ולמנהג הספרדים אפשר להכינו בלי שום שינוי, כי אין בישול אחר קלייה. 

1) האם חל על האשה כבוד לרבנית שלה, כמו אצל האיש, כגון: אסור להורות הלכה בפני רבו, הקבלת פני רבו ברגל?.. 2)האם זה כלפי כל רבנית, כשאשה שמעה ממנה הלכה אחת לפחות, שאז חייבת בכבודה בכל הנ"ל? כ' תמוז תש"פ / 12 ביולי 2020

צריך לכבד את הרבנית שלה. וכן לא נכון להורות בפניה, אף שהדבר תלוי בנהוג באותו מקום, כי הוראה במקום רבו שנאסרה, היא דוקא ברבו המובהק, והרבנית אינה נחשבת רבו המובהק. וענין שמיעת הלכה אחת אינו נוגע לכבוד רבו מממש, אלא שיש לנהוג באדם כזה בדרך ארץ.

שלום כבוד הרב.
רציתי לשאול אם מותר תוך כדי שאני עושה ספורט - הליכה לשמוע שירים? יצוין שאני הולכת כל פעם הליכה עם שירים תודה רבה. י"ז תמוז תש"פ / 9 ביולי 2020

אין לעשות זאת בימי בין המצרים. אלו ימים שאנו מתאבלים בהם על הצרות שעברו על עם ישראל מדורי דורות. ולכן לא נכון לנהוג כאילו לא אירע דבר.

האם אפשר בבין המצרים, להשתמש במגבת וסדין חדש? כ"א תמוז תשע"ט / 24 ביולי 2019

מותר. רק אם הוא סדין יקר ומיוחד יש להמנע אחרי ראש חודש אב.

אם אפשר לחדש וללבוש את הבגד לכבוד שבת קודש? כ' תמוז תשע"ז / 14 ביולי 2017

לא נכון לעשות כן אפילו בשבתות שבבין המצרים

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה