הלכה ליום ראשון כ"ז אייר תשפ"א 9 במאי 2021

ההלכה מוקדשת להצלחת

המקדיש החפץ בעילום שמו

שה' יתברך יצליח אותו בכל מעשי ידיו,
עושר וכבוד, ברכה ושלום.

הוקדש על ידי

פלוני

קריאת שמע על המיטה

שאלה: האם חובה לקרוא קריאת שמע על המיטה, והאם יש לברך את  "ברכת המפיל" המופיעה בסדורים לפני נוסח קריאת שמע בשם ומלכות או לא?

תשובה: בתלמוד (ברכות ס:) אמרו, הנכנס לישון על מטתו מברך ברכת המפיל חבלי שינה על עיני. ומבואר בתוספות ובמרדכי, שכל הברכות הללו שבפרק הרואה, יש לאמרם בשם ומלכות (כלומר עם הזכרת שם ה' ככל הברכות, וכפי שהזכרנו כבר), וממילא אף ברכת המפיל בכלל זה, וחייבים לאמרה בשם ומלכות, וכן פסקו עוד רבים מרבותינו הראשונים. ומבואר בפוסקים שאין לברך ברכה זו אלא כשהולך לישון בלילה, אבל ההולך לישון ביום אינו מברך. גם מבואר בפוסקים כי המנהג להסמיך קריאת שמע שעל המיטה לשינה, ולא להפסיק בדיבור בין קריאת שמע לשינה כלל.

והגאון רבינו יוסף חיים מבבל בספר בן איש חי (פרשת פקודי) כתב, שאף על פי שיש לברך ברכת המפיל בשם ומלכות, וכן הדבר נכון על פי דברי רבינו האר"י, מכל מקום יש נוהגים לאמרה בלי שם ומלכות מחשש שמא יהיו מוכרחים להפסיק באיזה דיבור בין הברכה לשינה, ואז יבואו לידי ברכה לבטלה. ומרן הרב עובדיה יוסף האריך קצת לדחות דבריו, וכתב שאפילו אם דיבר לאיזה צורך בין קריאת שמע לשינה, לא נחשב הדבר לברכה לבטלה, ואינו חוזר ומברך, כי עיקר ברכה זו לא נתקנה על השינה אלא על מנהגו של עולם שהולכים לישון. ולכן להלכה בודאי שאין לבטל ברכת המפיל מפני חשש כזה שיבא לדבר לפני השינה, שהרי אפילו אם ידבר, לא עשה שבירך ברכה לבטלה. וכן פסקו עוד רבים מפוסקי זמננו, ובספר ציץ אליעזר להגאון רבי אליעזר יהודה ולדנברג זצ"ל (ח"ז סכ"ז, והמחבר היה כנודע ידידו הטוב של מרן הרב זצ"ל) כתב גם, שאם שואלים אותו איזה דבר אחר שקרא קריאת שמע, יכול לענות לשואל. ובודאי שאין לבטל ברכה זו מפני חשש זה. אולם לכתחילה, כתב מרן הרב זצ"ל, שיש להזהר שלא להפסיק בין קריאת שמע לשינה כלל וכלל.

ההולך לישון אחר חצות הלילה מברך ברכת המפיל בלא שם ומלכות, ובהלכה הבאה נבאר עניין זה, גם נבאר מה דין הנשים בברכה זו.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום רב,
לכאורה סיכום ההלכה אינו שייך לתוכן ועוד שידוע שמרן ז"ל חזר ופסק שגם אחר חצות מברך בשם ומלכות.
בברכת כל טוב,
דניאל. כ"ז אייר תשפ"א / 9 במאי 2021

כתבנו את הדברים כהקדמה, ולפי מה שנהגו, ומחר יתבאר בעז"ה יותר.

שלום,
אם התפללתי ערבית לפני צאת הכוכבים
בזמן קריאת שמע שעל המיטה אני יכול לכוון גם לקריאת שמע דאורייתא של ערבית?
אשמח גם למעיקר הדין וגם לכתחילה, ואם אפשר גם מקורות
תודה רבה! ח' חשון תשפ"א / 26 באוקטובר 2020

 

מרן השלחן ערוך (סימן רלה סעיף א) כתב שמי שהתפלל עם הציבור ערבית מבעוד יום כשיגיע הזמן חוזר וקוראה בלא ברכות. וממה שלא הציע לסמוך על קריאת שמע שעל המטה משמע שלכתחילה צריך לקרוא ק"ש כשיגיע הזמן.וכן פסקו המשנה ברורה (סעיף קטן יב) ובספר הלכה ברורה (שם סעיף ה). והטעם לכך א. על המיטה אולי לא יתכוין לקיום המצוה ולקבלת עול מלכות שמים כראוי. ב.לכתחילה צריך לקיים המצוות לפני האכילה וק"ש שעל המיטה בדרך כלל היא אחר האכילה. ג. זריזים מקדימים למצוות. כל זה לכתחילה אך בדיעבד יכול לסמוך על ק"ש שעל המיטה וישתדל לכוין לקיים מצות עשה דאורייתא ולקבל עליו עול מלכות שמים. 

האם חייב לברך קריאת שמע שעל המיטה - במיטה עצמה? או שמה אפשר לברך בסלון ולאחר מכן לגשת לישון? כ"ו שבט תשע"ז / 22 בפברואר 2017

רשאי לברך בסלון ואחר כך לפנות לחדרו.

אז מה הדין האם לברך אחרי חצות בשם ומלכות או לא ? ט"ו סיון תשע"ו / 21 ביוני 2016

נכון לברך בשם ומלכות גם לאחר חצות. 

אז מה הדין האם לברך אחרי חצות בשם ומלכות או לא ? י"ג סיון תשע"ו / 19 ביוני 2016

נכון לברך בשם ומלכות גם לאחר חצות. 

הבנתי שלפי מרן הרב שליט"א יש לברך על קריאת שמע שעל המיטה, גם לאחר חצות, אולם בהלכה המצורפת לשאלה, מסיימת - שלאחר חצות אין לברך. לכאורה יש למחוק את שורות הסיום הנ"ל י"ב כסלו תשע"ב / 8 בדצמבר 2011

אמנם כתבנו בעבר שאין להרך ברכת המפיל אחר חצות הלילה. וזאת לפי ההלכה המקובלת במשך שנים מפי מרן שליט"א, וכפי שכתב בספרו על הלכות ברכות. אולם הוא בעצמו נהג לשנות מן המנהג, והיה מברך אף אחר חצות. ושוב אחר שנים, הורה לבנו הרה"ג דוד יוסף לכתוב בשמו בספר הלכה ברורה שיש לברך אף אחר חצות, כדברי הפוסקים, ולא כדברי המקובלים.

הנה אתם כותבים בהלכה המצורפת, ההולך לישון אחר חצות הלילה מברך ברכת המפיל בלא שם ומלכות. ובשו"ת כתבתם שכן מברכים.
 
אז כן לברך או לא לברך ?! י' כסלו תשע"ב / 6 בדצמבר 2011

כך אמנם כתבנו מתחילה, כמו שכתב הרב בספר חזון עובדיה, ואחר כך הרב העמיד דבריו על עיקר הדין.

איפה מרן שליט"א כותב שנהוג לומר גם אחרי חצות ברכת המפיל בשם ומלכות?! י"ט חשון תשע"ב / 16 בנובמבר 2011

הדברים הובאו בשמו בספר הלכה ברורה חלק י"ב.

  1. אם ברכת ה"מפיל" היא על מנהגו של עולם אז אם נשאר ער כל הלילה גם יכול לברך?
    ואם לא, האם צריך לקרוא ק"ש?
  2. לכאורה  המברך ברכת המפיל אחר תצות יש לו על מה לסמוך או לא?
ב' חשון תשע"א / 10 באוקטובר 2010

שלום רב!

ברכת המפיל אינה על מנהגו של עולם, וכמבואר באחרונים, ועל כן מי שאינו הולך לישון כל הלילה אינו מברך ברכה זו. ואמנם יש לעיין בדבר מהו החילוק בין ברכת המפיל לברכת המעביר חבלי שינה שהיא על מנהגו של עולם, ויש לבאר שהחילוק הוא, הואיל ובברכת המפיל הוא אומר "שתשכיבני לשלום" וכו', אי אפשר לומר שהיא נאמרת על מנהגו של עולם.
המברך אחר חצות יש לו על מה שיסמוך, וכן מנהג מרן שליט"א.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

  1. האם מותר לקרוא שמע על המיטה ולאחר מכן להמשיך לקרוא ספר (לאחר שברכתי בשם ומלכות).
    כלומר אין כאן עניין של דיבור אלא של ערות לאחר קריאת שמע על המיטה.
  2. אם אדם נצרך לנקביו לאחר שברך בשם ומלכות , אני מבינה מהכתוב שמותר לברך ''אשר יצר''? או שלכתחילה אם קמתי בלילה לצורך זה, האם מותר בכל מקרה ואין אפילו צורך להיזהר?
ל' תשרי תשע"א / 8 באוקטובר 2010

שלום!

מותר לקרוא ספר בהרהור הלב אחר קריאת שמע שעל המטה. וכן מותר לברך אשר יצר במקום צורך.

בברכת התורה,
הלכה יומית.

ספר אביר הרועים - בית מידות
ספר אביר הרועים
לפרטים לחץ כאן

הלכה יומית מפי הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א

דין ברכת שפטרנו מעונשו של זה
לחץ כאן לצפייה בשיעורים נוספים

הלכות אחרונות

"תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

נדה ע"ג א'

8 ההלכות הפופולריות

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

פרשת תצוה

על פי דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. ערוך על ידי נכדו הרב יעקב ששון שליט"א בפרשת השבוע נקרא, שאמר ה' אל משה: "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי". רבותינו במדרש אמרו, שכאשר שמע משה רבינו מה'......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת תרומה – בין משה לבצלאל

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית" השבת, נקרא בפרשת השבוע, על תרומת בני ישראל לעשיית המשכן, שכללה את הזהב, הכסף והנחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני, שש ועיזים, עורות אלים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, שמן למאור, בשמים לשמן המשחה, אבני שוהם......

לקריאת ההלכה

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַה......

לקריאת ההלכה

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה? תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים". ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, ......

לקריאת ההלכה

כיצד מברכים?

שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגבי......

לקריאת ההלכה