Halajá paraיום ראשון כ"ז כסלו תשפ"א 13 בdiciembre 2020

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

HALEL EN JANUCÁ

Durante los ocho días de Janucá se pronuncia, en la plegaria de Shajrit tras la amidá el Halel, cántico de alabanza festivo que también es pronunciado en plegaria de Rosh Hodesh y las plegaria festivas. El
Halel en Janucá se pronuncia con la bendición correspondiente a un precepto rabínico ya que no se trata sólo de una costumbre como en el caso de Rosh Hodesh, en que los sefaradim no pronunciamos el Halel con su bendición justamente por tratarse de una costumbre. Sin embargo en el caso de Rosh Hodesh tebet, este año 5781 acontece el próximo miércoles, el Halel se pronuncia asimismo con la bendición correspondiente pues lo hacemos debido a Janucá.

Con respecto a las mujeres y el Halel, en principio entendiendo que se trata de un precepto que posee un tiempo determinado para cumplirse, como en el caso del Lulav, la Sucá, etc la mujer estaría excenta de pronunciarlo pues también este Halel se estableció como precepto para Janucá, durante estos ocho días y por lo tanto la mujer no estaría obligada a pronunciarlo.

Sin embargo en este caso existe una afirmación rabínica en el Talmud que establece que las mujeres están obligadas a cumplir el precepto de las luminarias de Janucá debido a que también ellas fueron párticipes de aquel milagro. Como en el caso del Halel que se pronuncia la noche de Pesaj o la cuatro copas que se beben dicha noche que también las mujeres son parte del precepto pues también ellas participaron del milagro de la salida de Egipto.

Pero del Maimónides, así como otras autoridades se desprende que las mujeres se hallan exentas de pronunciar el Halel. Y esto debido a que existe una diferencia básica entre el Halel que pronunciamos en Janucá y el de la noche de Pesaj. Entendiendo que los preceptos que establecen nuestros sabios lo hacen en forma similar a como se realizan los preceptos de la misma Torá por ello la mujer está exenta como cualquier otro precepto delimitado por el tiempo. Sin embargo la noche de Pesaj, teniendo en cuenta que la mujer sí debe cumplir con el precepto de los cuatro vasos de vino que instituyeron nuestros sabios, y cuyo cuarto vaso se bebe con la pronunciación del Halel, la mujer también se incluye en esta pronunciación.

Por ello y en conclusión, aún cuando la mujer debe encender las luminarias de Janucá, si no tiene quien encienda por ella, no debe pronunciar la bendición del Halel aún si desea recitar el Halel, pues el mismo se compone de Salmos que la mujer piadosa generalmente recita. Solo la bendición, en el caso de las mujeres safaraditas no debe pronunciarse así como no pronuncia ninguna bendición sobre preceptos delimitados en el tiempo.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

Para la lectura de la Halajá

דיני חג הסוכות

לפי בקשת מנויים רבים ולתועלת הציבור, הנה אנו מגישים קיצור דינים הנצרכים לימי חג הסוכות הבאים עלינו לטובה הסוכה צריכה להעשות משלש דפנות וסכך, ואת הדפנות ניתן לעשות מכל דבר העומד בפני רוח, למעט סדינים וכדומה שאינם כשרים לדפנות. אם עושים את הדפנות מברזל או פלסטיק וכיוצא בזה מדברים שאין......

Para la lectura de la Halajá

דין הזכרת משיב הרוח

מתחילין לומר "משיב הרוח" "משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא שבח להשם יתברך, שאנו אומרים אותו בימות החורף, בתפלת העמידה, בברכת "מחיה המתים". וכפי שמופיע בכל הסידורים. מתחילין לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" החל מתפילת מוסף של חג שמחת תורה, והזכרה זו, אינה שאלה ובקשה......

Para la lectura de la Halajá

חודש הרחמים – חודש אלול

היום יום ראשון, בו חל ראש חודש אלול (היום הוא היום הראשון של ראש חודש אלול), שהוא תחילה וראש לימי הרחמים והסליחות. המקור לימי חודש אלול שנינו בפרקי דרבי אליעזר, ארבעים יום עשה משה בהר סיני, קורא במקרא ביום ושונה במשנה בלילה, ולאחר ארבעים יום לקח את הלוחות וירד אל המחנה, וביום י"ז בתמוז שבר ......

Para la lectura de la Halajá


משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

Para la lectura de la Halajá

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

Para la lectura de la Halajá

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

Para la lectura de la Halajá

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

Para la lectura de la Halajá