שאלה: בני הקטן לובש "ציצית", האם כאשר אני רואה שחוטי הציצית מסובכים זה בזה, אני יכולה להפרידן בשבת?
תשובה: לפני שמברכים על הטלית, או שלובשים טלית קטן הנקראת "ציצית", צריך להפריד את חוטי הציצית זה מזה. ורבותינו האחרונים נתנו סימן לדבר בשם רבינו האר"י, "צִיצִת" - ראשי תיבות: צ'דיק י'פריד צ'ציותיו ת'מיד.
אבל ביום השבת, אם רואים שחוטי הציצית מסובכים זה בזה, כתב הגאון רבינו יוסף חיים זצ"ל בספר בן איש חי (פרשת בראשית), שאין להפריד את חוטי הציצית, ויש לבדוק אותם בעיניים בלבד, לראות שהציצית אינה פסולה, אבל בהפרדת החוטים ממש, יש איסור בשבת.
ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בספרו שו"ת יביע אומר (ח"ה סימן ג) ובספרו הליכות עולם, הביא שמקור דברי הבן איש חי, הוא בדברי מרן החיד"א בספרו קשר גודל, שכתב שאם חוטי הציצית נמצאו מסובכים בשבת, אסור להפרידם.
אך מרן רבינו זצ"ל העיר על כך, שבמקור הדברים הראשון לדין זה, שהוא בשו"ת גנת ורדים (בקונטרס גן המלך סימן סה), מבואר בפירוש, שאין איסור בדבר אלא באופן שהציצית היא חדשה לגמרי, ומיד לאחר שקשרו את פתילי הציצית, הם הסתבכו זה בזה, שאז הפרדת החוטים זה מזה, נחשבת למלאכה האסורה בשבת, משום "גמר מלאכה", כי הציצית אינה ראוייה להשתמש בה אלא לאחר הפרדת החוטים, ולכן ההפרדה נחשבת ל"גמר מלאכה". אבל אם הציצית נקשרה מזמן, וכבר השתמשו בה, ועתה חזרו חוטי הציצית והסתבכו זה בזה, באופן כזה אין לאסור את הפרדת חוטי הציצית בשבת בנחת, שאין זה בגדר "גמר מלאכה" כלל.
והביא מרן זצ"ל ראיות לדבריו מגדולי הפוסקים. ולכן למעשה, ציצית חדשה, אסור להפריד את חוטי הציצית בשבת אם הם מסובכים זה בזה. אבל ציצית שכבר השתמשו בה, ועתה הסתבכו חוטי הציצית, מחמת הכביסה או מסיבה אחרת, מותר להפריד חוטי הציצית בשבת בנחת.