Halacha for יום ראשון כ"ח שבט תשפ"ב 30 בJanuary 2022

Using Baby Wipes on Shabbat

Question: Are baby wipes permissible for use on Shabbat?

Answer: In the previous Halachot, we have discussed that one of the forbidden works on Shabbat is “squeezing,” such that squeezing fruits or garments saturated with water is forbidden on Shabbat.

Regarding moist baby wipes which are saturated with liquids, does using them on Shabbat pose any concern of squeezing? We must first establish that the concern regarding squeezing baby wipes on Shabbat is only on a rabbinic level, for according to Torah law, there is no concern of squeezing the wipes due to the minimal amount of liquid squeezed out of the wipe being less than the Torah-prescribed amount required to make one liable for this prohibition. Furthermore, even if there was a Torah prohibition when squeezing out even a small amount of liquid, nevertheless, the Torah prohibition of squeezing on Shabbat applies only when the liquid is being squeezed out of the object it grew within, such as oil out of olives and wine out of grapes where both entities were combined from their inception and squeezing them causes these two entities to separate from one another. On the other hand, baby wipes are not naturally saturated with the liquid they contain and thus, the prohibition to squeeze them is only the result of a rabbinic injunction. Thus, the discussion here is whether or not merely using baby wipes constitutes a rabbinic prohibition of squeezing on Shabbat.

Regarding baby wipes common today which, for the most part, are used to clean babies, Maran Rabbeinu Ovadia Yosef zt”l discusses this matter at length and quotes several reasons for leniency in this regard, among them, the fact that these wipes are made from synthetic fibers to which the prohibition of squeezing does not apply, for this prohibition applies only to things which grow from the ground. (There are situations where it is forbidden to squeeze even objects which did not grow from the ground, however, we cannot delve into this at the present time.)

Moreover, Maran zt”l writes that based upon the opinion of the Tosafot (Ketubot 6a), the prohibition of squeezing applies only when one wishes to use the liquid being squeezed out of the solid; however, when the liquid immediately goes to waste, there is no concern of the prohibition of squeezing. Since following usage of the wipes, they are immediately disposed of in the trash and they retain no purpose whatsoever, this is certainly the case here. There is also no room to prohibit using such wipes out of concern for the prohibition of laundering on Shabbat, for on the contrary, as a result of using these wipes, they become soiled.

Based on all of the above reasons along with several others, Maran zt”l would always tell us that baby wipes were permissible for use on Shabbat. Later, when he wrote about this topic in his Chazon Ovadia-Shabbat, Volume 4, he discusses this matter in even greater length and he concludes that there is room for leniency in this regard, especially regarding babies, as long as one is careful not to wipe hard so that liquid would be squeezed out. Rather, one should wipe gently, and, in this way, there is certainly room for leniency.

Summary: Baby wipes may be used on Shabbat and Yom Tov; however, one must make sure to wipe gently and not so hard so that there is no concern of the prohibition of squeezing.

Indeed, upon analyzing words of Maran zt”l, it is quite clear that this is not only permitted for babies, but also for anyone else, in cases of need. Maran zt”l verbally confirmed this with us several times.

Ask the Rabbi


8 Halachot Most Popular

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

Read Halacha

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"ב

ביום שישי הבא עלינו לטובה, יחול ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום שבת, יחול יום תשעה באב, ומאחר ואין להתענות בשבת (מלבד ביום הכיפורים), לכן התענית נדחית ליום ראשון (ממוצאי שבת הבאה), עשירי באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנה......

Read Halacha

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"ב), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

Read Halacha

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". שבעה עשר בתמוז חל אתמול, בשבת, ומחמת קדושת השבת התענית נדחית להיום. תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהו......

Read Halacha


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

Read Halacha

דין סעודה מפסקת בשבת

בכל שנה, בערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכלים לפני תחילת הצום, אחרי חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת. וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשפ"ב) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא ש"ערב תשעה באב" חל ביום השבת,......

Read Halacha

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

Read Halacha

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תשפ"ב

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, וכן פסקו הרמב&q......

Read Halacha