הלכה ליום חמישי כ' ניסן תשפ"ב 21 באפריל 2022

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

שבתאי-שוטא-שי בן רחל-נטלה

בזכות כל הסבל היסורים הכאבים והבדידות שעבר עד כה, ובזכות חודש ניסן המלומד בניסים,מאוצר מתנות-חינם, רפואה שלמה בניסי-ניסים!

הוקדש על ידי

ננה

דין שביעי של פסח החל בערב שבת – בישול קטניות

בשנה זו (התשפ"ב), יחול יום שביעי של פסח, ביום ששי. ולמחרתו יחול יום השבת.

עירוב תבשילין
לפיכך, יש לזכור להניח "עירוב תבשילין" מערב יום טוב. וכפי שביארנו כבר בהלכה הקודמת.

בישול קטניות ביום שביעי של פסח
האשכנזים הנוהגים איסור בקטניות בפסח כמו שביארנו בערב החג, וכן כמה מעולי מרוקו זהירים בזה, ונוהגים גם שלא לבשל קטניות בפסח. ויש שנהגו בזה רק לגבי אורז, אבל בשאר הקטניות נהגו להקל. ובשנה זו, שיחול שביעי של פסח בערב שבת, עולה השאלה כדלהלן:

שאלה: האם מותר לי לבשל ביום שביעי של פסח אורז, שיאכלו ממנו ביום שבת שלאחר הפסח?

תשובה: אף שיש נוהגים שלא לאכול קטניות בפסח, מכל מקום אין הם נוהגים בקטניות איסור כדין החמץ ממש. ועל כן גם למנהג האשכנזים מותר להשהות (להשאיר) בימי הפסח מיני קטניות בבית. וכן תרכובות אבקת חלב לצורת תינוקות שיש בהן קטניות, הכל נוהגים להשתמש בהן בפסח, בכלים מיוחדים לבישול קטניות.

ולפיכך להלכה, מותר לאשכנזי לבשל ביום שביעי של פסח, שהוא יום טוב, קטניות עבור יום השבת שלאחריו. (וכמובן יש להזהר ולעשות עירוב תבשילין כנ"ל). והטעם להיתר זה, משום שהספרדים הנוהגים היתר באכילת קטניות, מצויים לרוב בינינו, ולכן יתכן שבעצם החג יגיע ספרדי לביתו של האשכנזי, ויוכלו להגיש לפניו מן המאכלים שיש בהם קטניות. ולכן כיון שיתכן שיהיה שימוש בקטניות המתבשלות בעצם החג, לכן אין לאסור לבשלם, אף לאשכנזים שנוהגים בזה איסור.

ואמנם הגאון רבינו יוסף חיים זצ"ל החמיר בדבר מצד בישול ביום טוב, וכן בשו"ת הלק"ט החמיר בזה מצד אחר. מכל מקום כאן בארץ ישראל, יש להקל יותר בדבר. וכמו שפסק הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל בשו"ת מנחת שלמה (תנינא סוף סימן יז). וכן הורו עוד מגדולי הפוסקים. ונכון שיעשו כן בכלים מיוחדים שמבשלים בהם קטניות, שהרי האשכנזים זהירים שלא להשתמש בכלי המיוחד לפסח לצורך בישול קטניות, אבל בכלים אחרים, יש להקל בזה.

ולסיכום: אשכנזי הנוהג איסור באכילת קטניות, רשאי לבשל ביום טוב האחרון של פסח, מיני קטניות בכלים מיוחדים, לצורך סעודת השבת שתבוא אחר הפסח.

שאלות ותשובות על ההלכה

אשמח לתשובה בשעה הקרובה.
אחים שלי והנשים שלהם באים אלינו לשבת וחג כעת,
האם הם חייבות להדליק נרות שבת וחג,
או שרק אמא שלי יכולה להדליק ודי בזה? כ' ניסן תשפ"ב / 21 באפריל 2022

אמך תדליק בברכה, והן תעמודנה על ידה ותשמענה את הברכה ותדלקנה אחריה. זהו למנהג הספרדים. והאשכנזים נוהגים שיכולות להוסיף נרות אחריה ולברך עליהם לבדן. 

האם מותר לקנות אורז בפסח עצמו(חול המועד כמובן) ולבדוק אותו ? קניתי אורז עם הכשר בדץ ידה חרדית לשאר השנה ועם הכשר לפסח של בדץ בית יוסף האם מותר לי לבדוק אותו בפסח או שהייתי צריך לבדוק אותו לפני החג? י"ט ניסן תשע"ט / 24 באפריל 2019

מותר בהחלט.

שמעתי שיש מכל מיני חששות בכמון, האם אכן צריך לחשוש אליהם? כ"ג ניסן תשע"ו / 1 במאי 2016

יש לקנות כמון בהכשר טוב, ואז אין בו חשש כלל. שגם אם נתערב בו גרעין שבלת שועל כמו שאומרים הרי התבטל לפני הפסח. ועוד שבדרך כלל אין שם תערובת כלל. לכן יש להקל בזה בפשיטות.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת

הבדלה בתשעה באב בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ה), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדי......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה וצחצוח שיניים ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה


ספק אם אמר משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה