הלכה ליום רביעי י"ד חשון תשפ"ו 5 בנובמבר 2025

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה

ליהודה בן שרה בתושח"י

ה' ישלח דברו וירפאהו רפואה שלימה במהרה

הוקדש על ידי

אחיו

שטיפת כלים בליל שבת, ושפיכת מים על כלים מלוכלכים

שאלה: כאשר מסיימים את הסעודה בליל שבת, האם מותר לשטוף מיד את הכלים לצורך סעודת הבוקר, או שאין לעשות כן עד הבוקר, בסמוך לסעודה?
והאם מותר לשים מים בכלים מלוכלכים, כדי שיהיה קל יותר לשטוף אותם אחר השבת?

תשובהבהלכה הקודמת ביארנו את עיקר הדין, שאין להדיח (לשטוף) כלים בשבת, כאשר אין בהם צורך ליום השבת עצמו. ושורש האיסור בזה, משום שאין להכין משבת ליום חול. וטעם האיסור, משום שאסור שיטרח אדם בשבת, עבור דבר שאינו לצורך השבת עצמה. ועתה לנדון השאלה:

בתלמוד ירושלמי (שבת סוף פט"ו) תניא: מדיחין כוסות וקערות בליל שבת לשחרית. ומשמעות דברי הירושלמי, שמותר לעשות כן מיד בליל שבת, שהרי אמרו שמותר להדיח "מלילי שבת לשחרית". כלומר, מיד עם סיום סעודת הערב, מותר לשטוף את הכלים לצורך הבוקר. וכן פסקו האליה רבה, והעולת שבת. ועוד. וכן פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל.

ולגבי השאלה השניה. האם מותר לשים מים בכלים מלוכלכים (שאין בהם צורך ליום השבת), כדי שיהיה קל יותר לשוטפם במוצאי שבת.

הנה לכאורה נראה לאסור בזה, משום שעל ידי המים, הוא מכין משבת לחול. אולם מרן רבינו זצ"ל כתב, שנראה ששטיפה על ידי מים בלבד, בלא שפשוף, אינה טרחה כלל, ולא אסרו רבותינו אלא שטיפה שיש עמה טורח, אבל שטיפה במעט מים אין הדבר ברור שהיא נחשבת לשטיפה האסורה. ולפיכך כתב, שעל כל פנים מותר לשפוך מים לתוך קדירה (סיר) שנדבקו בה שיירי מאכל, בכדי שלא יהיה קשה לנקותה אחר כך במוצאי שבת.

ולסיכום: מותר לשטוף את הכלים בליל שבת, מיד לאחר הסעודה. שכל שעושים כן לצורך השבת, מותר.

מותר לשפוך מים על קערות וסירים, כדי ששיירי המאכל לא ידבקו בהם. ואף שעושה כן בכדי שלאחר השבת יהיה קל יותר לשטוף את הכלים, מכל מקום אין בדבר איסור.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מותר לשטוף כלים לאחר סעודה שלישית ? ..אם צריך חלק מהם לשימוש שעדיין שבת ?? כ"ו טבת תשפ"א / 10 בינואר 2021

יתבאר בעזרת ה' בהמשך, שהעיקר להלכה שיש להקל בזה. 

שלום רב, האם במנחה יש לומר עלינו לשבח? תודה כ"ו טבת תשפ"א / 10 בינואר 2021

כן, גם אחרי תפילת מנחה וגם אחרי תפילת ערבית אומרים עלינו לשבח. 

המדיח כלים שלנו יכול להפעיל בה שעה שה אנו רשמים בה ראש ערב שבת ( לפני כניסת שבת) לדוגמה אנו רשומים ש יפעיל לבד בה שעה 23:30 ליל שבת. האם זה מותר ? כ"ו טבת תשפ"א / 10 בינואר 2021

למנהג האשכנזים בודאי שאסור. וגם למנהג הספרדים השיב לי מרן זצ"ל להחמיר.   

שלום
כתבתם כי " מותר לשפוך מים על קערות וסירים, כדי ששיירי המאכל לא ידבקו בהם. ואף שעושה כן בכדי שלאחר השבת יהיה קל יותר לשטוף את הכלים, מכל מקום אין בדבר איסור."
שאלתי : האם אין בכך ברירה באמצעות כלי ?
האם אין בכך הכנה מקודש לחול ?
בברכה ותודה מראש ,יגאל כ"ו טבת תשפ"א / 10 בינואר 2021

ברירה אין בזה, כי אנו בורר כלום. ולגבי הכנה, נבאר את הדברים בעזרת ה' בהמשך, שאין בזה איסור הכנה. 

האם מותר לשטוף כוסות בשבת, כמות גדולה שמן הסתם לא נצטרך את רובן להמשך השבת?
תודה רבה ו' טבת תשפ"א / 21 בדצמבר 2020

מותר כל שיש סיכוי שישתמשו בהן. וכפי הנראה מהשאלה, גם במקרה שלכם יש להקל.

האם מותר לפנות את השלחן לאחר סעודה שנייה (בשעות הבוקר), כאשר סעודה שלישית אוכלים בבית אחר? כ"ג אייר תשע"ו / 31 במאי 2016

אם יש צורך בדבר, כי אין זה כבוד שבת שישאר השלחן מפוזר, מותר לעשות כן.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת

הבדלה בתשעה באב בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ה), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדי......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה וצחצוח שיניים ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה


ספק אם אמר משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה