הלכה ליום חמישי ל' סיון תשפ"ה 26 ביוני 2025

סיום הלכות בורר, דין מלחיה וקומקום של תה בשבת

בהלכות הקודמות ביארנו פרטים רבים בהלכות בורר בשבת. וכעת נסיים עם עוד כמה פרטים שרבים שואלים עליהם.

מלחיה שיש בתורה גרגרי אורז
רבים שואלים, לגבי כלי הנקרא מלחיה, שהמכסה שלו מנוקב, וממנו יורדים גרגרי המלח. ונוהגים להניח בתוכו כמה גרגרי אורז, כדי שימנעו את התגבשות המלח מחמת לחות. האם  מותר להשתמש במלחיה זו בשבת, או שיש בזה איסור משום "בורר", מכיון שבשעה שהמלח יורד, גרגרי האורז נותרים בכלי, ולכאורה הרי זה כבורר "פסולת מתוך אוכל", כי ה"פסולת" הם גרגרי האורז הנותרים בכלי. וגם הוא כבורר "בכלי".

ולמעשה כתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל (חזון עובדיה שבת ח"ד עמוד רטז), שהואיל והמלחיה לא נעשית כ"כלי העשוי לברירה". (כלומר, מסננת, היא כלי המיועד לברירה. אבל המלחיה, עיקר היעוד שלה אינו לברירה, אלא לפיזור המלח). וגם המשתמש בכלי זה, אין כוונתו כלל לשם ברירה, אלא כוונתו ליהנות מן המלח. ולכל הדעות, אין כאן חשש ברירה, אלא מדרבנן, (כלומר, מגזירת חכמים), אבל לא מן התורה. וכיון שכך, בכל איסור דרבנן במלאכת שבת, כאשר אינו מתכוין למלאכה הנעשית, יש מקום רב להקל בתנאים מסויימים. ועוד הביא כמה טעמים להקל בשימוש במלחיה בשבת, לכן להלכה יש להקל בזה, וכפי שנוהגים רבים, יראים ושלמים. וכן דעת רוב גדולי הפוסקים בזמנינו.

קומקום של תה, שיש בפיו מסננת
קומקום של תה, שיש בפיו (בזרבובית שלו) מסננת המיועדת לכך שלא יפלו ממנו עלים לתוך הכוס. אף שנראה כאילו בורר "בכלי" את מי התה מתוך העלים, מכל מקום להלכה כתב מרן הרב זצ"ל (עמוד רכו), שמותר להשתמש בכלי זה בשבת, וטוב להחמיר עד שעלי התה יהיו מונחים בקרקעית הקומקום, והמים למעלה, שאז אין חשש כלל בדבר. אבל מעיקר הדין יש להקל בזה אפילו באופן שעלי התה מעורבים בתוך המים. וכן נהג למעשה הגאון בעל ספר חזון איש. ועיקרו של ההיתר, הוא בהיות ורוב בני האדם אינם "מקפידים" (כלומר, לא איכפת להם) על הדבר, ורגילים לשתות תה אפילו כשיש בתוכו כמה עלים, לכן אין זו ברירה האסורה בשבת. וכמו שפסק מרן השלחן ערוך (סימן שיט), שמים הראויים לשתיה, ומעורבים בהם חתיכות עץ קטנות מאד, מותר לסננם בשבת (במשמרת) ולשתותם. אבל אם הם עכורים מאד עד שאי אפשר לשתותם בלא סינון, אסור לסננם בשבת. וכאן התה ראוי לשתיה גם בלי סינון, ורק אותו אדם מקפיד ומעדיף לשתותו אחרי סינון, אין בדבר איסור מן הדין, וכמו שנתבאר.

שאלות ותשובות על ההלכה

שאלה חשובה מאוד היא לגבי ה"בריטה", שכלי זה מיועד לסינון של מים, כלומר שופכים מים בתוכו ויש מסננת קטנה שמטהרת את מי הברז. האם כלי כזה הוא אסור בשימוש בשבת משום בורר? י"ג טבת תשע"ב / 8 בינואר 2012

מותר להשתמש בשבת בכלי שיש בקצהו מסנן לנקות את המים יותר. והוא הדין לענין כלי הנקרא בריטה, שלא שייך בזה איסור ברירה בשבת.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה


כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשפ"ה

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

לקריאת ההלכה