הלכה ליום רביעי ו' תמוז תשפ"ה 2 ביולי 2025

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

מהראנגיז רבקה בת שוקט

הוקדש על ידי

כורש מיכאל בן מהראנגיז רבקה

טעות בתפלה – דיבור בברכת מעין שבע

שתי שאלות: מי שטעה בתפלת שבת, והתחיל בברכה של חול, וסיימה, ואחר כך חזר לברכה של תפלת השבת, האם יש בכך דבר רע? והאם מותר לדבר באמצע ברכת "מעין שבע" שהיא הברכה שאומר החזן לאחר תפלת ערבית של שבת?

תשובה: לפני כשנה אמנם ביארנו, שמי שטעה בתפלות (העמידה של יום) השבת, והתחיל בתפלה של יום חול (בברכת "אתה חונן"), עליו לסיים את הברכה שהתחיל בה, ואחר כך ימשיך בתפלת השבת. משום שהברכות של יום חול, שייכות בעיקרן גם לתפלת השבת. וכפי שביארנו.

ולכן יש מקום לטעות, כאילו מי שטעה בתפלת השבת, אין פגם בתפלתו, והיא שלימה כמי שלא טעה כלל. ובאמת שאין הדבר כן. כפי שנבאר.

מי שטעה בתפלתו, סימן רע הוא לו
במשנה במסכת ברכות (לד:) מבואר, שמי שטעה בתפלתו, סימן רע הוא לו. ולכן כתב בספר שני לוחות הברית, שמי שטעה בתפלת השבת, והמשיך בתפלה של יום חול, עליו לדאוג ולפשפש במעשיו ולחזור בתשובה. כי הטעות בתפלות השבת הרי היא כשאר הטעויות בתפלה של חול. ולכן יש לשים לב היטב, שלא לבוא לידי טעות בתפלות השבת, על ידי תפלה מתוך סידור בכוונה נכונה.

דיבור בברכת מעין שבע
ולענין השאלה השנייה, אודות בני אדם המדברים בשעת התפלה, ובפרט אותם הנוהגים לדבר בשעת הקדיש, או בברכת "מעין שבע" (היא הברכה שמברך השליח ציבור אחר תפלת העמידה של ערבית בליל שבת), בודאי שגדול עוונם מנשוא.

ובספר חסידים (סימן נח) כתוב, מעשה בחסיד אחד, שראה לחסיד אחר במותו ופניו מוריקות, אמר לו, למה פניך מוריקות? אמר לו, מפני שהייתי מדבר ב"ויכולו" בשעה שהציבור היו אומרים אותו, ובברכת "מגן אבות בדברו" וב"יתגדל". ודברי הספר חסידים הובאו בטור (אורח חיים סימן רסח). ישמע החכם ויוסיף לקח.

ולסיכום: יש להזהר שלא לטעות בתפלות השבת, כי הטועה בתפלה סימן רע הוא לו. ואסור בהחלט לדבר בשעה שהציבור אומרים "ויכולו", וכן בשעת ברכת מעין שבע ובאמירת הקדיש.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם חייבים לעמוד בברכת מעיין שבע והיכן זה כתוב? כ"ג כסלו תשע"ד / 26 בנובמבר 2013

יש לעמוד,  ומנהג זה מובא בפוסקים. ראה לדוגמא בשבלי הלקט ענין שבת סימן סו. ולכן אין לשנות.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה