הלכה ליום שני ה' חשון תשפ"ב 11 באוקטובר 2021

פרטי דינים הנוגעים לפירות שביעית

בהלכות הקודמות ביארנו שפירות וירקות הגדלות בשנת השמיטה בשדות של יהודים בארץ ישראל, יש עליהם קדושת שביעית. וביארנו שפירות הקדושים בקדושת שביעית, אסור לגרום להם הפסד.

קילוף פירות שביעית
מותר לקלף פירות וירקות של שביעית כדרך שמקלף בשאר שנים, ואין צריך להקפיד שלא יקלוף גם מעט מהפרי. אולם אין לקלף אלא פירות שהדרך היא לאכלם כשהם מקולפים, כגון בננה, מילון, מלפפון, תפוח וכיוצא בזה. אבל פירות שאין דרכם שיקלפו אותם, כגון עגבניה, משמש, אסור לקלפם.

וכמו כן מותר להסיר על ידי סכין חלקים מקולקלים שבפרי, אף על פי שעל ידי כן מסירים גם מעט מבשר הפרי עצמו.

קליפות הפירות
כבר הזכרנו שפירות שביעית שהתקלקלו לגמרי עד שאינם ראויים למאכל בהמה, אין בהם קדושת שביעית.

לפיכך, קליפות הפירות והירקות של שביעית, אם הן רעות מאד בטעמן, עד שאינן ראויות אפילו למאכל בהמה, כגון קליפות "קיוי" או בצל, אין בהן קדושת שביעית, ומותר להשליכן לאשפה.

אבל רוב הפירות והירקות, קליפותיהם ראויות למאכל בהמה, כגון קליפות מלפפונים ותפוחים ואגסים וכדומה, ולכן יש לשמרן בקדושת שביעית, ואסור להשליכן לאשפה, שהרי בכך הוא מפסיד פירות שביעית, אלא יש להשהותן במקום מיוחד, (כגון שקית נילון), עד שיתעפשו ויפסלו ממאכל בהמה, ואז תפקע קדושתן ויוכלו להשליכן לאשפה. (לפי שבאופן זה אין הוא גורם להפסד ישיר לפירות שביעית, אלא בדרך "גרמא", ואין בכך איסור).

וכמו כן, אם ירצה, רשאי להשליכן לאשפה בתוך שקית נילון סגורה היטב, שאז גם כן אינו גורם להם להפסד בידיו ממש. וכל זה דוקא בפירות שביעית ממש, או בקליפות הראויות עדיין למאכל בהמה, אבל קליפות פרי שאינן ראויות אף למאכל בהמה, כגון קליפות גרעינים וגרעיני משמש וכדומה, אף על פי שיש בהם מעט מלחלוחית הפרי, מותר להשליכן כמות שהן לאשפה.

גרעיני פירות שביעית
כשם שקליפות פירות שביעית, יש בהן קדושת שביעית אם הן ראויות למאכל בהמה, כן הדין בגרעיני הפירות, שאם הם ראויים למאכל בהמה, יש לשמור עליהם בקדושת שביעית, ואסור להשליכן סתם כך לאשפה, אלא יש להניחם בשקית ניילון כמו שביארנו.

מים שבישלו בהם פירות שביעית
מים שבשלו בהם פירות שביעית, כגון מרק ירקות, הרי שהמרק כולו קדוש בקדושת שביעית ואסור להפסידו. אבל מים שבשלו בהם תפוחי אדמה וכדומה, שטעמם טפל, אין בהם קדושת שביעית כלל.

פרחים של שביעית
פרחים של שביעית, אין בהם קדושה כלל, אלא שאסור לעסוק בגידולם, אלא במלאכות המותרות בשביעית. ויש להזהר בענין זה שלא לבוא לידי מכשול.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר בכלל לקנות פרחים בשביעית? כ"ב חשון תשע"ה / 15 בנובמבר 2014

יש פרחים עם תעודת כשרות, ומהם מותר לקנות, כי עשו אותם בחוץ לארץ, או בשטח אילת וכדומה, או שהם משדות של גויים, או מהיתר מכירה.

האם פירות הבאים ממחללי שביעית אסורים באכילה? ט"ו חשון תשע"ה / 8 בנובמבר 2014

נחלקו בזה הפוסקים, ולמעשה אינם אסורים, אך אסור לקנותם מהמגדל כי אסור למסור בידו מעות שביעית

האם מותר להשליך בתוך שקית נילון סגורה בלי להמתין שיתעפשו? י' חשון תשע"ה / 3 בנובמבר 2014

יש להקפיד שהשקית תהיה סגורה, ואז מותר להשליכה לאשפה

אפשר לשים את הקליפות בקומפוסט? י' חשון תשע"ה / 3 בנובמבר 2014

אפשר לשים אותם בשקית מנוקבת שיהפכו לקומפוסט, אבל אין לזרוק קליפות למקום שיש בו כבר קומפוסט שעל ידי זה נפסדים מיד עם השלכן.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום ראשון (ליל יום שני) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק ל......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

אדם המתארח במוצאי שבת של חנוכה

שאלה: בן נשוי המתארח אצל אביו לשבת. היכן ידליק נרות במוצאי שבת? תשובה: בן נשוי המתארח אצל אביו, למנהג הספרדים, שרק בעל הבית מדליק נרות, הרי הבן יוצא ידי חובה בהדלקת הנר של אביו, שהוא מתארח אצלו ואוכל משולחנו. (ולמנהג האשכנזים, בלאו הכי כל אחד מבני הבית מדליק בפני עצמו). והשאלה הנשאלת היא לגבי ......

לקריאת ההלכה


דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

לקריאת ההלכה

דין בן או בת נשואים המתארחים אצל הוריהם, ודין המתארח בבית מלון

בהלכה הקודמת ביארנו שהמתארח אצל חברו בימי חג החנוכה, ואין מי שמדליק עליו בביתו, וכגון שאין לו משפחה, או שמשפחתו נמצאת עמו, צריך להדליק נרות במקום שנמצא, אלא שהוא יוצא ידי חובתו בהדלקת הנרות של בעל הבית המארח, וכל זה דווקא אם בעל הבית מארחו באופן שאינו דורש ממנו תשלום עבור האירוח, אבל אם הוא דורש תשל......

לקריאת ההלכה

על הנסים

חיוב הזכרת על הנסים בתפלת ערבית של ליל חנוכה (כלומר, בשנה זו, תשפ"ב, ממוצאי יום ראשון, היום בלילה), אומרים "על הנסים" בתפלה, בתוך ברכת ההודאה (מודים אנחנו לך וכו'), וכפי שנדפס בסידורים. ואף על פי שבשעה זו של תפלת ערבית, רוב הקהל עדיין לא הדליקו נרות חנוכה, מכל מקום אמירת על הנ......

לקריאת ההלכה