הלכה ליום רביעי א' אדר תשפ"ב 2 בפברואר 2022

אופניים בשבת

רבותינו הפוסקים במאה השנים האחרונות, דנו בענין האופניים בשבת, האם יש לאסור נסיעה בהם בשבת, או שיש להקל בדבר?

ובתחילה, כתב הרב הגאון רבי יוסף משאש, שיש לאסור נסיעה באופניים בשבת, מפני שיש חשש גדול שמא יתקלקלו האופניים תוך כדי נסיעה, והנוסע יבא לתקנם בשבת. ולכן יש לגזור עליהם איסור, כמו שאסרו רבותינו לנגן בכלי שיר בשבת, מחשש שמא יבא לתקנם בשבת.

ובאמת נכון הדבר, שרבותינו גזרו שלא לנגן בשבת בכלי שיר, מחמת החשש, שמא יבאו לתקנם בשבת, וכפי שעינינו הרואות, שהמנגנים בכלי שיר, רגילים לכוין מחדש את מיתרי כלי הנגינה שלהם, ואם יעשו כן בשבת, יש בדבר איסור מן התורה. ולכן גזרו רבותינו איסור על נגינה בכלי שיר בשבת.

והוא הדין לגבי אופניים, שאילו היו רבותינו גוזרים איסור על נסיעה בשבת, מחשש שמא יתקלקלו, היינו מבינים את טעם הגזירה, והיינו אוסרים בהחלט נסיעה באופניים בשבת מטעם זה. אולם למעשה, כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, שמאחר והאופניים לא היו בנמצא כלל בזמן חכמי התלמוד, וכיום אין בסמכות חכמי ישראל לגזור גזירות חדשות על ישראל, אם כן קשה לבוא מטעם זה ולאסור נסיעה באופניים בשבת.

ובאמת שכן כתב הגאון רבינו יוסף חיים, בעל ספר בן איש חי, שמכיון שאין בסמכותינו לגזור גזירות, כפי שהיתה סמכות זו נתונה בידם של חכמי התלמוד, לכן אין לדמות את גזירת חז"ל בענין כלי שיר, לנידון השימוש באופניים בשבת.

והגאון רבי עזריאל הילדיסהיימר, כתב לאסור את הרכיבה באופניים בשבת, משום שגלגלי האופניים עושים "חריץ" בקרקע, ויש בדבר איסור בשבת, משום מלאכת "חורש". אך גם את הטעם הזה דחה מרן זצ"ל, שמאחר ועשיית החריץ אינה נעשית על ידי מחרישה, אלא בדרך אגב, על ידי נסיעה באופניים, באופן שגם לא איכפת לנוסע אם נעשה החריץ, אם כן אין להחמיר בדבר מטעם זה, וכל שכן בזמנינו, שאין האופניים עושים חריץ על הכבישים והמדרכות הסלולים.

אולם למעשה, הסכים מרן רבינו זצ"ל, (בספרו חזון עובדיה שבת ח"ד עמוד מג, ובשו"ת יביע אומר ח"י, בהערות על הרב פעלים), שיש לאסור את הנסיעה באופניים בשבת, על פי מה שאמרו במסכת שבת (קיג.), "אם תשיב משבת רגליך - מעשות דרכך", שלא יהיה הילוכך של שבת כהילוכך של חול. שמכאן למדו הפוסקים שאסור לרוץ בשבת, וכפי שנבאר בהלכה הבאה.

ולפיכך, מאחר ועיקר הנסיעה באופניים נעשית למרחקים, שלא כפי הדרך ללכת ביום השבת, יש לאסור ליסוע בהן בשבת. והביא ראיות רבות לדבריו, והאחת, ממה שאמרו במסכת ביצה (דף כה:), שאסור לצאת בכסא בשבת. כלומר, היו נוהגים שאדם חשוב, יושב על כסא, ובני אדם נושאים אותו לכל מקום אליו הוא מבקש להגיע (כפי שמקובל עד היום בארצות המזרח הרחוק). ואסרו לעשות כן בשבת, משום שאין זה כבוד שבת, אלא דרך הליכה של יום חול. ועוד הביא טעמים אחרים להחמיר בזה.

לכן להלכה, אין להקל ליסוע באופניים בשבת, ואפילו לצורך מצוה יש להורות להחמיר בזה. ובהמשך יבואר הדין לגבי ילדים קטנים.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם מבחינה הלכתית קורקינט יותר קל מאופניים בשבת? י"א אדר תשפ"ב / 12 בפברואר 2022

נראה שאין חילוק ביניהם.

כתבתם בשם הר' עובדיה זצ"ל שאנו לומדים מפסוק שבישיעה שאין לרכוב באופניים. אבל הלא יש לנו כלל האומר שדברי תורה מדברי קבלה לא ילפנן? ד' אדר תשפ"ב / 5 בפברואר 2022

אנו למדים הרבה מאד דינים מדברי קבלה, ובכללם כל דיני פורים שנזכרו במגילת אסתר. מה שאמרו דברי תורה מדברי קבלה לא ילפינן, הוא לגבי גזירה שווה, ולא לגבי דברי הנביאים שיש בהם מצוות לדורות.

יש בגמרא מקומות אין ספור שלמדים מדברי קבלה.

האם אדם שגר רחוק מבית כנסת ןהסיכוי היחידי
שלו לבוא לבית כנסת זה עם אופניים .מה יעשה? א' אדר תשפ"ב / 2 בפברואר 2022

יתפלל ביחידות בביתו, ויתפלל לה' שיזכה לגור במקום תורה. 

חודש טוב ומברך לכבוד הרב,
שאלה נוספת בנוגע לנטילה כשאדם מתפנה באמצע סעודה - הרב כתב רשאי לברך - מה זה אומר?
וכן אם הולך להתפנות לא באמצע סעודה חייב כלי? א' אדר תשפ"ב / 2 בפברואר 2022

יש בזה סוף סוף מחלוקת, לכן כתבנו רשאי ולא קבענו הלכה לגמרי. 

אין צריך כלי. 

האם מותר לנסוע על רולר בשבת? ח' תשרי תשפ"ב / 14 בספטמבר 2021

אין ליסוע על זה בשבת. גמר חתימה טובה,

מה הדין לגבי קטנים בנסיעת אופניים בשבת? כ"א טבת תשע"ח / 8 בינואר 2018

אופניים של קטנים ביותר, כמו תלת אופן קטן, יש להקל בזה לקטנים ביותר, עד גיל ארבע שנים פחות או יותר.

מה הדין בנושא קורקינט , האם מותר או אסור (קורקינט נוסע על 2 גלגלים)? כ"ב שבט תשע"ב / 15 בפברואר 2012

דין קורקינט כדין אופניים, ויש לאסור ליסוע בו בשבת מן הטעמים שכתבתנו בהלכה המצורפת לשאלה.

בהלכה המצורפת לשאלה, הבלעתם והצנעתם את דעתו של רבנו יוסף חיים זצוק"ל.
אם הוא כתב שיש להקל ובכך התיר למעשה רכיבה (יש לומר) על אופניים בשבת - מי אנחנו שנחמיר ונאסור?!
אם תצא מלפני הרב עובדיה יוסף שליט"א פסק שיתיר רכיבה בתנאי שלא יתקנם אם יתקלקלו- רבים יקפידו יותר
להגיע לבית כנסת מועדף אך מרוחק מביתם- ובא לציון גואל אכי"ר. כ"ב שבט תשע"ב / 15 בפברואר 2012

ישנם הרבה פסקים שפסק הגאון רבי יוסף חיים להחמיר ואנו מיקלים. ויש מעט דברים שכתב להקל ואנו מחמירים. וכך היא דרכה של תורה, זה בונה וזה סותר. ואין להתחשב בטעמים, שיותר אנשים יבאו לבית הכנסת וכו'. שאם הדבר אסור, אין בידינו סמכות "לסחור" בדיני התורה כדי ל"הרויח" ענינים אחרים.

האם רכיבה על אופניים כוללת גם בעיה של טלטול במקום שאין ערוב? כ"ב שבט תשע"ב / 15 בפברואר 2012

כוונתינו להחמיר בזה אפילו במקום שיש עירוב, וכל שכן במקום שאין עירוב.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

קריאת המגילה

כל אדם מישראל, בין אנשים ובין נשים, חייבים בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹקַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאייל......

לקריאת ההלכה

סעודת פורים –  ביום שישי

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

לקריאת ההלכה