הלכה ליום שני כ"ג כסלו תשע"ה 15 בדצמבר 2014

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

עופר בן אמנון ומזל עפג'ין

הוקדש על ידי

יפתח עפג'ין

מקום שאין שם יהודים – בסיס צבאי במקום מרוחק

בהלכות הקודמות ביארנו, שלפי מנהג הספרדים, רק בעל הבית מדליק נרות חנוכה בברכה, ולא כל אחד ואחד מבני הבית. ומטעם זה, בני ישיבה, הנשארים בישיבה למשך ימי החנוכה, סומכים על ההדלקה שמדליקים בבתיהם, ואינם מדליקים בישיבה. (ולמנהג האשכזים, מדליקים בחדרי הישיבה נרות חנוכה).

ועתה נדון בענין חדש הנוגע להדלקת נרות חנוכה.

כתב מרן הבית יוסף (סימן תרעז): מצאתי כתוב בשם מהר"י אבוהב בזו הלשון: כתוב בארחות חיים, מי שהלך לכפר של גויים שאין בו ישראל, ולן שם בלילי חנוכה, אף על פי שאין לו בית מיוחד שם, שמענו שהרב רבינו משולם היה נוהג לברך ולהדליק, זכר לנס. ועוד כתב הארחות חיים, שמי שהוא בבית של גויים, אף על פי שמדליקים עליו בתוך ביתו, מדליק נר חנוכה בברכות.

ונבאר את הדברים:

עיקר דין הדלקת נרות חנוכה מוטל על כל אדם שיש לו בית, שצריך להדליק נר חנוכה. ודי בנר חנוכה אחד בכל בית כמו שביארנו. ומי שמדליקים נר חנוכה בביתו, והוא נמצא במקום אחר, אינו צריך להדליק נר חנוכה במקום בו הוא נמצא.

אולם חידוש גדול חידש לנו רבינו משולם, שמי שהוא במקום שאין שם בכלל נר חנוכה, אף על פי שמדליקים נר חנוכה בביתו, בכל זאת עליו לחזור ולהדליק במקום בו הוא נמצא, משום שאין באותו מקום פרסום לנס חנוכה כלל, ולכן אין הוא נפטר בפרסום הנס שעושים לו בביתו.

ולהלכה, פסק מרן השלחן ערוך כדברי רבינו משולם, שמי שמדליקים עליו בתוך ביתו, והוא במקום שאין בו ישראל כלל, מדליק נר חנוכה בברכות.

ורבותינו האחרונים נחלקו בדין זה, אם להלכה יש לנהוג כדברי רבינו משולם בזה, שהביאו מרן השלחן ערוך. ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל דן בזה בספרו (עמוד קנח) והעלה כדברי רבינו משולם, שמי שהוא נמצא בכפר שכולו גויים, ואין בו ישראל, אף על פי שמדליקים עליו בביתו, עליו לחזור ולהדליק במקום השמם שנמצא בו.

ומכאן הדין לגבי חיילים הנמצאים בבסיס בסבא, שאם יש מי שמדליק עליהם בביתם, כגון אביהם או נשותיהם, הרי שלמנהגינו אינם מדליקים נרות חנוכה כלל בבסיס. אבל אם הבסיס נמצא במקום שאין מי שמדליק שם נרות חנוכה כלל, הרי שחייל אחד צריך להדליק שם נרות בברכה, כדי שיהיה שם נר חנוכה. (ואם יש מרחק גדול בין קבוצת חיילים לקבוצת חיילים אחרת באותו בסיס, יעשו שאלת חכם).

8 ההלכות הפופולריות

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

פרשת תצוה

על פי דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. ערוך על ידי נכדו הרב יעקב ששון שליט"א בפרשת השבוע נקרא, שאמר ה' אל משה: "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי". רבותינו במדרש אמרו, שכאשר שמע משה רבינו מה'......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת תרומה – בין משה לבצלאל

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית" השבת, נקרא בפרשת השבוע, על תרומת בני ישראל לעשיית המשכן, שכללה את הזהב, הכסף והנחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני, שש ועיזים, עורות אלים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, שמן למאור, בשמים לשמן המשחה, אבני שוהם......

לקריאת ההלכה

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַה......

לקריאת ההלכה

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה? תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים". ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, ......

לקריאת ההלכה

כיצד מברכים?

שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגבי......

לקריאת ההלכה