הלכה ליום שלישי ח' אייר תשפ"א 20 באפריל 2021

הלכות קושר ומתיר

במשנה במסכת שבת (דף עג.) נשנו כל המלאכות האסורות בשבת "ארבעים חסר אחת", כלומר שלשים ותשע מלאכות. ובכללן שנינו: "הקושר והמתיר". כלומר, העושה קשר בשבת, וכן המתיר קשר בשבת, עובר משום עשיית מלאכה בשבת. ודינו כדין המבעיר אש בשבת, או הזורע חטים בשבת.

ויש כמה פרטי דינים בנדון זה, כי לא כל קשר אסור לעשותו בשבת, וכן לא בכל מקרה אסור להתיר את הקשר בשבת, וכפי שנשתדל לבאר את עיקרי הדינים השייכים למלאכות אלו.

איסור קשירה ואיסור התרת קשר תלויים זה בזה
ראשית נבאר, לגבי איסור קשירה והתרת קשר בשבת, שהדברים תלויים זה בזה. כלומר, כל קשר שאסור לקשור אותו בשבת, כמו כן אסור להתירו בשבת. וכל קשר שמותר לקושרו בשבת, כמו כן מותר להתירו בשבת. שכן מבואר בדברי הרמב"ם (בפ"י ה"ז) ובשלחן ערוך (סימן שיז ס"א). (חזון עובדיה חלק חמישי עמוד מז).

קשרים שאסור לקושרם מן התורה ומדרבנן
יש סוגים של קשרים שאסור לקושרם בשבת מן התורה. ויש קשרים שאין איסור לקושרם מן התורה, אבל חכמים הוסיפו גדר וסייג, וגזרו שאסור לקשרם בשבת.

קשרים שאסור לקושרים מן התורה – קשר של קיימא, מעשה אומן
הקושר בשבת קשר "של קיימא", כלומר, קשר שלא עומד לפירוק ביום הקרוב או בשבוע הקרוב (כפי שיתבאר), ואותו הקשר הוא "מעשה ידי אומן", כלומר, לא כל אדם רגיל לקשור קשר שכזה, כי יש צורך בחכמה ובאומנות לקושרו, הרי זה חייב מן התורה על הקשירה שקשר, כדין מי שהבעיר אש בשבת, או שזרע חטים בשבת וכיוצא בזה.

ודוגמא לקשרים שאסור לקושרים בשבת מן התורה: קשר הגמלים. שהיו נוהגים לעשות נקב בחוטמה של הנאקה או בחוטמו של הגמל, והיו מעבירים דרך הנקב רצועת עור, וקושרים אותה היטב, באופן שלא מתירים את אותו הקשר לעולם. הרי קשר זה הוא קשר "של קיימא", וגם הוא "מעשה אומן". ולכן הקושרו בשבת עובר על איסור קשירה בשבת מן התורה.

וכן הקושר בשבת קשר שעושים בראש הספינה, שמכניסים חבל דרך הנקב שבראש הספינה, וקושרים אותו היטב היטב, כדי שיוכלו לקשור אליו חבל נוסף, כדי להעמיד את הספינה בנמל. הרי זה קשר "של קיימא", וגם הוא "מעשה אומן". ולכן אסור לקשרו בשבת מן התורה. ובהלכה הבאה נבאר אלו קשרים מותר לעשותם מן התורה, אבל רבותינו עמדו וגזרו איסור לעשותם בשבת.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום כבוד הרב.
אם זמר אחד יצא מוזיקה אחת בעומר והוא שר את המוזיקה בעומר, אחרי העומר מותר לשמוע את השיר שיצאו בימי ספירת העומר?
תודה רבה כבוד הרב. ט' אייר תשפ"א / 21 באפריל 2021

מותר יהיה לשמוע את המוזיקה הזו.

טבילה ביום בשבת יש בעיה של טלטל בכרמלית של המים שעליו או זה פסיק רישיא בדרבנן דלא אכפת ליה ח' אייר תשפ"א / 20 באפריל 2021

זו קושיה מפורסמת. עיין יביע אומר ח"ז סימן מ אות ו, ובמאור ישראל ח"א עמוד קסד. ויש עוד תירוצים, תבורכו מפי עליון,

האם מותר לקשור את שקית הזבל לפני שאני זורק אותה? ז' חשון תשע"ג / 23 באוקטובר 2012

מותר לקשור קשר אחד בשקית האשפה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה

ברכת אשר יצר וברכת המזון

שאלה: בהלכה הקודמת כתבנו, שמי שנתחייב ברכה אחרונה, ולפני שבירך, נכנס לבית הכסא לעשות צרכיו ונתחייב בברכת אשר יצר, עליו לברך ברכת אשר יצר תחילה, ואחר כך יברך ברכה אחרונה על מה שאכל. והשאלה היא, האם דין זה נכון אף לגבי ברכת המזון וברכת על המחיה, או שאינו אלא בברכת בורא נפשות? תשובה: ביארנו, שמי ש......

לקריאת ההלכה