Halajá paraיום רביעי י"ד שבט תשפ"א 27 בenero 2021

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

BENDICIÓN SOBRE LAS FRUTAS

Como citamos en las entregas anteriores, existe cierto orden en las bendiciones, como por ej. las siete frutas con fue alabada la tierra de Israel son consideradas más importantes y por lo tanto se bendice sobre ellas primero.

Ahora, escribe Maran (Bet Yosef en nombre del Rashb”a) que todo este orden no es absolutamente taxativo sino en principio se procede así, ahora si por erro pronunció la bendición y consumió alguno de los otros frutos ello es válido incluso si los frutos frutos pertenecen a la misma bendición las misma será válida para los frutos de las siete especies que consumirá posteriormente.

Por ej. si posee delante una canasta con dátiles y mananas y pronunció la bendición haetz sobre la manzana, cuando debía hacerlo sobre los dátiles que pertenecen a las siete especies privilegiadas, de todas formas la bendición es valida incluso si posteriormente desea también consumir las dátiles.

Escribió Rabí Israel Isarlen z”l (vivió cerca de la época de Maran y fue un gran cabalista que utilizó sus conocimientos y habilidades para proteger al pueblo de los ataques gentiles) que el orden en las bendiciones aplica sólo si si desea consumir los distintos frutos. Ahora, aún si posee frutos de las siete esepcies y no desea comer de los mismos y desea comer los otros frutos, no existe en este caso orden  que aplique.

Nuestro maestro Rabí Ovadia Yosef z”l agregó que incluso si desea conumir ambos, pero el el fruto de las siete especies no se halla frente a él, puede bendecir sobre el fruto que posee delante.

Por ej si tiene manzanas y dátiles y no desea comer los dátiles, puede bendecir sobre la manzana, pero incluso si desea comer dátiles pero estos no están delante de él en el momento de la bendición y se los traerán posteriormente, no es necesario que espere y puede bendecir sobre las manzanas,

En conclusión, el orden de las bendiciones es solo en principio, ahora si por error  pronuncia la bendición sobre otro fruto que no es de las siete especies la bendición es válida y no debe volver a pronunciarla.

El orden aplica solo si desea comer de ambos frutos y se halla delante de él, ahora, si uno de los frutos incluso de las siete especies no es de su agrado y no desea consumirlo, podrá bendecir sobre el otro frutos. Lo mismo si el fruto de las siete especies no se halla delante de él en el momento de la bendición, no es necesario esperarlo.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Para la lectura de la Halajá

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

Para la lectura de la Halajá

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

Para la lectura de la Halajá

שמונה מעלות בצדקה

כתב הרמב"ם (פ"י מהל' מתנות עניים), שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו. כלומר, שמונה סוגים יש במצוות צדקה, וכל אחד מהם מעלתו גדולה משל חבירו. המעלה הגדולה מכולם, זה המחזיק ביד ישראל שאין לו מעות די מחסורו, ונותן לו מעות במתנה או בהלואה, או שדואג לו שתהיה לו פרנסה על ידי שמכניסו באיזה ......

Para la lectura de la Halajá


מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

Para la lectura de la Halajá

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

Para la lectura de la Halajá

שאלה: אלו הנוהגים להפריש בכל חודש מעשר כספים, האם יכולים לנכות מסכום המעשר דמי פרנסת בניהם ובנותיהם אשר עמם בבית?

תשובה: ביארנו, שחייב כל אדם לתת איזה סכום לצדקה בכל שנה, ומדה בינונית לתת בכל חודש עשירית מכל הריוח של אותו החודש. וכעת לענין השאלה, אודות אלו הנוהגים לתת בכל חודש מעשר כספים מכל הרוחים שלהם, האם הם רשאים לנכות מהמעשר את הוצאות כלכלת בניהם ובנותיהם הגדולים אשר בבית. והנה שורש השאלה, הוא לפי מה ש......

Para la lectura de la Halajá

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Para la lectura de la Halajá