הלכה ליום שלישי ה' כסלו תשפ"ב 9 בנובמבר 2021

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

אפרת רחל בת ג’וליה

הוקדש על ידי

המשפחה

האם מותר לנשים לאכל לפני הקידוש

שאלה: לגבי מה שפורסם ב"הלכה יומית" שלאחר התפילה ביום השבת בבוקר, אסור לטעום שום דבר עד שיקדש על היין. ולפני התפילה מותר לשתות קפה או תה. האם הוא הדין לנשים, שאסורות הן לאכול אחרי התפילה לפני הקידוש, ומותרות לשתות לפני התפילה, או שיש חילוק בדבר?

תשובה: בהלכה הקודמת ביארנו, שאסור לטעום שום דבר לפני הקידוש. וכתבנו שדין זה הוא דוקא כאשר התחייב כבר האדם בקידוש, כלומר שהתפלל כבר. אבל לפני התפילה, שאין האדם מחוייב לקדש על היין, מותר לו לשתות קפה או תה כדרכו בכל יום, שאין הוא מחוייב בקידוש עד לאחר התפילה.

ועתה נבא לדון בדין הנשים בנדון זה. והנדון הוא נחלק לשנים.

כי הנה ביארנו כבר בעבר, שהאשה אינה חייבת להתפלל בכל יום שלש תפילות, אלא תפילה אחת בלבד. וכל אשה רשאית להתפלל איזו תפילה שהיא בוחרת להתפלל, שחרית, מנחה, או ערבית. ומעתה הדבר פשוט לכאורה, שאסור לאותה האשה שמתפללת לטעום שום דבר אחרי שהתפללה כבר, שהרי היא מחוייבת במצות הקידוש, ואסור לטעום שום דבר לפני הקידוש. ועל כן דינה של אשה זו המתפללת תפילת שחרית ותפילת מוסף, שווה לחלוטין לדין האנשים, שמותר להם לשתות קפה או תה לפני התפילה, אבל אחרי התפילה אסור להם לטעום שום דבר עד שיקדשו על היין.

אבל אשה שאינה נוהגת להתפלל שחרית ומוסף, יש להסתפק בדינה לענין זה. כי יש מקום לומר, שמאחר שאינה מתפללת שחרית, הרי היא מחוייבת בקידוש משעה שהיא קמה בבוקר, שאין החיוב בקידוש תלוי לגביה בתפילה, שהרי היא אינה מתפללת כלל, ועל כן יהיה אסור לה לטעום דבר עד שתקדש על היין.

אולם מרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל, בספרו חזון עובדיה, כתב שנשים שאינן מתפללות שחרית ומוסף, והן מרגישות חולשה, רשאיות להקל לשתות קפה או תה בבוקר יום השבת, אף על פי שעדיין לא קידשו על היין. וטעמו בזה, מפני שאף על פי שלדעת הרמב"ם ומרן השלחן ערוך אסור לטעום שום דבר לפני הקידוש של הבוקר, מכל מקום לדעת רבינו הראב"ד, מותר לאכול או לשתות לפני הקידוש של הבוקר. שאין הקידוש מעכב את האכילה אלא בליל שבת דוקא, אבל הקידוש של הבוקר אינו חמור כל כך, ומותר לאכול גם לפני שיקדשו.

ואף על פי שלענין הלכה אנו תופסים כדעת הרמב"ם שאסור לאכול לפני הקידוש, מכל מקום יש לצרף לזה את שיטת המאירי, שאין הנשים מחוייבות בכלל בקידוש של שבת בבוקר. ובהצטרף שתי הדעות הללו, יש לנו מקום להקל לנשים המרגישות חולשה, שתוכלנה לשתות איזה דבר בקומן בשנתן בבוקרו של יום השבת, אף על פי שעדיין לא קידשו על היין.

ועל כן לסיכום: נשים המתפללות שחרית ומוסף בבוקר יום השבת, רשאיות לשתות קפה או תה לפני התפילה. ולאחר התפילה הרי הן מחוייבות בקידוש ואסורות הן לטעום שום דבר, כדין האנשים. ואשה שאינה מתפללת כלל בבוקר יום השבת, מפני שהיא טרודה בטיפול בילדיה וכיוצא בזה, מותר לה לשתות קפה או תה בקומה משנתה בכדי לחזק את כוחה, אף על פי שעדיין לא קידשה על היין.

ונשים שרגילות להתפלל בכל שבת שחרית ומוסף, אף הן רשאיות לשתות קפה או תה בבוקר לפני התפלה, ולאחר מכן יעשו קידוש על היין. (וראה בחזון עובדיה ח"ב עמוד קסז).

שאלות ותשובות על ההלכה

האם אישה שלוקחת כדורים למניעת הריון (כמובן בזמנים שמותר לפי ההלכה) והרופא אמר לה שצריך לקחת בשעה מסויימת. האם יכולה לקחת אותם לפני הקידוש בשבת או לפני ההבדלה? כ"א חשון תשע"ז / 22 בנובמבר 2016

אם היא לוקחת אותם עם מים, כדאי שתקח אותם לאחר הקידוש. ולפני הבדלה יש יותר מקום להקל. ואם לוקחת בלי מים, יכולה להקל בכל אופן.

8 ההלכות הפופולריות

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

פרשת תצוה

על פי דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. ערוך על ידי נכדו הרב יעקב ששון שליט"א בפרשת השבוע נקרא, שאמר ה' אל משה: "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי". רבותינו במדרש אמרו, שכאשר שמע משה רבינו מה'......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת תרומה – בין משה לבצלאל

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית" השבת, נקרא בפרשת השבוע, על תרומת בני ישראל לעשיית המשכן, שכללה את הזהב, הכסף והנחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני, שש ועיזים, עורות אלים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, שמן למאור, בשמים לשמן המשחה, אבני שוהם......

לקריאת ההלכה

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַה......

לקריאת ההלכה

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה? תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים". ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, ......

לקריאת ההלכה

כיצד מברכים?

שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגבי......

לקריאת ההלכה