Halajá paraיום חמישי י"א אייר תשפ"ב 12 בmayo 2022

ÉSTA HALAJÁ SE EDITA PARA LA ELEVACIÓN DEL ALMA DE

HAJAM YOM TOV YEDID HALEVY BEN ZAKIE Z"L

NEW YORK

DEBES SER SUMAMENTE HUMILDE

El Ramba”m (Leyes sobre la Conducta cap. 2 inc. 3) escribe que hay ciertos rasgos de los que la persona debe alejarse en grado extremo, no es suficiente con comportarse con simpleza. Y así lo afirma el Talmud (Sota 5) El hombre que posee una pizca de soberbia se considera excomulgado de la congregación. Y así el versículo define a Moshe, como el hombre más humilde del mundo: Y el hombre Moises era muy humilde, por sobre todos los hombres de la tierra. Por ello no es suficiente con comportarse con humildad sino es preciso adoptar la simpleza en grado extremos y alejarse de toda conducta soberbia o sentimiento de superioridad.

O sea que en cuanto a otros rasgos humanos la conducta intermedia o moderada es la ideal, sin embargo con respecto a la soberbia el hombre debe tomar distancia absoluta pues el mismo Eterno aborrece esta actitud. La soberbia, afirman nuestros sabios es la raíz de toda conducta negativa y de inclinaciones corruptas del hombre.

Preguntó nuestro maestro z”l sobre esta Mishna que afirma que el hombre debe ser muy, muy humilde, reitera el término “muy”, sin embargo la misma Torá al hablar de Moshe nos dice que era un hombre muy humilde, lo dice una sola vez. Agrega nuestro maestro z”l, que la continuación de dicho ver. Asimismo llama la atención, pues dice que -Moshe- era más humilde que cualquier hombre sobre la faz de la tierra, lo cual es obvio ya que si era muy humilde por supuesto es en relación a los demás hombres?!

Responde Rabí Ovadia Yosef z”l, que Moshe era muy humilde, más que aquellos que son muy, muy humildes, que se comportan con simpleza, llegan y se van de la sinagoga o la casa de estudios con humildad. Moshe superaba incluso a estas persona en su humildad.

Sobre el hombre soberbio enseña el Talmud (Sota 5) que el ver. Nos dice: Y así como las espigas serán cortados. O sea, así como el hombre que entra en su campo y ve las espigas ya crecidas las recoge, también el Eterno recogerá de este mundo a aquellos que se yerguen como espigas. Es decir que la soberbia hace que se acorten los días del hombre.

Y agrega Rabí Eleazar, que el hombre soberbio no se parará en la época de la resurrección, como está escrito: Despertaos y cantad, quienes habitan la tierra, no dice el ver. Quienes están en la tierra sino quienes habitan “shojene”, lo cual hace referencia a quienes en vida se asemejaron a la tierra, por su simpleza y humildad.

Y agrega el Talmud, que si el hombre soberbio se retracta y comienza a comportarse con humildad, el Eterno no recortará sus días y le atribuirá nuevamente la longevidad que tenía destinada y se levantará en el momento de la resurrección junto a Abraham, Itzjak y Yaacob.

Pregunta al Rav


Las 8 Halajot más populares

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Para la lectura de la Halajá

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"ב

ביום שישי הבא עלינו לטובה, יחול ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום שבת, יחול יום תשעה באב, ומאחר ואין להתענות בשבת (מלבד ביום הכיפורים), לכן התענית נדחית ליום ראשון (ממוצאי שבת הבאה), עשירי באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנה......

Para la lectura de la Halajá

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ב), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

Para la lectura de la Halajá

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". שבעה עשר בתמוז חל אתמול, בשבת, ומחמת קדושת השבת התענית נדחית להיום. תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהו......

Para la lectura de la Halajá


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Para la lectura de la Halajá

דין סעודה מפסקת בשבת

בכל שנה, בערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכלים לפני תחילת הצום, אחרי חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשפ"ב) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא ש"ערב תשעה באב" חל ביום השבת,......

Para la lectura de la Halajá

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

Para la lectura de la Halajá

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תשפ"ב

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, וכן פסקו הרמב&q......

Para la lectura de la Halajá