Halajá para miércoles ז' תמוז תשפ"ב 6 julio 2022

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

LECHE DESPUES DE CARNE

Pregunta: Es una prohibición absoluta consumir leche dentro de las seis de habercomido carne?

Respuesta: El Talmud (Julin 105ª) afirma: Asi dijo Rab Okva, mi padre, el día que comía carne ya no comía leche, hasta el día siguiente. Sin embargo yo, en la misma comida no consumo carne y leche pero en la siguiente comida, tras haber comido carne consumo leche. Escribe Rabi Itzjak Alfasi z”l (Rif s. XII) que inferimos de este pasaje del Talmud que se debe aguardar entre una comida de carne y una de leche el tiempo que corresponde a una comida.

Según Rabenu Tam (nieto de Rashi) se puede consumir leche tras haber comido carne si se enjuaga la boca y las manos. Según esta opinión, debemos considerar que el Talmud arriba mencionado sobre Rab Okva es simplemente una actitud piadosa pues según la halajá se podría consumir leche inmediatamente tra la carne a condición de enjuagarse la boca y las manos. Debemos explicar que Rab Okva adoptó una actitud menos piadosa que la del padre, pero de todas formas por sobre la exigencia halájica.

Difieren de esta opinión la mayoría de las grandes autoridades, como el Rif, Rambam, etc. y sostienen que Rav Okva aguardaba entre carne y leche el tiempo correspondiente a una comida no como actitud piadosa sino como exigencia halájica. NO adoptaba la actitud piadosa de su padre que esperaba un día entero. Así lo legisla Maran en el Sh. Aruj.

El tiempo necesario entre una comida y otra según los Tosafor no está definido, por lo que si se levanta la mesa de carne se podría consumir inmediatamente leche. Sin embargo las demás autoridades sostienen que si existe un tiempo definido y es de 6 horas, así lo legisla el Rambam y Maran en el Sh. Aruj. También Ramá cita esta opinión para los ashkenazim aún cuanto aclara que hay quienes disienten.

Según el HId”a nuestra costumbre generalizada es esperar seis horas. Asimismo Rabí Shelomo Luria z”l (una de las grandes autoridades halájica de la época cercana a Maran) escribe que aún entre los ashkenazim quienes poseen cierto criterio de Torá aguardan seis horas, y así establece la costumbre Rabí MIjal Epstein z”l en su obra Aruj Hashuljan.

El motivo por el que se debe esperar seis horas es debido a que pueden haber quedado restos de carne entre los dientes y se desprenderían al consumir la leche y se estaría comiendo carne y leche juntos, los trozos que permanecen más de seis horas ya se consideran digeridos. Así lo sostiene Rambam. Sin embargo Rashi y el Rosh sostienen que el motivo es porque la carne continúa expeliendo su sabor hasta seis horas.

A los efectos halájicos tomamos como válidos ambas opiniones. De todas formas si sabe que posee un trozo de carne entre los dientes debe quitárselo aún tras haber pasado las seis horas.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Para la lectura de la Halajá

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קַדֵּשׁ וּרְחַץ, כַּרְפַּס, יַחַץ, מגִּיד, רַחְצָה, מוֹצִיא מַצָּה, מָרוֹר, כּוֹרֵךְ, שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ, צָפוּן, בָּרֵךְ, הַלֵּל, נִרְצָה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מק......

Para la lectura de la Halajá

מתנות לאביונים

הזכרנו באופן כללי את מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים, והוא חיוב על כל איש ואשה. מה צריך לתת? מצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאים לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאב......

Para la lectura de la Halajá

אכילת מאכלי חלב אחרי אכילת עוף

בהלכה הקודמת ביארנו באופן כללי שיש להמתין שש שעות בין אכילת מאכלי בשר לאכילת מאכלי חלב, משום שטבע הבשר שנשארות ממנו שאריות בין השיניים, וגם משום שהבשר נותן טעם בפה למשך זמן ארוך. כתב הרמב"ם (בסוף פ"ט מהלכות מאכלות אסורות), מי שאכל בשר, בין בשר בהמה ובין בשר עוף, לא יאכל אחריו (מאכל) חלב......

Para la lectura de la Halajá


אילו כלים טעונים טבילה

בהלכה הקודמת נתבאר שכלים הנקחים מן הגוי, כגון כלים שהיצרן שלהם אינו יהודי, חייבים טבילה במקוה טהרה לפני השימוש בהם. אולם יש לדעת שאין חיוב טבילה, אלא בכלים שהם "צרכי הסעודה", כגון כוסות וצלחות, קערות וקומקומים, וכיוצא בהם, שמשתמשים בהם לצורך אכילה ושתיה, אבל שאר כלים, כגון מספריים וכיוצא ב......

Para la lectura de la Halajá

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

Para la lectura de la Halajá

החמץ בפסח – שנת התשפ"ב – תקנת מרן זצ"ל

אמרו רבותינו בתוספתא (פסחים פ"ג): שואלין ודורשין בהלכות הפסח קודם הפסח שלושים יום. ועל פי זה נהגו רבני ישראל בכל הדורות, שבימים הללו, מפורים ועד פסח, מלמדים ברבים את הלכות הפסח, מאחר וכל אדם מישראל צריך להיות בקי בדינים רבים הנוגעים לפסח, בכשרות המאכלים והכלים, בסדר ליל פסח ועוד. מהות החימוץ......

Para la lectura de la Halajá

שבת זכור – דרשה מיוחדת

"זכור את אשר עשה לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשפ"ב, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "......

Para la lectura de la Halajá