הלכה ליום שלישי ה' כסלו תשפ"ב 9 בנובמבר 2021

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

אפרת רחל בת ג’וליה

הוקדש על ידי

המשפחה

האם מותר לנשים לאכל לפני הקידוש

שאלה: לגבי מה שפורסם ב"הלכה יומית" שלאחר התפילה ביום השבת בבוקר, אסור לטעום שום דבר עד שיקדש על היין. ולפני התפילה מותר לשתות קפה או תה. האם הוא הדין לנשים, שאסורות הן לאכול אחרי התפילה לפני הקידוש, ומותרות לשתות לפני התפילה, או שיש חילוק בדבר?

תשובה: בהלכה הקודמת ביארנו, שאסור לטעום שום דבר לפני הקידוש. וכתבנו שדין זה הוא דוקא כאשר התחייב כבר האדם בקידוש, כלומר שהתפלל כבר. אבל לפני התפילה, שאין האדם מחוייב לקדש על היין, מותר לו לשתות קפה או תה כדרכו בכל יום, שאין הוא מחוייב בקידוש עד לאחר התפילה.

ועתה נבא לדון בדין הנשים בנדון זה. והנדון הוא נחלק לשנים.

כי הנה ביארנו כבר בעבר, שהאשה אינה חייבת להתפלל בכל יום שלש תפילות, אלא תפילה אחת בלבד. וכל אשה רשאית להתפלל איזו תפילה שהיא בוחרת להתפלל, שחרית, מנחה, או ערבית. ומעתה הדבר פשוט לכאורה, שאסור לאותה האשה שמתפללת לטעום שום דבר אחרי שהתפללה כבר, שהרי היא מחוייבת במצות הקידוש, ואסור לטעום שום דבר לפני הקידוש. ועל כן דינה של אשה זו המתפללת תפילת שחרית ותפילת מוסף, שווה לחלוטין לדין האנשים, שמותר להם לשתות קפה או תה לפני התפילה, אבל אחרי התפילה אסור להם לטעום שום דבר עד שיקדשו על היין.

אבל אשה שאינה נוהגת להתפלל שחרית ומוסף, יש להסתפק בדינה לענין זה. כי יש מקום לומר, שמאחר שאינה מתפללת שחרית, הרי היא מחוייבת בקידוש משעה שהיא קמה בבוקר, שאין החיוב בקידוש תלוי לגביה בתפילה, שהרי היא אינה מתפללת כלל, ועל כן יהיה אסור לה לטעום דבר עד שתקדש על היין.

אולם מרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל, בספרו חזון עובדיה, כתב שנשים שאינן מתפללות שחרית ומוסף, והן מרגישות חולשה, רשאיות להקל לשתות קפה או תה בבוקר יום השבת, אף על פי שעדיין לא קידשו על היין. וטעמו בזה, מפני שאף על פי שלדעת הרמב"ם ומרן השלחן ערוך אסור לטעום שום דבר לפני הקידוש של הבוקר, מכל מקום לדעת רבינו הראב"ד, מותר לאכול או לשתות לפני הקידוש של הבוקר. שאין הקידוש מעכב את האכילה אלא בליל שבת דוקא, אבל הקידוש של הבוקר אינו חמור כל כך, ומותר לאכול גם לפני שיקדשו.

ואף על פי שלענין הלכה אנו תופסים כדעת הרמב"ם שאסור לאכול לפני הקידוש, מכל מקום יש לצרף לזה את שיטת המאירי, שאין הנשים מחוייבות בכלל בקידוש של שבת בבוקר. ובהצטרף שתי הדעות הללו, יש לנו מקום להקל לנשים המרגישות חולשה, שתוכלנה לשתות איזה דבר בקומן בשנתן בבוקרו של יום השבת, אף על פי שעדיין לא קידשו על היין.

ועל כן לסיכום: נשים המתפללות שחרית ומוסף בבוקר יום השבת, רשאיות לשתות קפה או תה לפני התפילה. ולאחר התפילה הרי הן מחוייבות בקידוש ואסורות הן לטעום שום דבר, כדין האנשים. ואשה שאינה מתפללת כלל בבוקר יום השבת, מפני שהיא טרודה בטיפול בילדיה וכיוצא בזה, מותר לה לשתות קפה או תה בקומה משנתה בכדי לחזק את כוחה, אף על פי שעדיין לא קידשה על היין.

ונשים שרגילות להתפלל בכל שבת שחרית ומוסף, אף הן רשאיות לשתות קפה או תה בבוקר לפני התפלה, ולאחר מכן יעשו קידוש על היין. (וראה בחזון עובדיה ח"ב עמוד קסז).

שאלות ותשובות על ההלכה

האם אישה שלוקחת כדורים למניעת הריון (כמובן בזמנים שמותר לפי ההלכה) והרופא אמר לה שצריך לקחת בשעה מסויימת. האם יכולה לקחת אותם לפני הקידוש בשבת או לפני ההבדלה? כ"א חשון תשע"ז / 22 בנובמבר 2016

אם היא לוקחת אותם עם מים, כדאי שתקח אותם לאחר הקידוש. ולפני הבדלה יש יותר מקום להקל. ואם לוקחת בלי מים, יכולה להקל בכל אופן.

8 ההלכות הפופולריות

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה (תשפ"ה), נקרא בפרשת תצווה), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרש......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת

הבדלה בתשעה באב בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ה), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדי......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה וצחצוח שיניים ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, "......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" התשפ"ה

מחצית השקל בפרשת כי תשא, שחזרנו וקראנו לא מזמן גם כן ב"שבת שקלים", נצטוינו על נתינת "מחצית השקל" שהיו כל ישראל נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים. וסגולת המצוה שהיו ישראל נותנים "מחצית השקל", היתה להצילם מכל נגף, ורבו סודותיה ומעלותיה מאד, ובזמן שהיה בית המקדש קיים, הי......

לקריאת ההלכה


ספק אם אמר משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

לקריאת ההלכה

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

כלי פסח - המשך

ביארנו, שיש להשתמש בפסח בכלים שלא נבלע בהם חמץ, כלומר,כלים חדשים (או מיוחדים לפסח), או כלים שהוכשרו לפסח. ובדרך כלל דרך ההכשר של הכלי הוא כדרך השימוש בו. צלחות וקערות ממתכת או פלסטיק, ששמים בהן מאכלים חמים, אבל לא משתמשים בהן ככלי ראשון ממש, דהיינו שהדרך היא שכששמים בהן מאכל, יוצקים אותו לתוכן מת......

לקריאת ההלכה

כלי פסח – הכנה לפסח

בימים הללו, שאנו עומדים בסמוך לחג הפסח, נהגו בכל תפוצות ישראל, ובפרט הנשים, לנקות את הבתים היטב היטב מכל חשש חמץ, ויש בזה שתי מעלות. המעלה הראשונה, שעל ידי הזהירות המופלגת בנקיון הבית, יצאו מחשש של חמץ ממש, ומעלה נוספת, שעל ידי זה יגיעו לחג הפסח לחוג אותו בשמחה, כשהבית ערוך ומוכן לכבוד החג. ומלב......

לקריאת ההלכה