הלכה ליום שלישי ח' אייר תשפ"א 20 באפריל 2021

הלכות קושר ומתיר

במשנה במסכת שבת (דף עג.) נשנו כל המלאכות האסורות בשבת "ארבעים חסר אחת", כלומר שלשים ותשע מלאכות. ובכללן שנינו: "הקושר והמתיר". כלומר, העושה קשר בשבת, וכן המתיר קשר בשבת, עובר משום עשיית מלאכה בשבת. ודינו כדין המבעיר אש בשבת, או הזורע חטים בשבת.

ויש כמה פרטי דינים בנדון זה, כי לא כל קשר אסור לעשותו בשבת, וכן לא בכל מקרה אסור להתיר את הקשר בשבת, וכפי שנשתדל לבאר את עיקרי הדינים השייכים למלאכות אלו.

איסור קשירה ואיסור התרת קשר תלויים זה בזה
ראשית נבאר, לגבי איסור קשירה והתרת קשר בשבת, שהדברים תלויים זה בזה. כלומר, כל קשר שאסור לקשור אותו בשבת, כמו כן אסור להתירו בשבת. וכל קשר שמותר לקושרו בשבת, כמו כן מותר להתירו בשבת. שכן מבואר בדברי הרמב"ם (בפ"י ה"ז) ובשלחן ערוך (סימן שיז ס"א). (חזון עובדיה חלק חמישי עמוד מז).

קשרים שאסור לקושרם מן התורה ומדרבנן
יש סוגים של קשרים שאסור לקושרם בשבת מן התורה. ויש קשרים שאין איסור לקושרם מן התורה, אבל חכמים הוסיפו גדר וסייג, וגזרו שאסור לקשרם בשבת.

קשרים שאסור לקושרים מן התורה – קשר של קיימא, מעשה אומן
הקושר בשבת קשר "של קיימא", כלומר, קשר שלא עומד לפירוק ביום הקרוב או בשבוע הקרוב (כפי שיתבאר), ואותו הקשר הוא "מעשה ידי אומן", כלומר, לא כל אדם רגיל לקשור קשר שכזה, כי יש צורך בחכמה ובאומנות לקושרו, הרי זה חייב מן התורה על הקשירה שקשר, כדין מי שהבעיר אש בשבת, או שזרע חטים בשבת וכיוצא בזה.

ודוגמא לקשרים שאסור לקושרים בשבת מן התורה: קשר הגמלים. שהיו נוהגים לעשות נקב בחוטמה של הנאקה או בחוטמו של הגמל, והיו מעבירים דרך הנקב רצועת עור, וקושרים אותה היטב, באופן שלא מתירים את אותו הקשר לעולם. הרי קשר זה הוא קשר "של קיימא", וגם הוא "מעשה אומן". ולכן הקושרו בשבת עובר על איסור קשירה בשבת מן התורה.

וכן הקושר בשבת קשר שעושים בראש הספינה, שמכניסים חבל דרך הנקב שבראש הספינה, וקושרים אותו היטב היטב, כדי שיוכלו לקשור אליו חבל נוסף, כדי להעמיד את הספינה בנמל. הרי זה קשר "של קיימא", וגם הוא "מעשה אומן". ולכן אסור לקשרו בשבת מן התורה. ובהלכה הבאה נבאר אלו קשרים מותר לעשותם מן התורה, אבל רבותינו עמדו וגזרו איסור לעשותם בשבת.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום כבוד הרב.
אם זמר אחד יצא מוזיקה אחת בעומר והוא שר את המוזיקה בעומר, אחרי העומר מותר לשמוע את השיר שיצאו בימי ספירת העומר?
תודה רבה כבוד הרב. ט' אייר תשפ"א / 21 באפריל 2021

מותר יהיה לשמוע את המוזיקה הזו.

טבילה ביום בשבת יש בעיה של טלטל בכרמלית של המים שעליו או זה פסיק רישיא בדרבנן דלא אכפת ליה ח' אייר תשפ"א / 20 באפריל 2021

זו קושיה מפורסמת. עיין יביע אומר ח"ז סימן מ אות ו, ובמאור ישראל ח"א עמוד קסד. ויש עוד תירוצים, תבורכו מפי עליון,

האם מותר לקשור את שקית הזבל לפני שאני זורק אותה? ז' חשון תשע"ג / 23 באוקטובר 2012

מותר לקשור קשר אחד בשקית האשפה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"ב

ביום שישי הבא עלינו לטובה, יחול ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום שבת, יחול יום תשעה באב, ומאחר ואין להתענות בשבת (מלבד ביום הכיפורים), לכן התענית נדחית ליום ראשון (ממוצאי שבת הבאה), עשירי באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנה......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ב), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". שבעה עשר בתמוז חל אתמול, בשבת, ומחמת קדושת השבת התענית נדחית להיום. תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהו......

לקריאת ההלכה


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין סעודה מפסקת בשבת

בכל שנה, בערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכלים לפני תחילת הצום, אחרי חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשפ"ב) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא ש"ערב תשעה באב" חל ביום השבת,......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תשפ"ב

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, וכן פסקו הרמב&q......

לקריאת ההלכה