הלכה ליום שלישי ז' אלול תשפ"ד 10 בספטמבר 2024

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת אבינו מורנו

דידו בוכבזה בן זעימה ז"ל

ירא-שמים וסר מרע,נקי-כפיים ואוהב תורה מצוות ותפילה,עניו וצנוע, יהי זכרו ברוך! ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

בוקובזה ראובן

נמכרתי לעבד ולא כבשה אותי אלא תאוותי

אמרו במדרש (שוחר טוב), אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל, בני! עשו תשובה כל עוד שערי תפילה פתוחים! שאני בעולם הזה, אני נוטל שוחד (כביכול, ניתן לרצות את ה' יתברך), שנאמר "שוחד מחיק רשעים יקח". אבל משאני יושב בדין בעולם הבא, איני נוטל שוחד, שנאמר "אשר לא ישא פנים ולא יקח שוחד".

אמר רבי אליעזר, "שוב יום אחד לפני מיתתך", כלומר, על כל אדם לחזור בתשובה יום אחד לפני מותו, בכדי שיגיע נקי וזך לפני הקדוש ברוך הוא, וינצל מדינה של גהינם.

אמרו לו תלמידיו של רבי אליעזר, וכי יודע אדם באיזה יום ימות? אמר להם, כל שכן! ישוב היום שמא ימות מחר, ונמצא כל ימיו בתשובה! כלומר, הסביר להם רבי אליעזר את כוונתו במה שאמר "שוב יום אחד לפני מיתתך", שרצונו בזה להעיר את אזנינו, שעלינו להתבונן בכך שהרי כל אדם סופו למיתה, והוא עתיד לתת הדין על כל מעשיו לפני מלך מלכי המלכים, ולכן עליו לחשוב בכך שיתכן ואילו ימשיך במעשיו הנלוזים, ימות מן העולם בלא תשובה, ואז תהיה מרה אחריתו, לכן תיכף יתעורר לחזור בתשובה ולהתאמץ יותר בעבודת ה', וכמו שאמרו רבותינו, יזכור לו יום המיתה, שכאשר האדם זוכר את יום המיתה, הוא מתעורר לדעת מה יהיה עליו באחריתו, ונמשך לבו לתשובה.

וכעין הענין הזה, כן אנו בימים אלו, ימי חודש אלול, הסמוכים ליום הדין, יום ראש השנה, שעל האדם להתבונן, שהגם אם בכל ימות השנה היה טרוד בפרנסתו ושאר עניני העולם, מכל מקום יראה להזהר על כל פנים לא לאבד את הימים הנוראים הללו, שהם סמוכים לגמר דינו של אדם.

והרי מי הוא זה המסית את האדם לעשות הרע בעיני ה' בכל ימות השנה? הלא היא התאווה שהיא חלק ממנו עצמו. נמצא, שהאדם הוא שולט בעצמו, וכמו שאמר החכם (בספר תוצאות חיים לאחד מרבותינו הראשונים), "נמכרתי לעבד ולעבדים, ולא כבשה אותי אלא תאוותי", כי עבד ה' ההולך על פי שכלו ומתגבר על רצונותיו הגופניים הגשמיים, הוא לבדו חופשי, אבל ההולך אחר תאוות לבו, הרי הוא נסחף והולך כל ימיו עם זרם החיים, ואינו שם על לב, כי בכל שנה הוא עומד בדין לפני ה' יתברך, ובשמים מודדים במאזניים מה מצבו, ובכל שנה מצבו אינו משתפר כלל, כי הוא אינו מתעלה כפי שהיה ראוי לו, ואף על פי כן השם יתברך מאריך אפו, וגוזר לו עוד שנת חיים ועוד שנת חיים, אך סוף דבר, שלכל חי יש סוף, ואז איך יצדק בטענותיו לפני ה' יתברך, כאשר יאמר לו ה', אני נתתי לך מעבר למה שהיה ראוי לתת לך, ואתה לא התעוררת אפילו במעט לחזור אלי בתשובה, ואני אמרתי "שובו אלי ואשובה אליכם", כי השם יתברך אינו חפץ במות הרשע, כי אם בשובו מדרכו, וכאשר יתבונן כל אדם בדבר הזה, יחזק את עצמו יותר ויותר בעבודת ה' יתברך, לחזור בתשובה כמה שיוכל, כי כולם צריכים לחזור בתשובה בימים אלו, כי אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא.

ויש לדעת, כי אין אנו מתעלמים מכך שאדם אינו מסוגל לעשות שינוי בכל עצמותו בתוך חודש ימים, ואי אפשר להאמין שאדם שכולו מלא עוונות ומידות רעות, יצליח בעבודה של חודש אחד להשתנות מן הקצה אל הקצה, אבל עליו לראות מהם המעשים שגורמים לו קלקול גדול, שאם יש לו חבר רע, יקבל על עצמו להתרחק ממנו, ואם הוא יודע שהוא בעל לשון הרע, יקבל על עצמו סייגים וגדרים למען לא יחטא בחטא זה, וכן על זה הדרך, וגם יקבל על עצמו באופן כללי יותר לחזור בתשובה בכל הענינים, ובכך יחזיק מעמד בעבודת הבורא, וילך מחיל אל חיל, ויזכה בדין ביום ראש השנה, שיתן לו ה' משאלות לבו לטובה, וישמח בו ה' כאשר ישמח אב בבנו החכם והמשכיל, וכן הוא יזכה לשמוח בבוראו.

שאלות ותשובות על ההלכה

שלום, האם החזן שעולה לתפלת שחרית צריך גם להיות החזן בסליחות? י"ג אלול תש"פ / 2 בספטמבר 2020

לא. אין קשר בין התפילה לסליחות. תבורך,

ספר אביר הרועים - בית מידות
ספר אביר הרועים
לפרטים לחץ כאן

הלכה יומית מפי הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א

דין ברכת שפטרנו מעונשו של זה
לחץ כאן לצפייה בשיעורים נוספים

הלכות אחרונות

"תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

נדה ע"ג א'

8 ההלכות הפופולריות

פרשת בא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל נאמר בפרשת השבוע, כאשר עמד משה ודיבר עם פרעה מלך מצרים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר ה', כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם, וּמֵת כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ ע......

לקריאת ההלכה

פרשת השבוע - פרשת בשלח – העצה לעת צרה

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בשבת זו, פרשת בשלח, נקרא על יציאת בני ישראל ממצרים, כשהקדוש ברוך הוא הולך לפניהם, יומם בעמוד ענן, להנחותם הדרך, ובלילה בעמוד אש, להאיר להם בלכתם יומם ולילה. כאשר נודע לפרעה מלך מצרים, כי בני ישראל ממשיכים בדרכם גם לאחר שלושת הימים שב......

לקריאת ההלכה

פרשת משפטים

נאמר בפרשת השבוע: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי, הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ". בפסוקים הללו טמון סוד גדול בהנהגת ה' את ......

לקריאת ההלכה

פרשת תצוה

על פי דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. ערוך על ידי נכדו הרב יעקב ששון שליט"א בפרשת השבוע נקרא, שאמר ה' אל משה: "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי". רבותינו במדרש אמרו, שכאשר שמע משה רבינו מה'......

לקריאת ההלכה


פרשת השבוע - פרשת תרומה – בין משה לבצלאל

מאמרו השבועי של הרב זבדיה כהן - ראש אבות בתי הדין בתל אביב, עבור "הלכה יומית" השבת, נקרא בפרשת השבוע, על תרומת בני ישראל לעשיית המשכן, שכללה את הזהב, הכסף והנחושת, תכלת וארגמן, תולעת שני, שש ועיזים, עורות אלים מאודמים, עורות תחשים ועצי שיטים, שמן למאור, בשמים לשמן המשחה, אבני שוהם......

לקריאת ההלכה

פרשת וארא

מאמרו של הרה"ג יעקב ששון שליט"א, נכד מרן זצ"ל בפרשת השבוע, אנו למדים על שבע מתוך עשרת המכות שהכה ה' יתברך על מצרים. ומבואר בפסוקים, וכפי שביארו לנו חז"ל, שבמצרים של אותם הימים, היו מכשפים רבים, שהיו בקיאים במעשי שדים ומעשי כשפים, וכפי שנאמר: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַה......

לקריאת ההלכה

ברכה על ריחו של הקפה

לשאלת רבים: האם יש לברך על ריח טוב היוצא מן הקפה? תשובה: בהלכות שפורסמו לפני כשנה, כתבנו שיש לברך על דבר שיוצא ממנו ריח טוב, כל דבר את ברכתו הראויה לו. ולמשל, מין עץ שיש בו ריח טוב, כגון הדס,  מברכים עליו "בורא עצי בשמים". ועל הפירות שיש בהם ריח טוב, כגון אתרוג, או אננס וכדומה, ......

לקריאת ההלכה

כיצד מברכים?

שאלה: האם כשמברך צריך להשמיע לאוזניו את הברכה, או שדי בברכה בשקט מוחלט שאפילו המברך עצמו אינו שומע? וכן האם מותר מן הדין לברך ולאכול בראש מגולה, בלי כיפה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף טו.) מבואר שבכל הברכות שהאדם מברך, צריך להשמיע לאוזניו מה שמוציא מפיו. כלומר אין לברך בלחש על המאכל, אלא יש להגבי......

לקריאת ההלכה