הלכה ליום שלישי כ"ב אייר תשפ"ה 20 במאי 2025

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

יוסף בן אסתר ז"ל

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

משפחתו

אופן קביעת המזוזה

שאלה: כיצד יש לקבוע את המזוזה? לאורך כשהיא ישרה, או כשהיא נוטה באלכסון?

תשובה: בגמרא במסכת מנחות, אמר רב יהודה אמר רב, עשאה כמין נגר, פסולה. ופירש רש"י, שהנגרים רגילים היו לתחוב פיסות עץ בקיר לרוחב הקיר. ולכן פירוש דברי הגמרא, שמי שקבע את המזוזה כשהיא שוכבת במאוזן, לא יצא ידי חובתו. וכדברי רש"י פסק רבינו הרמב"ם, וכן פסק מרן השלחן ערוך (סימן רפט), שיש לקבוע את המזוזה כשהיא עומדת זקופה, אורכה לאורך מזוזת הפתח, (משקוף שמשני צידי הפתח, נקרא מזוזה בלשון הפוסקים), וכדרך שאנו מניחים את ספרי התורה בארון הקודש כשהם עומדים.

ורבינו תם, נחלק על פירוש רש"י, וכתב שאדרבה, דרך בזיון היא לקבוע את המזוזה כשהיא עומדת, ועל כן לדבריו ראוי יותר לקבוע את המזוזה כשהיא שוכבת, כלומר, מונחת לרוחבה, אבל אם קבעה כשהיא עומדת, לא יצא ידי חובתו.

והתוספות כתבו, שבין לפירוש רש"י ובין לפירוש רבינו תם, אם קובע את המזוזה כשהיא באלכסון, יצא ידי חובתו. וכן כתב הרמ"א בהגהת השלחן ערוך, שמנהג האשכנזים לקבוע את המזוזה כשהיא באלכסון, שאז לכל הדעות יצא ידי חובתו.

אולם מעיקר הדין, כתב הגר"א, שאף למנהג האשכנזים העיקר להלכה כשיטת רש"י, כי על כל קושיות רבינו תם על דברי רש"י יש מה להשיב, וכדברי רש"י פסק גם הרמב"ם  ומרן השלחן ערוך. ועל כן במקום שאין אפשרות לקבוע את המזוזה באלכסון, כתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שאף למנהג האשכנזים יש לקבוע את המזוזה כשהיא עומדת, וכמנהג הספרדים. אולם אם קבעה כשהיא מונחת שוכבת לרחבה, לא יצא ידי חובתו אף למנהג האשכנזים.

ולסיכום: את המזוזה יש לקבוע כשהיא עומדת ישר במאונך, כדעת רש"י, ואם קבע אותה כשהיא שוכבת, לא יצא ידי חובתו. ומנהג האשכנזים לכתחילה לקבוע את המזוזה כשהיא מונחת באלכסון, ומכל מקום אף למנהגם אם אין אפשרות לקבוע את המזוזה באלכסון, וכגון שהפתח צר מאד, הרי שיש לקבוע את המזוזה ישרה כדעת רש"י.

שאלות ותשובות על ההלכה

רציתי לשאול אם אפשר בנושא המזוזה, האם יש איסור לקבוע אותה בתוך בית ממתכת?  כך לפחות יצא לי לשמוע. ט' כסלו תשע"א / 16 בנובמבר 2010

שלום לך
 
אין שום איסור לקבוע המזוזה בבית של מתכת.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

מי שקבע (ספרדי) את המזוזה בביתו כשהיא נוטה באלכסון מחוסר ידיעה, מה צריך לעשות? האם צריך להוציא את המזוזות בביתו ולקבוע אותם בצורה ישרה? ואם כן האם גם צריך לברך עליהם "לקבוע מזוזה"? ט' כסלו תשע"א / 16 בנובמבר 2010

שלום רב!

יוציא את המזוזה, ויקבענה ישרה, ולא יברך על קביעה זו.
 
בברכת התורה,
הלכה יומית.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה