הלכה ליום ראשון י"ט סיון תשפ"א 30 במאי 2021

ההלכה מוקדשת עבור

חיזוק התורה למען ה' ותורתו

הוקדש על ידי

יוליה סוקולוב

דין ערמונים ותפוחים שבושלו על ידי גויים

בהלכות הקודמות ביארנו, שגזרו רבותינו שלא לאכול מתבשיל שבושל על ידי גויים. והסברנו את טעמי הגזירה.

ובהלכה הקודמת ביארנו, שישנם שני תנאים, שבהעדר אחד מהם,  מותר לאכול מתבשילי הגוי. האחד, שאם הדבר שנתבשל יכול להאכל אף ללא בישול, כגון תפוחים, הרי שמותר לאכלו אף על פי שבישלו הגוי.

והתנאי השני, שכל דבר שאינו עולה על שלחן מלכים, כלומר, מאכלים שהם פשוטים, ואינם ראויים למלכים, לא שייך בהם איסור בישולי גויים.

ועתה נביא דוגמאות לתבשילים שמותר לאכלם אף על פי שבישלם הגוי.

ערמונים צלויים
יש מדינות, בפרט באירופה, שמצויים גויים היושבים בקרנות הרחוב, וצולים ערמונים (קסטניאס) על גבי גחלים, ומוכרים אותם בתוך שקיות נייר. והשאלה הנשאלת, האם מותר לאכול מערמונים אלה?

והתשובה, שמאחר והדרך לאכול ערמונים גם כשהם חיים, כלומר, גם ללא בישול או צליה,וכן נוהגים לאכלם באותם המדינות, לפיכך אין איסור בישולי גויים נוהג בערמונים. ולכן, מותר לקנות ערמונים כאלה מהגוי, ולאכלם לאחר בדיקה מן התולעים.

וכן נודע לנו מפי תלמידי חכמים ממדינת צרפת, ששם נוהגים עד היום הזה לאכול ערמונים כשהם חיים. ולפי זה אין חשש בישולי גויים בעמונים אלה.

תפוח מרוקח בסוכר
וכן מדינות שהגויים מוכרים ברחובות תפוחים המרוקחים בסוכר, על גבי מקל עץ. ונראה בעיניים שאין כל חשש כשרות במאכל זה, מאחר והסוכר הוא כשר, וכן בתפוח אין חשש איסור. נראה שמותר לקנות מתפוחים אלה, מאחר והתפוח והסוכר נאכלים אף ללא בישול, לכן לא שייך בהם איסור בישולי גויים.

וכן הדין בשאר מאכלים שמתבשלים על ידי גויים, ואפשר לאכלם אף ללא בישול. וכמובן כל זאת בתנאי שאנשים הבקיאים בכשרות מעידים שאין חשש כשרות במאכלים הללו.

שאלות ותשובות על ההלכה

כתבתם שתפוח עם סוכר, יתכן שיודעים שאין בו בעיית כשרות. איך זה יתכן? הרי אי אפשר לדעת! כ"ט אייר תשע"ז / 25 במאי 2017

במדינות דרום אמריקה, רבני המקום בדקו את הדברים, וראו שהגויים מייצרים את התפוח עם הסוכר ללא כל הוספות. ויש מקומות שבאמת אוסרים לאכול מהם כי יודעים שמעורב בו דברים אחרים. ולכן הם יכולים לסמוך על כך במקרה שידוע להם שאין חשש איסור. ונכון שאם כיום בארץ ישראל יעמוד גוי וימכור תפוח מסוכר, אין לסמוך עליו עד שיתברר למעלה מכל ספק שאין בו שום איסור.

מאחר והתפוח והסוכר נאכלים אף ללא בישול, לכן לא שייך בהם איסור בישולי גויים.
הסוכר בלאוו הכי מבושל, וכבר הותר בבישולו הראשון ​הגם שנעשה בכח הא"י (באי"ח חוקת שנה שניה ס' כב), כי גם בזה נאמר אין בישול אחר בישול, הלוא כן? כ"ו אייר תשע"ז / 22 במאי 2017

הטעם שהסוכר מותר לאכילה גם לאחר הבישול הראשון שאף הוא נעשה על ידי גוי, הוא משום שהסוכר נאכל גם כשהוא חי.

ומה בדבר ערמוני אלטאי הסיניים? ראיתי שיש להם כשרות אבל כתוב על האריזה שאלו היו הערמונים האהובים ביותר על קיסרי סין בזמנים עתיקים. ז"א שזה מאכל שכן עלה על שולחן מלכים. האם מותר לי לאכול את ערמוני אלטאי? כ"ו אייר תשע"ז / 22 במאי 2017

הטעם שמותר לאכול ערמונים שנקלו על ידי גוי, אינו משום שערמונים לא עולים על שלחן מלכים, כי אדרבה, ידוע שהערמונים הם מאכל ערב וחשוב מאד. אלא הטעם הוא משום שהערמונים יכולים להאכל כשהם חיים וטריים, ולכן לא שייך בהם איסור משום בישולי גויים.

רציתי לשאול בקשר לתפוחים של הגויים, אמנם זה פרי ואין עניין של חוסר כשרות, אבל מה עם עניין ערלה והפרשת תרומות ? הרי הגויים לא מפרישים תו"מ אז מותר בכל זאת לאכול מפירותיהם? ז' תמוז תשע"ב / 27 ביוני 2012

דברינו אמורים בחוץ לארץ, שבלאו הכי לא שייכים שם דיני תרומות ומעשרות. וגם בארץ ישראל, פעמים רבות אין חיוב תרומות ומעשרות בפירות השייכים לנכרים.
ספר אביר הרועים - בית מידות
ספר אביר הרועים
לפרטים לחץ כאן

הלכה יומית מפי הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א

דין ברכת שפטרנו מעונשו של זה
לחץ כאן לצפייה בשיעורים נוספים

הלכות אחרונות

"תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

נדה ע"ג א'

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה