Halacha pourיום חמישי י' סיון תשפ"ב 9 בjuin 2022

Saler des légumes le Chabbat

Dans la Halacha précédente nous avons mentionné l’interdiction de mettre des légumes en conserve, comme des variantes ou autre du fait que cela était considéré comme une cuisson pour les aliments.

Saler du radis, de l’oignon ou de l’ail
Indépendamment de l’interdiction de faire des variantes le Chabbat, nos sages ont également interdit de faire quelque chose qui y ressemble. C’est pour cela qu’il est interdit de saler plusieurs radis ou plusieurs oignons ensemble, car du fait qu’il est d’habitude d'en faire des variantes. Cependant il est permis de saler un morceau de radis et de le manger de suite, car il est évident qu’on le sale pour le consommer et non pour le conserver.

Saler une salade
À partir de cela certains veulent interdire de saler une salade contenant des tomates le Chabbat, car cela semble comme s’il va les conserver. Tel est l’avis du Kaf Ha-H’aïm.

En vérité selon la Halacha on peut largement autoriser de saler une telle salade, premièrement parce qu'il n’est pas du tout d’habitude de faire des tomates en conserve il est donc évident que la personne qui sale cette salade le fait pour lui donner un bon gout pour la consommer de suite. Et même d’après l’avis de ceux qui sont rigoureux sur ce point, dès lors où l’on ajoute de l’huile ou du citron sur le sel, il n’y aura pas d’interdit, car ces additifs affaiblissent la force de cuisson du sel.

Notre maitre le Rav z.ts.l écrit dans son livre H’azonn ‘Ovadia vol.4 page 457, que ceux qui sont pointilleux d’ajouter de l’huile ou du citron sur le sel pour ne pas entrer dans ce problème sont dignes de bénédictions. Cependant il reste que selon la stricte Halacha cela est permis même sans ajouter de citron ou d’huile, et ce même s’il y a des concombres dont il est d’usage de mettre en conserve pour faire des cornichons.

Saupoudrer du sucre sur des fruits
Les grands de notre génération discutent également s’il est permis de saupoudrer du sucre sur des fruits comme des fraises et autres, car le sucre va modifier l’aspect du fruit et cela peut être considéré comme une conservation. Surtout que de nos jours la conservation de fruit est une chose très courante, il y a donc peut-être lieu d’adopter la rigueur sur ce point.

Malgré cela notre maitre le Rav z.ts.l tranche que cela est autorisé, car le sucre n’est en rien comparable au sel dans ce domaine. Nous trouvons cela dans la cachérisation de la viande qui est valable uniquement avec du sel et non avec du sucre. Ainsi tranche également le Rav Ben-Tsionn Aba Chaoul z.ts.l.

Conclusion: Il est interdit le Chabbat de saler des légumes qui ont l’habitude d’être mis en conserve comme des oignons des radis ou de l’ail, mais il est permis de saler un légume séparément comme un radis ou autre pour le consommer de suite.

Questionner Le Rav


8 Halachot Les plus populaires

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Lire la Halacha

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

Lire la Halacha

אכילת מאכלי חלב אחרי אכילת עוף

בהלכה הקודמת ביארנו באופן כללי שיש להמתין שש שעות בין אכילת מאכלי בשר לאכילת מאכלי חלב, משום שטבע הבשר שנשארות ממנו שאריות בין השיניים, וגם משום שהבשר נותן טעם בפה למשך זמן ארוך. כתב הרמב"ם (בסוף פ"ט מהלכות מאכלות אסורות), מי שאכל בשר, בין בשר בהמה ובין בשר עוף, לא יאכל אחריו (מאכל) חלב......

Lire la Halacha

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

Lire la Halacha


אילו כלים טעונים טבילה

בהלכה הקודמת נתבאר שכלים הנקחים מן הגוי, כגון כלים שהיצרן שלהם אינו יהודי, חייבים טבילה במקוה טהרה לפני השימוש בהם. אולם יש לדעת שאין חיוב טבילה, אלא בכלים שהם "צרכי הסעודה", כגון כוסות וצלחות, קערות וקומקומים, וכיוצא בהם, שמשתמשים בהם לצורך אכילה ושתיה, אבל שאר כלים, כגון מספריים וכיוצא ב......

Lire la Halacha

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Lire la Halacha

החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

Lire la Halacha

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

Lire la Halacha