Halajá paraיום שלישי כ"ד סיון תש"פ 16 בjunio 2020

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

EL CLEMENTE

El finalizar técnicamente el “bircat hamazon”, o sea al finalizar la cuarta bendicion, se acostumbra recitar varios pedidos que comienzan con quel el Clemente nos conceda…. Y aún cuando estos pedidos no son una parte integral del bircat hamazon, pues no fueron instituidos por nuestros sabios sino son una costumbre, se recita en las distintas comunidades ateniéndose cada una a lo acostumbrado en la misma, por lo que varían estos pronunciamientos y cada quien, en tanto esté en capacidad de hacerlo puede incrementar pedidos según lo considere o necesite. Así como en la bendición que se pronuncia sobre el anfitrión se puede bendecir al mismo con distintos textos que no son exclusivamente los que aparecen en los libros.

Nuestro maestro Rabí Ovadia Yosef z”l solía, cuando tenia húespedes en su mesa, bendecirlos en esta sección diciendo: “Que el Clemente bendiga a todos los reunidos en esta mesa, con larga vida, riqueza, honores y todo lo bueno”.

Y así, cita esta costumbre el Tur (cap. 189) refiriendo los distintos pronunciamientos que se realizan. Y el Or Zarua (cap. 199) hace referencia a esta costumbre e indica que se lleva a cabo en Shabbat y que también se adicionan pedidos de acuerdo a las necesidades personales, como “el Clemente nos salve de la pobreza” o “el Clemente no proteja de quienes no spersiguen” etc. Rabí Manahem Hameiri z”l (s. XV) refiere esta costumbre en su obra Maguen Abot, sobre el Pirke Abot y agrega que cada quien puede pedir según su necesidad.

Ahora, con respecto a interrumpir en medio de estos pedidos, siendo que los mismos no forma parte integral del bircat hamazon sino son una costumbre, es lógico suponer que se puede interrumpir en medio de ellos.

Rabí Yosef Hayim z”l (Ben Ish Hay, Jukat) escribe que está prohibido interrumpir en medio del recitado de “el Clemente….”, sin embargo, teniendo en cuenta lo que acabamos de escribir no puede existir una prohibición de interrumpir ya que no son parte del bircat hamazon, sólo que no es apropiado hacerlo y es casi prohibido interrumpir una costumbre adquirida entre todas las comunidades, por ello es que Rabí Yosef Hayim z”l escribió que es prohibido aún cuando técnicamente no exista prohibición alguna.

Y así lo escribe nuestro maestro Rabí Ovadia Yosef z”l (Halijot Olam tomo 2 folio 74) y agrega que de mediar alguna necesidad, como tranquilizar a un bebe que llora, etc. se puede interrumpir y por supuesto se puede interrumpir para responder  “amen” o “baruj hu ubaruj shemo”. Tambien escribe nuestro maestro que de necesitar hacerlo puede trasladarse a otro lugar o caminar en medio de los “harahman” ya que no es necesario pronunciarlos sentados como el mismo bircat hamazon.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Para la lectura de la Halajá

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

Para la lectura de la Halajá

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

Para la lectura de la Halajá

שמונה מעלות בצדקה

כתב הרמב"ם (פ"י מהל' מתנות עניים), שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו. כלומר, שמונה סוגים יש במצוות צדקה, וכל אחד מהם מעלתו גדולה משל חבירו. המעלה הגדולה מכולם, זה המחזיק ביד ישראל שאין לו מעות די מחסורו, ונותן לו מעות במתנה או בהלואה, או שדואג לו שתהיה לו פרנסה על ידי שמכניסו באיזה ......

Para la lectura de la Halajá


מתנות לאביונים - קורונה

הזכרנו אתמול באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא ש......

Para la lectura de la Halajá

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

Para la lectura de la Halajá

שאלה: אלו הנוהגים להפריש בכל חודש מעשר כספים, האם יכולים לנכות מסכום המעשר דמי פרנסת בניהם ובנותיהם אשר עמם בבית?

תשובה: ביארנו, שחייב כל אדם לתת איזה סכום לצדקה בכל שנה, ומדה בינונית לתת בכל חודש עשירית מכל הריוח של אותו החודש. וכעת לענין השאלה, אודות אלו הנוהגים לתת בכל חודש מעשר כספים מכל הרוחים שלהם, האם הם רשאים לנכות מהמעשר את הוצאות כלכלת בניהם ובנותיהם הגדולים אשר בבית. והנה שורש השאלה, הוא לפי מה ש......

Para la lectura de la Halajá

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Para la lectura de la Halajá